Leją się tony betonu na POW. GDDKiA pokazała postęp prac w tunelu pod Ursynowem [WIDEO]

Po tymczasowej przerwie spowodowanej mrozami w Polsce, GDDKiA wznowiła prace w tunelu pod Ursynowem. Teraz chwali się postępami. Jak wygląda obecnie wyczekiwany fragment Południowej Obwodnicy Warszawy i ile zostało do zrobienia?
Zobacz wideo Nowy SUV Toyoty - to największy pojazd tej marki w europejskim portfolio

Wyczekiwana od wielu lat Południowa Obwodnica Warszawy (inaczej trasa S2) jest już częściowo gotowa. W grudniu, tuż przed końcem 2020 roku do użytku oddany został kluczowy fragment trasy o długości 15 kilometrów wraz z mostem na Wiśle. Otwarcie nowych odcinków POW zdecydowanie cieszy, smuci jednak, że nie otwarto innego kluczowego odcinka - tunelu pod Ursynowem. Ten wciąż jest w budowie.

Tunel pod Ursynowem na nowym filmie GDDKiA

No właśnie. Jak idą prace na tym fragmencie Południowej Obwodnicy Warszawy? Szczegółów dostarczyła właśnie sama GDDKiA, która w środę opublikowała garść informacji na temat postępów w budowie ursynowskiego tunelu. Dostaliśmy też kilka zdjęć z tego miejsca i - co najważniejsze - film prezentujący przejazd tunelem.

Tunel pod Ursynowem POW - stan na 15 marca 2021Tunel pod Ursynowem POW - stan na 15 marca 2021 fot. GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

Materiały są bardzo świeże, bo pochodzą z 15 marca br. GDDKiA tłumaczy, że tego dnia ponownie ruszyły prace związane z betonowaniem kolejnych warstw nawierzchni, które musiano wcześniej wstrzymać z powodu mrozów w Polsce. Obecnie - jak tłumaczy dyrekcja - poza wylewaniem nawierzchni montowane są betonowe okładziny ścian oraz wyposażenie techniczne obiektu.

Maszyna i obsługujący ją pracownicy mozolnie wędrują południową nitką tunelu od zachodniego do wschodniego portalu, pracując 24 godziny na dobę. Zostawiają za sobą białą nitkę na połowie szerokości nawy tunelu, na którą po kilkunastu godzinach wkraczają maszyny z obrotowymi szczotkami do odkrywania kruszywa w betonowej nawierzchni. Kolejnym etapem jest nacinanie nawierzchni specjalnymi piłami do betonu. Kombajn do układania nawierzchni przejdzie przez 2300 m południowej nawy tunelu i następnie wjedzie do nawy północnej

- tłumaczy GDDKiA.

 

Pod koniec stycznia ułożono już nawierzchnię na połowie szerokości jezdni w jednej z naw. Teraz trwają prace nad uzupełnieniem docelowej warstwy na pozostałych odcinkach. Jak przypomina dyrekcja, na przełomie lutego i marca ukończono z kolei układanie warstw konstrukcji nawierzchni z kruszywa oraz podbudowy z betonu, dzięki czemu wylewanie wierzchniej warstwy betonu stało się możliwe.

W podobnym czasie ukończona została też część innych prac (np. budowa chodników oraz elementów betonowych odwodnienia liniowego). Inne, w tym montaż okładzin ścian tunelu są jeszcze kontynuowane (ułożonych jest 900 metrów paneli). GDDKiA ocenia, że zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku POW sięga obecnie 89 proc.

Podpisany przez GDDKiA aneks do umowy na budowę tego odcinka zakłada ukończenie robót do końca marca 2021 (prace miały zostać zakończone wcześniej, ale się wydłużyły). O ile nie będzie opóźnień, kierowcy pojadą tunelem pod Ursynowem w drugim kwartale 2021 roku.