Toyota Yaris Cross powstaje w polskich fabrykach. W Wałbrzychu produkujemy nie tylko hybrydy

Choć Toyota Yaris Cross jest modelem oferowanym w wielu krajach na całym świecie, jego produkcja odbywa się m.in. u nas - w Polsce. Polskie zakłady napędzają produkcję modelu, który jest strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o potrzeby konsumentów. Dlaczego? Bo jest małym SUV-em zbudowanym na bazie bestsellerowego Yarisa.

W polskich fabrykach Toyoty powstają benzynowe i hybrydowe napędy do Toyoty Yaris Cross. Samochód pojawi się u polskich dilerów już na początku października, a produkcja aut rusza w lipcu (Yaris Cross 1.5 benzynowy) i w sierpniu (Yaris Cross 1.5 hybrydowy).

Zobacz wideo Nowy SUV Toyoty - to największy pojazd tej marki w europejskim portfolio

Cały produkowany w Polsce

Oba napędy (i ten konwencjonalny, i ten hybrydowy) będą pochodzić z zakładów produkcyjnych Toyoty zlokalizowanych w Wałbrzychu oraz w Jelczu-Laskowicach (TMMP). Yaris Cross zapowiada się na niemałą rynkową sensację. Od początku czerwca (w ramach przedsprzedaży) tylko w Polsce zamówiło ten samochód aż 567 osób.

Stworzony na podstawie potrzeb

Yaris Cross został zaprojektowany z myślą o europejskich klientach w studiu projektowym Toyoty ED2 w Nicei. Produkowany w Toyota Motor Manufacturing France nowy model będzie dostępny z benzynowym silnikiem TNGA o pojemności 1,5 l i mocy 125 KM oraz układem hybrydowym 1.5 o mocy 116 KM. Podobnie jak dla Yarisa hatchback, fabryka Toyoty w Wałbrzychu dostarcza do nowego Yarisa Cross sześciobiegową skrzynię biegów oraz elektryczną przekładnię hybrydową. Zakład w Jelczu-Laskowicach wytwarza zaś 1,5-litrowy silnik benzynowy TNGA, który może stanowić samodzielną jednostkę napędową lub tworzy wraz z przekładnią hybrydową z Wałbrzycha elektryczny napęd hybrydowy.

Toyota Yaris Cross 2021Toyota Yaris Cross 2021 Toyota

Yaris Cross to najnowocześniejsze auto miejskie w gamie Toyoty. Ma przepiękną sylwetkę, najnowszą technologię napędu i przełomowy w marce system multimediów. Jest kompaktowy z zewnątrz i przestronny w środku. Efekt – ogromne zainteresowanie wśród polskich kierowców. Jeszcze przed premierą zdecydowało się zamówić to auto aż 567 osób. To absolutnie topowy wynik otwarcia –przedsprzedaż trwa zaledwie od 1 czerwca. Dlatego jesteśmy dumni, że każda wersja tego auta będzie napędzana przez polskie serce. I to serce budowane w najnowszej globalnej technologii Toyoty

– powiedział Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland.

Wraz z uruchomieniem w kwietniu tego roku produkcji przekładni hybrydowej do Yarisa i Yarisa Cross fabryka w Wałbrzychu rozpoczęła również po raz pierwszy w historii produkcję silników elektrycznych MG1 stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej.

Yaris hatchback oraz SUV Yaris Cross to bardzo ważne modele nie tylko dla Toyoty w Europie, ale też dla naszych polskich fabryk. Na ich potrzeby zamierzamy do końca roku podwoić nasze linie produkcyjne napędów hybrydowych 1.5

– podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

Toyota Yaris Cross 2021Toyota Yaris Cross 2021 Toyota

Fabryki na światowym poziomie

Po rozbudowie obu fabryk, w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będzie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów do napędów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA.

Toyota Motor Manufacturing Poland jest pierwszym ośrodkiem poza Azją, w którym produkowane są napędy hybrydowe Toyoty. Znaczenie TMMP jako europejskiego centrum technologii hybrydowej wzmocniło otwarcie w 2020 roku Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych. Celem ośrodka jest przyspieszenie procesu testowania napędów hybrydowych oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Toyota planuje do 2025 roku zwiększyć udział zelektryfikowanych samochodów w całkowitej sprzedaży do 90 procent, co otwiera przed polskimi fabrykami szerokie możliwości rozwoju.

Fabryka Toyoty w WałbrzychuFabryka Toyoty w Wałbrzychu Toyota

Toyota Yaris Cross w skrócie

Toyota Yaris Cross bazuje na tej samej płycie co miejski Yaris - modułowej platformie GA-B z serii TNGA, która zapewnia wysoki poziom sztywności nadwozia i dobrze wyważoną konstrukcję, co przekłada się na bardzo dobre właściwości jezdne. Oba auta mają identyczny rozstaw osi, ale Yaris Cross jest wyraźnie dłuższy - mierzy 4,18 m czyli jest dłuższy od swojego miejskiego brata o 24 centymetry. Trzeba też zwrócić uwagę na prześwit - Yaris Cross może się pochwalić prześwitem 17 centymetrów. Znacznie bliżej mu w tej kwestii do RAV4 (19 cm) niż do Yarisa (13 cm).

Gama napędów obejmuje benzynowy silnik Dynamic Force 1.5 o mocy 125 KM, dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, oraz układ Hybrid Dynamic Force oparty na silniku 1.5 o łącznej mocy 116 KM. Toyota Yaris Cross jest dostępna z układem hybrydowym czwartej generacji i inteligentnym elektrycznym napędem na cztery koła AWD-i. Przednie koła napędzane są przez silnik spalinowy, a tylne - przez zamontowany na tylnej osi silnik elektryczny. To rozwiązanie z Toyoty RAV4, które zapewnia bardzo dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni i ułatwia poruszanie się po nierównych drogach. Co ciekawe, blisko połowa zarezerwowanych w ciemno Yarisów Cross ma właśnie napęd AWD-i, a aż 75 proc. wszystkich zamówień dotyczy modeli z napędem hybrydowym.

Toyota Yaris Cross 2021Toyota Yaris Cross 2021 Toyota

Więcej o:
Copyright © Agora SA