Test Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWD - przełamuje konwencję

Najnowszy kompaktowy SUV Jaguara, model E-Pace, to propozycja dla wszystkich, którzy dotąd nie rozważali zakupu, któregoś z modeli brytyjskiej marki, uważając ją za nieco staromodną, zbyt drogą i zbyt poważną. Tzw. Baby Jag, to puszczenie oka do wielkomiejskiej klasy średniej i dobry krok w stronę odmłodzenia image producenta.

Europejska motoryzacja ma coś, czego rosnące w imponującym tempie i bardzo już bogate rynki azjatyckie jeszcze długo nie będą mieć. To marki z unikalnym dziedzictwem i historią, osadzone w zachodniej popkulturze.
A jedną z najjaśniej świecących gwiazd na motoryzacyjnej mapie Europy jest Jaguar.

Przez lata obecności na rynku, stworzona i "wyhodowana" w Wielkiej Brytanii firma stała się jednoznacznym synonimem prestiżu i przynależności do wyższych sfer.

Do dziś Jaguarów używa się wśród brytyjskiej arystokracji, jest nimi wożony brytyjski premier.

I nie ma najmniejszego znaczenia, że obecnie Jaguar należy do indyjskiego koncernu TATA. Nie zmienia to faktu, że Jaguar został stworzony przez Brytyjczyków. Auta z logiem przedstawiającym dzikiego kota to część nowożytnej historii Wielkiej Brytanii, to część jej dziedzictwa i jeden z jej symboli.

Ale jest też druga strona medalu. Jeszcze nie tak dawno, wiele osób wskazywało, że Jaguar stał się zbyt staromodny. Że przestał być sexy.

Niewykluczone, że to właśnie kapitał indyjski zapewni marce przetrwanie i sprawi, że Jaguar rozkwitnie. Być może, przywiązani do tradycji Brytyjczycy nigdy nie potrafiliby się przełamać i stworzyć Jaguara w segmencie SUV.

A patrząc na to co się dzieje w kociej rodzinie, nie można nie dostrzec, że firma rozpoczęła rewolucję. Najnowszy model E-Pace jest tego kolejnym dowodem.

Test Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWDTest Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWD Tomasz Korniejew

Zobacz także: Jaguar XE SV Project 8 bije rekord Nurburgringu. Alfa Romeo i Porsche pokonane!

Baby Jag nie taki mały

Wymiary zewnętrzne Jaguara E-Pace (długość: 439,5 cm, szerokość: 198,4 cm, wysokość: 164,9 cm) i rozstaw osi wynoszący 268,1 cm sprawia ją, że jego bezpośrednimi konkurentami są m.in. Audi Q3, BMW X1, czy Volvo XC40.
Model dzieli płytę podłogową z Range Rover Evogue i Land Rover Discovery Sport.

E-Pace prezentuje się świetnie. Przednie reflektory (LED) oraz duży wlot powietrza na przednim pasie przypominają roadstera F-Type.

Test Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWDTest Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWD Tomasz Korniejew

Ładnie wygląda także tylna część nadwozia, całość utrzymana jest w modnej, sportowej stylizacji. Nabywcy mogą dodatkowo dokupić do E-Pace felgi o średnicy 21 cali (według producenta nikt nie daje takiej możliwości w tej klasie), co czyni wygląd nowego Jaguara jeszcze bardziej efektownym.

Producent zadbał także o drobne smaczki, które dodają modelowi atrakcyjności. Na dole przedniej szyby, w rogu, po stronie kierowcy widać grafikę przedstawiającą przechadzające się dwa dzikie koty – dużego i podążającego jego śladem małego.

Test Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWDTest Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWD Jaguar

Taka sama grafika jest wyświetlana (przez lampy LED w lusterkach bocznych) na podłożu przy przednich drzwiach, po odryglowaniu drzwi Jaguara.

Zobacz także: Elektryczna przyszłość Jaguara. Nawet klasyki będą zasilane prądem

Test Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWD – wnętrze

Przedział pasażerski E-Pace jest zaskakująco przestronny. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca jest pod dostatkiem. Na brak przestrzeni nad głową, czy w okolicach kolan nie powinni narzekać pasażerowie tylnej kanapy, którzy mają wzrost do 185 cm.

Przednie fotele są wygodne, mają wystarczająco obszerne siedziska i sprzyjają dłuższym podróżom. Tym bardziej szkoda, że producent zdecydował się umieścić gaśnicę, na podłodze pod nogami pasażera siedzącego z przodu.

Na dłuższą metę takie rozwiązanie ogranicza komfort podróży osobie siedzącej obok kierowcy i z pewnością przyszli właściciele E-Pace zdecydują się na przeniesienie gaśnicy w inne miejsce.

Cieszy design tablicy przyrządów. Całość wykonano z materiałów dobrej jakości, spasowanych z dokładnością. Nikt też nie powinien narzekać na zbyt małą liczbę, czy pojemność wszelkich schowków.

Tanio wygląda jedynie wykończenie górnych partii boczków drzwi, choć w rzeczywistości wykończono je dobrej jakości tworzywem.

Na górze środkowej konsoli umieszczono kolorowy wyświetlacz systemu pokładowego o przekątnej 10 cali. Ekran szybko reaguje na dotyk, ale by sprawnie poruszać się po zakamarkach kafelkowego menu, trzeba poświęcić trochę czasu na zapoznanie z systemem.

Test Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWDTest Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWD Jaguar

Całe szczęście producent zdecydował się na pozostawienie wygodnych, klasycznych pokręteł i przycisków do obsługi nawiewów i klimatyzacji.

W zależności od potrzeb nabywcy, E-Pace może zostać wyposażony m.in. w najnowsze systemy komunikacji z urządzeniami moblinymi, system kamer surround, sprawnie działającą nawigację, rozbudowany wyświetlacz HUD, czy modem WiFi.

Bagażnik opisywanego Jaguara jest dość płytki, ale według informacji producenta ma objętość 577 l.

Zobacz także: Oto Jaguar XJR575, czyli bardzo ostry kot

Test Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWD – napęd/układ jezdny

W gamie napędowej nowego E-Pace, znalazło się pięć jednostek napędowych. 3 wysokoprężne oraz dwie benzynowe. Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz napędzany przez dwulitrowy silnik Diesla, który rozwija moc 180 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 430 Nm dostępny przy 1750 obr./min.

Z silnikiem współpracuje dziewięciobiegowa skrzynia automatyczna, a napęd jest przenoszony na obie osie.

Według danych producenta, ważące sporo, bo aż 1843 kg auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 s i może pojechać z maksymalną prędkością 205 km/h.

Subiektywne odczucia prowadzącego względem dynamiki 180 konnego Jaguara są lepsze niż mogłoby to wynikać z danych technicznych.

Samochód chętnie, bez ociągania nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotów. Wyraźny spadek dynamiki przyspieszania daje się wyczuć, gdy chcemy szybko zwiększyć prędkość od ok 120 do 150 km/h. Wtedy czuć, że E-Pace wyraźnie traci wigor, ale przy niższych prędkościach nie wykazuje ospałości.

Opisywany Jaguar może zostać wyposażony w konfigurowalny tryb jazdy Dynamic, w którym można dopasować ustawienia przepustnicy, automatycznej skrzyni biegów i układu kierowniczego. Dodatkowo auto może zostać wyposażone w zawieszenie adaptacyjne.

Najnowszy "Jag" jest samochodem bardzo komfortowym i poręcznym w codziennym użytkowaniu. Jednostka napędowa jest doskonale wyciszona, w kabinie jest cicho także podczas jazdy po autostradzie.

Zawieszenie skutecznie „pochłania” wszelkie nierówności nawierzchni, jednocześnie pewnie utrzymuje auto w ryzach podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach.

Jest też oszczędny. Podczas jazd w gęstym ruchu miejskim zużywał średnio 7 l oleju napędowego na 100 km. Za to w cyklu mieszanym, zużycie paliwa spadło do 6,7 l na 100 km.

Zobacz także: Ceny nowego Jaguara E-Pace

Test Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWD - Podsumowanie

Wydaje się, że E-Pace ma dużą szansę na przyciągnięcie nowych klientów. Świetnie wyglądający SUV, ze wszystkimi swoimi stylizacyjnymi smaczkami przełamuje staroświecką konwencję, w której dotąd osadzony był Jaguar.

Tym bardziej, że jest dostępny za stosunkowo atrakcyjną cenę, startującą z poziomu 145 900 zł. Z kolei najtańszy egzemplarz z opisywanym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów i napędem na obie osie kosztuje 178 100 zł

Plusy:
Niskie zużycie paliwa, wysoki komfort jazdy, wysoka jakość wykończenia, przyjemność prowadzenia

Minusy:
Stosunkowo niewielki bagażnik, umiejscowienie gaśnicy, obsługa systemu multimedialnego mogłaby być prostsza

Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM aut. AWD - dane techniczne:
Nadwozie: 5d
Moc: 180 KM przy 400 obr./min
Moment obr.: 430 Nm przy 1750 obr./min.
Skrzynia biegów: aut, 9-biegowa
Napęd: 4x4
Wymiary: 439,5/198,4/164,9 cm
Rozstaw osi: 268,1 cm
Masa własna: 1843 kg
Poj. bagażnika: 577 l
0-100 km/h: 9,3 s
Śr. zużycie paliwa: 5,6 l/100 km (dane producenta)
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Cena od: 178 100 zł

Więcej o:
Copyright © Agora SA