Rząd wyda 2,5 miliarda na bezpieczeństwo. Wprowadza Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało rządowy program, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach krajowych znajdujących się pod jurysdykcją GDDKiA. Rada Ministrów właśnie go zatwierdziła. Co to oznacza dla kierowców?

Rada Ministrów zatwierdziła przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Głównym celem tego programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zobacz wideo "To co zrobił ten kierowca mogło mnie zabić. Ja zrobiłam wszystko, żeby żyć" - mówi Kinga Preis i zwraca uwagę na jeden z najbardziej palących problemów polskich dróg

Wszystkie działania mają na celu zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej. W efekcie ma to zmniejszyć liczbę wypadków i ich ofiar. Na program przeznaczono 2,5 miliarda złotych z Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczymy. Jest to pierwszy samodzielny program wieloletni z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzony na tak dużą skalę.

Do rozwoju systemu transportowego kraju podchodzimy kompleksowo. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest naszym priorytetem, obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych oraz walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dodatkowe 2,5 mld zł na pewno przyspieszy realizację inwestycji niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców

– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 Ministerstwo Infrastruktury

Przejście dla pieszych, wyższa szkoła jazdyPierwszeństwo dla pieszych na przejściu. Czy naprawdę grozi nam armagedon?

GDDKiA w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 będzie realizować takie zadania jak:

  • budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych,
  • budowa zatok autobusowych,
  • przebudowa skrzyżowań,
  • budowa lewoskrętów,
  • budowa kładek dla pieszych,
  • montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,
  • likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych,
  • poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
  • dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających natężenia ruchu,
  • wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem "stref wybaczających" błędy kierowców,
  • zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
  • montaż oświetlenia lub doświetlanie niebezpiecznych miejsc,
  • poprawa parametrów użytkowych jezdni,
  • poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
  • poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy widoczności,
  • uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 Ministerstwo Infrastruktury

Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 Ministerstwo Infrastruktury

W pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych przez ich doświetlenie, oznakowanie i budowę azyli dla pieszych. Działania te będą szły w parze ze zmianami dotyczącymi pierwszeństwa na przejściu. Więcej o nowych przepisach dla pieszych pisaliśmy w poniższym artykule:

Nowe przejście dla pieszych przez Al. Jerozolimskie przy rondzie CzterdziestolatkaPieszy z pierwszeństwem - decyzja zapadła. Nowe przepisy od czerwca

Polska jednym z najniebezpieczniejszych krajów w Europie

W Polsce współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych wciąż należy do najwyższych w Unii Europejskiej. Stąd potrzeba poprawy wielu aspektów - od przejść dla pieszych, przez oświetlenie, aż po reorganizację dróg. Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021–2024 ma za zadanie poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego w zakresie infrastruktury.

Akcja 'Maseczki do kontroli' na przejściu dla pieszych koło Galerii Kaskada w SzczecinieNowe przepisy dla pieszych. Czy naprawdę są potrzebne? Mamy komentarz ITS

Nowe przejście dla pieszych w poprzek zwężonej jezdni al. Jana Pawła II przy rondzie Czterdziestolatka do przystanków tramwajowych i Dworca CentralnegoNowe przejście dla pieszych w poprzek zwężonej jezdni al. Jana Pawła II przy rondzie Czterdziestolatka do przystanków tramwajowych i Dworca Centralnego Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl

Więcej o: