Japonia jako pierwszy kraj na świecie oficjalnie zalegalizowała samochody autonomiczne. Auta z trybem jazdy autonomicznej na poziomie trzecim będą mogły poruszać się po drogach publicznych.
fot. GM/WES ALLISON
REKLAMA
REKLAMA
Choć samochody autonomiczne wydają się niesamowitym osiągnięciem cywilizacji, powyżej pewnego poziomu są nielegalne. Oczywiście możemy korzystać z układów wspomagających, takich jak aktywny tempomat czy asystent utrzymywania pasa ruchu, ale "autopilot" nie istnieje nie ze względu na technologię, ale na prawo. Japonia postanowiła to zmienić i oficjalnie dopuściła do ruchu pojazdy z technologią autonomiczną na poziomie trzecim.
REKLAMA
Zobacz wideo
Poziomy autonomicznej jazdy
Na początku trzeba wyjaśnić, czym są poszczególne poziomy jazdy autonomicznej. Producenci podzielili je następująco:
Poziom 0 - brak jakichkolwiek funkcji automatyzacji jazdy. Wszystko jest w rękach i pod kontrolą kierowcy.
Poziom 1 - podstawowy system wsparcia kierowcy, np. aktywny tempomat, układ utrzymywania pasa ruchu. Elektronika może delikatnie zmienić tor jazdy pojazdu (np. omijając przeszkodę), a także regulować prędkość (przyspieszanie, hamowanie). Może jednak robić tylko jedną z tych rzeczy w danym momencie. Samochodem nadal steruje kierowca.
Poziom 2 - częściowa automatyzacja, czyli rozwinięcie poziomu 1, np. asystent jazdy w korku, system automatycznego parkowania. Systemy mogą jednocześnie kontrolować tor jazdy i prędkość. Jest to połączenie adaptacyjnego tempomatu z asystentem utrzymywania pasa ruchu - samochód może jednocześnie skręcać i hamować. Kierowca może nie dotykać kierownicy ani pedałów, ale nadal powinien być skupiony na drodze by w razie potrzeby zareagować.
Poziom 3 - warunkowa automatyzacja. W określonych warunkach samochód może jechać sam, np. na autostradzie. Jeśli droga jest wystarczająco szeroka i odpowiednio oznakowana, kierowca może puścić kierownicę i zdjąć nogi z pedałów. Auto samo zwalnia, przyspiesza, skręca, a nawet omija niektóre przeszkody. Teoretycznie kierowca może nawet nie patrzeć na drogę, bo samochód powinien poradzić sobie sam. W normalnym ruchu (po mieście, na niewystarczająco dobrze oznaczonych drogach poza miastem) kontrolę przejmuje kierowca.
Poziom 4 - wysoki poziom automatyzacji. Przy odpowiednich warunkach kierowca nie jest potrzebny do przemieszczania się. Komputer kontroluje sytuację i sam radzi sobie na drodze. Uwaga kierowcy nie jest niezbędna, o ile nie występują trudne warunki na drodze (śnieżyca, złe warunki pogodowe).
Poziom 5 - pełna automatyzacja, "autopilot". Komputer kontroluje wszystkie aspekty jazdy samochodem bez względu na warunki atmosferyczne. Kierowca może wprowadzić cel do nawigacji i iść spać.
Autonomia w Japonii
Japonia postanowiła dopuścić do ruchu pojazdy wyposażone w trzeci poziom autonomicznej jazdy. Kierowcy będą mogli puścić kierownicę i nie dotykać pedałów. Homologacja precyzuje jednak, że kierowca cały czas powinien kontrolować sytuację, patrzeć na drogę i w razie potrzeby przejąć prowadzenie.
Przepisy będą dopuszczały poruszanie się w trzecim trybie autonomicznej jazdy tylko do prędkości 50 km/h. Dodatkowo komputer sam zdecyduje, czy przejąć kontrolę nad pojazdem, czy nie. Jeśli czujniki i kamery wykryją złe warunki atmosferyczne, niedostateczne oznakowanie drogi uniemożliwiające utrzymanie toru jazdy lub zbyt duże natężenie ruchu, nie będzie możliwe uruchomienie trybu autonomicznej jazdy.
Autonomiczna Honda Legend
W przyszłym roku zadebiutuje nowa odsłona Hondy Legend. Będzie to pierwszy model fabrycznie wyposażony w układ autonomicznej jazdy na poziomie trzecim. Producent zapowiedział, że na tylnej klapie pojawi się oznaczenie informujące innych kierowców, że jest to pojazd autonomiczny. Dodatkowo Honda będzie montować na pokładzie tego modelu tzw. czarne skrzynki, które będą zapisywać dane z jazdy z użyciem systemu. Komputer ma przechowywać dane z 2,5 tys. ostatnich podróży.