Kupujemy używane: 2.2 i-CTDi. Czy diesel Hondy to dobra inwestycja?

Honda od dziesięcioleci uchodzi za producenta wyspecjalizowanego w budowie i produkcji żywotnych oraz niezwykle dynamicznych silników benzynowych. Ciszą się one badzo pozytywną opinią wśród kierowców. Przed lata jakiekolwiek jednostki wysokoprężne oferowane w autach japońskiej marki pochodziły od innych producentów. Sytuacja zmieniła się w 2003 wraz z wprowadzeniem na rynek pierwszego autorskiego diesla, tak długo wyczekiwanego zwłaszcza w Europie

Silnik Honda 2.2 i-CTDi - awarie, koszty, czy warto. Sprawdzamy popularnego diesla

Historia pierwszego diesla Hondy rozpoczęła się kilka lat wcześniej. Za prace rozwojowe odpowiadali specjaliści najwyższej klasy – między innymi twórca słynnego systemu V-TEC. Efektem ich wysiłków jest czterocylindrowa, wykonana z aluminium konstrukcja o pojemności 2,2 litra.

W Europie japoński motor trafił pod maskę Civica, Accorda i CR-V. Zastosowano szesnastozaworową głowicę, a także wtrysk bezpośredni typu common-rail z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami pracującymi pod ciśnieniem 1600 barów. W układzie rozrządu wykorzystano dwa wałki oraz łańcuch, co w tym przypadku istotnie jest gwarantem braku zmartwień użytkownika – tylko w skrajnych przypadkach konieczna jest wymiana łańcucha wraz z osprzętem. Koszt takiej operacji to około 1200 złotych (4000 w ASO). Dla możliwie maksymalnego zniwelowania wibracji typowych dla tego typu jednostek, w misce olejowej znalazły się wałki wyrównoważające. Turbosprężarka VTG dysponuje zmienną geometrią łopat. Oczywiście nie mogło zabraknąć dwumasowego koła zamachowego, wygładzającego każdą zmianę przełożeń.

Zobacz wideo

Honda 2.2 i-CTDi - Uwaga na filtr cząstek stałych w Accordzie

Filtr cząstek stałych do 2008 roku instalowany był wyłącznie z myślą o niektórych rynkach, później stał się wyposażeniem obowiązkowym. Podobnie jak u konkurencji, tutaj także jego żywotność zależy od serwisowania auta i warunków użytkowania. Typowo autostradowa eksploatacja gwarantuje brak jakichkolwiek problemów z DPF-em przez grubo ponad 200 tysięcy kilometrów. W razie konieczności, bez trudu możemy oddać filtr na czyszczenie serwisowe - koszt 500 złotych. W przypadku nowszej wersji jednostki 2,2, pojawia się problem z filtrem spowodowany kalibracją elektroniki – dotyczy to głównie Accorda. Za często i za wcześnie inicjowane jest wypalanie sadzy, co prowadzi do znacznego wzrostu poziomu oleju. Honda uporała się z problemem tylko częściowo. Większość użytkowników zgłasza konieczność corocznego czyszczenia serwisowego. Obecnie cena nowego filtra to wydatek na poziomie 4 tysięcy złotych.

Podobnie jak inne dostępne na rynku jednostki, tak i pierwszy diesel Hondy boryka się z typowymi problemami. Jeden z nich dotyczy pompy wysokiego ciśnienia. Jej agonia objawia się trudnościami z uruchomieniem silnika. Cena nowego elementu to zaporowe 6000 złotych. Ratunkiem pozostaje rynek wtórny lub próba regeneracji za około 1000 zł. Żywotność turbosprężarki zależna jest od stylu jazdy kierowcy i częstotliwości serwisowych zabiegów. Cena nowej to 7000 złotych w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Specjaliści zalecają jednak regenerację za około 1600 złotych, która przywraca w pełni fabryczne parametry.

Honda 2.2 i-CTDi - koło pasowe i zawór EGR

Po latach problemy stwarzać może również koło pasowe wału korbowego – pojawiają się niepokojące stuki z okolic dolnej części silnika, a osprzęt silnika traci napęd. Jedynym rozwiązaniem jest wymiana tego elementu na nowy - zamiennik to wydatek rzędu 600 złotych.

Zawór EGR przy znacznych przebiegach też może wymagać interwencji specjalisty. Usterka objawia się problemem z porannym uruchomieniem jednostki i odczuwalnym spadkiem mocy. W

pierwszej kolejności warto sumiennie wyczyścić zawór – zazwyczaj ta czynność okazuje się wystarczająca. W skrajnym wypadku konieczna jest jego wymiana. Dostępne są wyłącznie oryginalne w cenie około 3000 złotych – używane kupimy za 200 złotych. Ewentualna regeneracja wtryskiwaczy produkowanych przez firmę Bosch to wydatek 600 złotych za sztukę. Pamiętajmy by nie oszczędzać i regenerować cały zestaw.

Wyższe ceny części rekompensowana dynamiką

Z punktu widzenia polskiego kierowcy największą bolączką diesla Hondy 2,2 o mocy 140 lub 150 KM jest jego pojemność skokowa, przekraczająca magiczne dwa litry pojemności. W efekcie konstrukcja Japończyków kwalifikuje się do wyższej stawki akcyzy, co mocno podnosiło cenę zakupu auta nowego, jak i teraz importowanego. Pomijając tą niedogodność, musimy pogodzić się z dużo mniejszą popularnością w zestawieniu z europejskimi silnikami. Przekłada się to bezpośrednio na wyższe ceny części zamiennych – niektóre są wręcz zaporowe.

I-CTDI z początkowego okresu produkcji wypada nad wyraz dobrze na tle konkurencji. Gwarantuje dobrą dynamikę i elastyczność. Do tego odwdzięcza się stosunkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. 140-konny Civic przyspiesza do setki w 8,6 sekundy, a w średnim rozrachunku zużywa 6,5 litra na 100 kilometrów. Więcej problemów sprawia następca – i-DTEC. Ten jednak oferuje jeszcze lepsze parametry (150 i 180 KM) i trafił między innymi pod maskę lekko usportowionego Accorda Type S.

Honda 2.2 i-CTDi - czy warto kupić auto z takim silnikiem?

Czy warto postawić na japońskiego diesla? Zdecydowanie tak, jeśli planujecie kupno auta z rocznika 2003-2010. I-DTEC pojawił się w 2008 i wygeneruje większe wydatki eksploatacyjne.

Więcej o:
Komentarze (14)
Silnik Honda 2.2 i-CTDi - awarie, koszty, czy warto. Czy diesel Hondy to dobra inwestycja?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: jebać

    Oceniono 1 raz 1

    Czyli generalnie J E B A Ć DIESLA i kupić Hondzię z v tekiem i mieć święty spokój .

  • wyksztalciuch.jeden

    0

    "Dostępne są wyłącznie oryginalne w cenie około 3000 złotych – używane kupimy za 200 złotych"
    Co autor miał na myśli? Używane są niedostępne?
    "Pomijając tą niedogodność" - powinno być "tę niedogodność", poprawcie literówkę.
    Marzył mi się ten silnik kilkanaście lat temu, ostatecznie kupiłem benzyniaka 1,8 - bezawaryjny, choć niezbyt dynamiczny.

  • Gość: adek915

    0

    Czytam te komentarze i stwierdzam że chyba nikt nie miał tego silnika... ja wersję bez DPF (Civic VIII, oczywiście po chip's) i wiecie co? Po prawie 4 latach eksploatacji, poza filtrami, olejami i innymi płynami oraz oponami tylko był czujnik ABS do wymiany przez ten czas, nad wyraz solidne auto, teraz zaczął stukać drążek stabilizatora, tyle... nawet żarówka się żadna nie przepaliła. Sam byłem sceptycznie nastawiony, bo to jednak Diesel i czytając opinie na temat innych silników, pierwzy i ostani w prywatnym aucie 😅 a co sprzęgła to faktycznie, mógłby być mocniejsze, bo przy full załadowanym aucie (4 osoby i komplet bagaży) jadąc spokojnie 140-160 na 6'tym biegu i nagle wciśnie się gaz do oporu, potrafi się uślizgnąć, ale mapa nie jest seryjna i jest grubo ponad 400nm, także to dość specyficzna sytuacja...

  • Gość: janusz

    0

    no i pisze namawia GW na ekologiczny lajfstajl, po czym pisze że fajnie jest kupić diesla z 2003 roku

  • ghs blar

    0

    Ani słowa o beznadziejnych sprzęgłach? Docisk z plasteliny. Trwałość 5 do 6 lat. Niezależnie od przebiegu. No, ale większość kierowców Hondy z silnikiem 2.2 to motoryzacyjni upośledzeńcy z wiedzą na poziomie gospodyni domowej. Nie widzą nawet, że sprzęgło im się ślizga, bo przecież kontrolek nie świeci. DPF i 150 tyś km bez napraw to marzenie. Żadne pranie nie pomaga, bo i tak nie chce puszczać poprawnie regeneracji. 80 procent hond poruszających się po polskich drogach z tym silnikiem ma albo emulator albo program wyłączający dpf. 150 do 200 tyś i wtryski do śmietnika. Z resztą to one również dobijają dpf. Dennej wielkości intercooler w nadkolu powodujący puchnięcie silnika w wyższych temperaturach.

  • Gość: Hondziarz

    Oceniono 2 razy -2

    Jestem posiadaczem Hondy CRV 2,2 CDTI z 2010 roku, do tej pory mam przejechane 145.000 Km, muszę powiedzieć , .ze jest to bardzo udany samochód , wymieniam olej jak i filtr powietrza i oleju co 10.000 Km ( Motul 6100) do tej pory nie miałem żadnej usterki , profilaktycznie przy przebiegu 130.000 wyczyściłem we własnym zakresie filtr DPF i przy okazji zawór EGR, zawieszenie nie sprawia żadnych kłopotów, polecam wszystkim zakup tego auta .

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX