Pieszy z pierwszeństwem - decyzja zapadła. Nowe przepisy od czerwca

W czwartek Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Od połowy roku pieszy będzie miał pierwszeństwo nie tylko gdy jest na pasach, ale także stojąc tuż przed nimi. To jednak nie koniec zmian.

Pierwszeństwo pieszego przy wchodzeniu na przejście póki co było jedynie projektem. W czwartek 21 stycznia 2021 roku Sejm podpisał nowelizację i już za kilka miesięcy nowe przepisy zaczną obowiązywać. Co się zmieni? Wprowadzona zostanie zasada pierwszeństwa pieszych nie tylko na przejściu, ale także przy wchodzeniu na pasy.

Kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych będzie miał obowiązek zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego, który wchodzi na przejście i ustąpić mu pierwszeństwa. Aktualnie kierowca jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność zbliżając się do przejścia dla pieszych i ustąpić pierwszeństwa, gdy pieszy znajduje się na jezdni.

Przepisy sformułowane w taki sposób jak aktualnie stwarzają pretekst do różnej interpretacji zachowania pieszego. Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy nie będzie miało znaczenia, czy pieszy zdążył już postawić nogę na jezdni, czy dopiero zamierza to zrobić. W obu przypadkach kierowca będzie zobowiązany ustąpić mu pierwszeństwa.

Pieszy wchodzący na jezdnię albo torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, ale ma pierwszeństwo przed pojazdem. Zgodnie z ustawą podczas przechodzenia przez jezdnię nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które mogłoby rozpraszać jego uwagę. Skończy się także jazda na zderzaku i rożne ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym.

Zobacz wideo

Za przyjęciem nowelizacji Prawa o ruchu drogowym głosowało 423 posłów, 22 było przeciw, a czterech wstrzymało się od głosu. Posłowie poparli też poprawkę vacatio legis zaproponowaną przez PiS. Wnosi ona, by nowe przepisy weszły w życie dopiero za jakiś czas, ze względu na potrzebną kampanię informacyjną. Nowe prawo zacznie więc obowiązywać 1 czerwca 2021 r.

Kampania społeczna będzie dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Wydamy na nią 30 milionów złotych. Więcej o tym pisaliśmy w poniższym artykule:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście

- czytamy w nowelizacji ustawy.

Koniec jazdy na zderzaku

Nowe przepisy obejmują także odległość między pojazdami poruszającymi się po autostradach i drogach ekspresowych. Plagą polskich dróg jest tzw. jazda na zderzaku, czyli jazda w bardzo bliskiej odległości od poprzedzającego pojazdu. Nowe przepisy uregulują tę kwestię - kierowcy będą musieli zachować konkretną odległość. Dystans pomiędzy pojazdami powinien wynosić co najmniej połowę prędkości wyrażoną w metrach. Oznacza to, że jadąc autostradą z prędkością 140 km/h odstęp od poprzedzającego pojazdu nie może być mniejszy niż 70 metrów. Wyjątkiem ma być manewr wyprzedzania.

Na drogach ekspresowych i autostradach niezachowanie odległości między pojazdami jest jedną z głównych przyczyn wypadków. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2019 r. z tego powodu tylko na autostradach doszło do 94 wypadków, w których zostało zabitych 13 osób, a ranne zostały 143 osoby

- napisano w nowelizacji.

Zakaz jazdy na zderzaku w PolsceZakaz jazdy na zderzaku w Polsce fot. Ministerstwo Infrastruktury

Koniec z ograniczeniem do 60 km/h w nocy

Polska jest jedynym krajem w Europie, w którym ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym zależne jest od pory dnia. W godzinach od 23 do 5 rano kierowcy mogą poruszać się z prędkością 60 km/h, podczas gdy w pozostałych godzinach obowiązuje standardowe ograniczenie do 50 km/h. Z początkiem czerwca ograniczenia prędkości zostaną ujednolicone.

Znak ograniczenia prędkości (fot. Łukasz Wądołowski / Agencja Gazeta)Znak ograniczenia prędkości (fot. Łukasz Wądołowski / Agencja Gazeta) Znak ograniczenia prędkości (fot. Łukasz Wądołowski / Agencja Wyborcza.pl)

Więcej o:
Copyright © Agora SA