Kolejna chińska marka zamierza powalczyć o klienta na Starym Kontynencie. I to o klienta z bardziej zasobnym portfelem, bo oferowane samochody będą produktami z wyższej półki. Premiera nie przypadkowo odbyła się w Mediolanie, podczas Brera Design Week. Denza bowiem od samego początku swojej historii czerpie inspiracje z europejskiego wzornictwa, a w tym roku obchodzi 15-lecie istnienia.
Denza została założona w 2010 roku jako wspólne przedsięwzięcie BYD i Daimlera (Mercedes-Benz), co pozwoliło połączyć europejskie podejście do designu i luksusu z chińską specjalizacją w dziedzinie elektryfikacji. Swój pierwszy pojazd Denza wprowadziła na rynek w 2014 roku. Z czasem marka przeszła na własność BYD, a od kilku lat jej kierunek stylistyczny wyznacza ceniony niemiecki projektant, Wolfgang Egger, który niegdyś projektował auta dla Alfy Romeo, Lancii, Seata, Audi i Lamborghini. Jak można było usłyszeć na konferencji prasowej, podczas której o stylistyce Z9GT osobiście opowiadał dyrektor ds. designu, inspiracją dla czystych, stonowanych powierzchni, była luksusowa tkanina, jaką jest jedwab.
Denza wchodzi na rynek europejski z dwoma modelami. Pierwszym jest zaawansowany model Z9GT, wykończony wyrafinowanymi materiałami oraz uzbrojony w szereg unikalnych rozwiązań technologicznych. Premierę pojazd ten miał podczas Salonu Samochodowego w Pekinie w 2024 roku. Sylwetka typu shooting brake jest wydłużona, co pozwoliło zoptymalizować przestrzeń kabiny i zapewnić pasażerom wyjątkowy komfort podróży, a przy tym wygospodarować dużo miejsca na bagaże. Auto jest 5-osobowe. Klienci będą mogli wybierać pomiędzy w pełni elektrycznym układem napędowym (przyspieszenie do 0 do 100 km/h w 3,4 s), a hybrydą typu plug-in Super DM (pierwsza setka osiągana w 3,6 s), oferującą imponujący zasięg ponad 1000 km.
U podstaw Denzy Z9GT leży platforma e3. Oferuje ona szereg funkcji będących światowymi nowościami, opartych na czterech kluczowych technologiach: niezależnym napędzie trójsilnikowym, niezależnym układzie skrętu tylnej osi z podwójnym silnikiem, systemie kontroli ruchu pojazdu (Vehicle Motion Control) oraz integracji baterii z nadwoziem w technologii CTB (Cell-to-Body). Platforma dysponuje 800-woltową architekturą elektryczną, umożliwiającą bardzo szybkie ładowanie. Zawieszenie jest pneumatyczne. Wśród wyjątkowych możliwości warto wyróżnić promień skrętu jak w miejskim aucie europejskim (przy rozmiarze samochodu z segmentu E), możliwość wjazdu na miejsce parkingowe wślizgiem, czy funkcję poruszania się po skosie (crab-walking). W kokpicie znalazło się kilka ekranów, w tym 17,3" wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego oraz 13,2" cyfrowe zegary.
Drugim modelem w europejskiej ofercie będzie Denza D9 – luksusowy osobowy van, zaprojektowany z myślą o komforcie na poziomie klasy biznes. Mierzące ponad 5 metrów długości auto, którym może podróżować maksymalnie siedem osób, łączy przestronne wnętrze z wydajną technologią napędu DM-i Super Hybrid.
Wnętrze tak samo, jak w modelu Z9GT, charakteryzuje się kunsztem wykonania i zastosowaniem materiałów wykończeniowych wysokiej jakości, a także bogatym wyposażeniem oraz komfortowymi fotelami. Centralnym punktem kokpitu jest charakterystyczny, duży ekran dotykowy, otoczony przez panoramicznie zaprojektowaną deskę rozdzielczą. Na fotelach pasażerowie mają do dyspozycji osobne urządzenia multimedialne.
Denza, jako luksusowa marka BYD, ma pojawić się w Europe w czwartym kwartale 2025 roku. Samochody w specyfikacji europejskiej nie zostały jeszcze przedstawione. Wiadomo, że będą nieco różnić się od tych chińskich m.in. wyposażeniem czy charakterystyką ustawień zawieszenia. Europejskie, a tym bardziej polskie ceny aut, na ten moment nie są znane. Chińczycy zamierzają konkurować w Europie z markami o mocno ugruntowanej pozycji, takimi jak Porsche czy Mercedes-Benz. Model Z9GT zaoferuje wysokie osiągi, duży zasięg, unikalne możliwości jezdne i luksusowe wnętrze. Za to znacznie większy van D9 ma podgryźć klasę biznesowych vanów, w których króluje Mercedes Klasy V, a w ostatnich latach swoich sił próbuje również Lexus LM.
Z ogromną radością wprowadzamy markę Denza na rynek europejski, zaczynając tutaj, w Mediolanie, podczas tygodnia designu i nabierając tempa w kolejnych miesiącach 2025 roku. To marka, która od samego początku czerpała inspiracje z europejskiego wzornictwa. Jesteśmy przekonani, że klienci w Europie docenią sposób, w jaki Denza łączy te wpływy z zaawansowaną technologią, najwyższym rzemiosłem oraz – po raz pierwszy w tym segmencie – prawdziwym skupieniem na efektywnych, zrównoważonych układach napędowych nowej generacji
– powiedziała Stella Li, Wiceprezes wykonawcza BYD.