Obwodnica Koszalina będzie skończona. Kierowcy pojadą nią za dwa lata

GDDKiA wybrała wykonawcę, który dokończy prace na obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. Jest szansa, że kierowcy pojadą nowymi trasami za dwa lata. Opóźnieniom winna jest... ziemia.

W przetargu złożonych zostało pięć ofert na dokończenie prac budowlanych na obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum firm Polbud Pomorze (lider), Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów oraz Wibra Recycling (partnerzy). Oferta opiewa na 448,87 mln zł, a czas przewidziany na realizację to 19 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych). Kierowcy mogą się spodziewać otwarcia drogi na początku 2023 roku.

Zobacz wideo 43-latek specjalnie potrącił sąsiada i uciekł

Dokończenie obwodnicy

Obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 ma długość 21,1 km. Od jesieni ubiegłego roku dostępne dla kierowców są trzy odcinki tej trasy:

  • od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód,
  • połączenie z ulicą Szczecińską (S11),
  • końcowy fragment obwodnicy od węzła Sianów Wschód.

To w sumie 13,2 km obwodnicy. Te trzy odcinki rozprowadzają ruch drogi S6, ale nie dają możliwości ominięcia Koszalina i Sianowa przez ruch tranzytowy. Dlatego konieczne jest dokończenie odcinka od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód tak, aby spiąć ze sobą całą obwodnicę.

Trasa S19, Lublin - LubartówVia Carpatia z Rzeszowa do Lublina już w tym roku. Kiedy S19 do Białegostoku? Jest data

Trudne warunki gruntowe

Na odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa wystąpiły skomplikowane warunki gruntowe. Podłoże, ze względu na specyficzną i rzadko spotykaną budowę związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem, nie nadawało się do zastosowania pierwotnie przewidzianej technologii budowy.

Problemem były również samowypływy, w których zwierciadło wody stabilizowało się nawet dwa metry powyżej poziomu terenu. Próby zastosowania nasypu przeciążeniowego i mikrowybuchów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Wykonano szereg ekspertyz i badań podłoża, które prowadził między innymi Państwowy Instytut Geologiczny. Odcinek między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód został jednak z tym wyłączony z pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy.

Budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - WirwajdyTrasa S5 połączy autostradę A1 z ekspresówką S7. To może być kluczowa droga

Nowy projekt

W roku 2019 rozpoczęło się opracowywanie aktualizacji dokumentacji projektowej dla obwodnicy, przy którym wzięto pod uwagę zaskakujące właściwości terenu. Przeanalizowano szereg rozwiązań, w szczególności przy obszarze Góry Chełmskiej i przecięcia z linią kolejową Koszalin - Słupsk. Ostatecznie zadecydowano o całkowitej zmianie rozwiązań projektowych. Zamiast przejścia drogi pod linią kolejową i co za tym idzie zagłębienia się w skomplikowany geologicznie obszar, została zaprojektowana estakada o długości 800 metrów. W grudniu minionego roku została uzyskana nowa decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Jeśli w ciągu 10 dni od wyboru wykonawcy nie pojawią się odwołania innych oferentów, zostanie podpisana umowa i będą mogły ruszyć prace budowlane.

Budowa dróg ekspresowych i autostradDrogi w Polsce są coraz tańsze. Nie w eksploatacji, a w budowie

Więcej o: