Łącznie 386 km. Drogi, które zostaną oddane do użytku w 2021 roku. Mamy listę

Rozpoczęty rok zapowiada kolejne odcinki dróg, które zostaną oddane do użytku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że ma przybyć 40 km autostrad, 308 km dróg ekspresowych oraz 38 km odcinków krajowych. Łącznie to 386 km.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), w 2020 roku do użytku oddano 138-kilometrów dróg. Dyrekcja w komunikatach prasowych podawała, że od 2020 roku kierowcy mogą korzystać m.in. z obwodnic takich miejscowości jak: Kołbiel, Sanok, Szczuczyn, Dąbrowa Tarnowska czy Moczyn i Zieleniów. Na mapie Polski pojawiły się też nowe fragmenty autostrad. Wśród nich można wymienić kolejne kilometry A2 i A6 oraz odcinków szybkiego ruchu jak np.: S2, S3, S10 czy S17.

Brzmi nieźle, choć warto zauważyć, że w poprzednich latach oddawano kierowcom znacznie więcej kilometrów. W 2019 r. było to 460 km, a w 2018 r. - 321 km. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w Polsce przybędzie prawie 400 km nowych dróg.

Zobacz wideo S8 we Wrocławiu. Przekroczył prędkość o 108 km/h, dobrze o tym wiedząc

Co jest planowane na 2021?

Na obecny rok planowane jest oddanie do użytku wielu dróg w całej Polsce. Na Podlasiu zakłada się ukończenie prac nad drogą ekspresową S61, stanowiącą część szlaku Via Baltica. Mowa dokładniej o fragmentach: Śniadowo – Łomża Południe (17 km), Stawiski – początek obwodnicy Szczuczyna (18 km), Kolno – Stawiski (16,4 km) oraz Łomża Południe – Łomża Zachód (7,2 km).

Innym przykładem może być droga S5 w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie prace skupiają się na dokończeniu odcinka Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ (9,7 km). Z kolei na Śląsku mają zakończyć się prace budowlane drugiej nitki trasy ekspresowej między Podwarpiem a lotniskiem w Pyrzowicach (9,7 km). Droga szybkiego ruchu S7 w relacji Szczepanowice – Widoma (13,1 km) ma zostać oddana do użytku w woj. małopolskim.

Lwia część nowych odcinków tras w 2021 roku, powstanie w województwie lubelskim. Będzie ich dokładniej sześć, wśród których można wymienić: obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17 (9,6 km), obwodnicę Janowa Lubelskiego w ciągu S19 (6,4 km), jak też S19 Janów Lubelski - Lasy Janowskie (8,3 km), S19 Lublin - Niedrzwica Duża (11,9 km), S19 - obwodnica Kraśnika (9,6 km) czy S19 Kraśnik - Janów Lubelski (18,1 km).

Województwo łódzkie jako jedno z nielicznych otrzyma dodatkowe kilometry autostrad. Dyrekcja zapowiada zakończenie prac na odcinkach Tuszyn – Bełchatów (15,9 km), Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km) oraz Kamieńsk – Radomsko (16,7 km).

W woj. wielkopolskim i opolskim pojawią się dwie obwodnice. Pierwsza jest koło Kępna w ciągu drogi S11 (6,83 km), a druga koło Niemodlina w ciągu DK46 (11,5 km). Warmińsko-mazurskie otrzyma natomiast kolejną część S61 w relacji Wysokie – Raczki (20,2 km).

Duża odpowiedzialność spoczywa na olsztyńskim oddziale GDDKiA. To właśnie on odpowiada za budowę trzech fragmentów drogi ekspresowej S7 w województwie mazowieckim. Mowa dokładniej o Mława - Strzegowo (21,5 km), Strzegowo - Pieńki (22 km), i Pieńki - Płońsk (13,8 km). Ponadto Mazowsze otrzyma też dokończoną trasę S7 między Tarczynem Północ a początkiem obwodnicy Grójca (7,9 km) oraz drogę S2 Puławska - Warszawa Wilanów (4,6 km) wraz z tunelem pod Ursynowem, stanowiącą Południową Obwodnicę Warszawy.

Wśród innych deklaracji złożonych przez GDDKiA (tak przynajmniej poddaje wnp.pl) zakończyć mają się prace nad obwodnicą Stalowej Woli i Niskiej w ciągu drogi DK77 (15,2 km) w woj. podkarpackim, jak też S19 w relacji Lasy Janowskie - Zdziary (9,5 km) oraz Rudnik nad Sanem - Nisko Południe (6,5 km), w tym samym województwie. W woj. zachodniopomorskim przedłużona będzie trasa S3 (Brzozowo - Miękowo (22,1 km) i Miękowo - Rzęśnica (4 km)) i oddana zostanie obwodnica Myśliborza w ciągu DK26 (3,4 km). Na koniec warto też wspomnieć o woj. dolnośląskim, gdzie S3 otrzyma zakończony fragment między Kaźmierzowem - Lubinem Północ (14,4 km).

Planowane drogi na mapie Polski

Poniżej wklejamy poglądową mapę planowanych dróg w Polsce na najbliższe lata. Jest ona na bieżąco aktualizowana przez GDDKiA. I w pełni interaktywna, więc, jeśli chcecie się jej przyjrzeć dokładniej, to polecamy wizytę na stronie Dyrekcji. Mapę znajdziecie w TYM MIEJSCU.

Planowane drogi w Polsce, stan budowy
Planowane drogi w Polsce, stan budowy fot. GDDKiA

Co już udało się zrobić?

GDDKiA ogłosiła ostatnio co udało się wykonać w przerwie zimowej. -Każdy kolejny krok w całym cyklu powstawania nowej drogi jest niezwykle ważny. Podczas przerwy zimowej, w określonych warunkach atmosferycznych są wstrzymywane niektóre pracy budowlane, ale nigdy cały proces inwestycyjny. Kończąca się właśnie przerwa zimowa była pracowita, dzięki czemu mamy mocny start sezonu budowlanego w 2021 roku - powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA. Jak można przeczytać na stronie Dyrekcji, wśród wykonanych prac są:

  • oddanie do ruchu 5 odcinków nowych dróg o łącznej długości 48,7 km,
  • podpisanie 11 umów na realizację zadań (*PBDK + *PB100) o łącznej długości 131,2 km,
  • otworzenie ofert w przetargach na 24 zadania o długości 303,6 km,
  • wybranie najkorzystniejszych ofert dla 16 zadań o długości 236,3 km,
  • ogłoszenie 11 przetargów na budowę 112,3 km nowych dróg,
  • złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla 12 odcinków o łącznej długości 286,2 km,
  • złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 8 odcinków o łącznej długości 112 km,
  • otrzymanie DŚU dla obwodnicy Grzymiszewa o długości 1,4 km,
  • otrzymanie decyzji ZRID dla trzech obwodnic o łącznej długości 39,3 km.

Po przerwie zimowej GDDKiA zamierza kontynuować intensywne prace. Obecnie na etapie realizacji znajdują się 102 zadania z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) o łącznej długości 1313,1 km oraz 3 obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 19,9 km. 25 zadań z PBDK (o długości 355,6 km) i 10 obwodnic, które zrealizowane zostaną w ramach PB100 (o długości 87,2 km), jest na etapie przetargu. Kolejne zadania o łącznej długości niemal 2900 km są obecnie w przygotowaniu. Ponadto GDDKiA planuje m.in. ogłoszenie przetargów na realizację 347 km nowych dróg, w tym 26 odcinków o łącznej długości 313 km w ramach PBDK oraz 6 odcinków o łącznej długości 34 km w ramach PB100.

Działania GDDKiA są bez wątpienia ambitnymi. Jeżeli uda się w tym roku zrealizować zakładany plan, to kierowcy otrzymają szereg ułatwień w podróżowaniu po kraju. Można powiedzieć, że Polska zaczyna być coraz bardziej przyjazna dla podróżnych. Jednak do osiągnięcia pełnego sukcesu jeszcze daleka droga.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.