Planowaną inwestycję podzielono na dwa etapy. Pierwszy obejmuje odcinek od miejscowości Wirwajdy do granicy woj. warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego, a drugi - od granicy tych województw do autostrady A1 w okolicy Grudziądza. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zatwierdził oba programy inwestycji, dzięki czemu w połowie roku zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji dla całej ok. 90-kilometrowej trasy.
W 2020 r. zakończyliśmy pierwszy etap, czyli Studium korytarzowe. Teraz uzyskaliśmy finansowanie dalszych prac przygotowawczych. Dzięki temu przejdziemy do opracowania możliwych wariantów przebiegu trasy w dwóch korytarzach. Propozycje projektantów przedstawimy lokalnym społecznościom i po wysłuchaniu ich głosów wskażemy wariant optymalny
- podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
W ubiegłym roku zakończono prace nad studium korytarzowym, czyli przebiegiem planowanej drogi. Po rozmowach z przedstawicielami samorządów terytorialnych, z czterech proponowanych korytarzy do dalszych prac wskazano dwa o szerokości kilku kilometrów. Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi - w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 ma połączyć się z A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta.
Projektanci pracując nad dokumentacją zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Potwierdzeniem lokalizacji docelowego rozwiązania będzie wydanie decyzji środowiskowych.
Prace przygotowawcze potrwają do 2028 r. Ich orientacyjny koszt wyniesie około 33 mln zł, natomiast koszt budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. GDDKiA przewiduje, że zakończenie budowy nastąpi w 2032 r.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi głównej, dodatkowych jezdni, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia zarządzania ruchem.
Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Powstanie korytarz transportowy na osi wschód-zachód, a tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza tereny zabudowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców.
Aktualnie trwają prace na budowie drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km. Kontrakt o wartości 204 mln zł realizuje firma Budimex. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Zaawansowanie inwestycji przekroczyło już 30 proc., a oddanie do ruchu przewidziane jest w maju 2023 roku.