Majestatyczny Rolls-Royce Cullinan Series II. Najlepszy SUV świata w wersji po liftingu

Najlepszy SUV świata został odświeżony i zyskał w nazwie dopisek Series II. Superluksusowy Rolls-Royce Cullinan, który jest najczęściej wybieranym nowym modelem brytyjskiej marki, zawitał do Polski w odmłodzonej wersji. Gdzie dokładnie szukać zmian?

Rolls-Royce Cullinan został wprowadzony na rynek w 2018 roku i jest uznawany za najlepszego SUV-a świata. Przy okazji to też najdroższe tego typu auto dostępne na motoryzacyjnym rynku. Potężny wóz odznacza się nie tylko przestronną kabiną i niewiarygodną precyzją wykończenia wnętrza, ale również umiejętnościami jazdy w terenie i jednocześnie niezrównanym komfortem jazdy niezależnie od pokonywanej drogi.

Kosztujący około 2 mln zł SUV po aktualizacji (cena jest mocno uzależniona od poziomu wykończenia) to Cullinan Series II, którego niezmiennie można wybrać w odmianie Black Badge skierowanej do klientów poszukujących wyrazistej, ale nieco mroczniejszej estetyki. Taka właśnie przedstawiona na fotografiach wersja pojawiła się na polskiej prezentacji dla mediów, zorganizowanej przez Rolls-Royce Motor Cars Warszawa. Wszystkie zewnętrzne detale nadwozia i elementy ozdobne, w tym figurkę Spirit of Ecstasy, wykończono w kolorze czarnym. Czerń i techniczny karbon goszczą także we wnętrzu.

Rolls-Royce Black Badge Cullinan Series II

 

Nowy pas przedni z podświetlanym grillem

Cullinan Series II jest łatwy do rozpoznania. Największe zmiany stylistyczne objęły pas przedni. Linie zderzaka teraz tworzą płytki kształt litery "V". Wymienione zostały reflektory, w których linia świateł do jazdy dziennej opada kaskadowo do poziomu, na którym zaczynają się rysować wloty powietrza. Otwory te skierowane są asertywnie na zewnątrz. Centralnym elementem przodu jest wielki grill Pantheon - odświeżony i teraz dodatkowo podświetlany.

W monolitycznej linii bocznej można zauważyć zmiany w wykończeniu powierzchni karoserii. Z tyłu natomiast inaczej wyglądają końcówki układu wydechowego, które są zintegrowane i wizualnie zlicowane z nadwoziem. Płyta ochronna wykonana ze stali nierdzewnej biegnie między wydechami i przepływa pod samochodem. Ewolucję stylistyki Cullinana dopełniają 23-calowe frezowane felgi. Centralnymi punktami kół niezmiennie są nieruchome krążki z monogramem "RR".

Rolls-Royce Black Badge Cullinan Series II
Rolls-Royce Black Badge Cullinan Series II Fot. Rafał Mądry

Szklany panel deski rozdzielczej

Najbardziej znaczącą zmianą w kabinie jest nowy szklany panel przeprowadzony przez całą deskę, kryjący ekrany zegarów i multimediów oraz analogowy czasomierz. Panel wskaźników przed kierowcą i stale widoczny centralny wyświetlacz informacyjny również przeprojektowano. Bezpośrednio przed pasażerem znajduje się podświetlana powierzchnia z podświetlanym napisem Cullinan i unikalną grafiką Cityscape, inspirowaną panoramą wieżowców megamiast. Klienci mają również możliwość stworzenia własnego motywu podświetlanej deski we współpracy z projektantami marki.

Cyfrowe możliwości Bespoke pozwalają dostosować np. kolor tarcz przyrządów. W całym samochodzie została także udoskonalona łączność. Jak informuje Rolls-Royce teraz można podłączyć do dwóch urządzeń streamingowych do tylnych ekranów, które zawierają interfejs Bespoke. Łączność z internetem i niezależny streaming dla każdego ekranu zapewnia klientom obecność WiFi hot spot.

Dźwięk w kabinie płynie z 18-głośnikowego systemu Bespoke, który korzysta z najnowszej generacji 18-kanałowego 1400-watowego wzmacniacza. Wnęki w aluminiowych progach Cullinana Serii II są wykorzystywane jako komory rezonansowe dla głośników niskotonowych, skutecznie przekształcając cały samochód w subwoofer. Po raz pierwszy w Cullinanie słuchawki Bluetooth dowolnego typu mogą być sparowane z systemem informacyjno-rozrywkowym na tylnym siedzeniu.

Rolls-Royce Black Badge Cullinan Series II
Rolls-Royce Black Badge Cullinan Series II Fot. Rafał Mądry

Nowe materiały wykończeniowe

Rolls-Royce Cullinan Series II wprowadza Grey Stained Ash - bogato usłojone naturalne drewno o otwartych porach z delikatnym połyskiem. Aby uzyskać złożoną, wyraźną teksturę, każda kłoda jest indywidualnie wybierana, a "liście" forniru są następnie ręcznie barwione i uszlachetniane dodatkiem mikroskopijnych metalicznych cząstek, co tworzy unikalny efekt migotania. 

Wykorzystano także tekstylia nowe dla marki – mowa tu o tkaninie rayonowej wykonanej z bambusa, nazwanej Duality Twill. Materiał ten został zainspirowany rozległym gajem bambusowym w Le Jardin des Méditerranées na Lazurowym Wybrzeżu, który sąsiaduje z dawnym zimowym domem Sir Henry'ego Royce'a, Villa Mimosa. 

Rolls-Royce Black Badge Cullinan Series II
Rolls-Royce Black Badge Cullinan Series II Fot. Rafał Mądry
Rolls-Royce Black Badge Cullinan Series II
Rolls-Royce Black Badge Cullinan Series II Fot. Rafał Mądry

Misternie haftowany materiał

Interesująco przedstawiać się teraz może tapicerka foteli. Na diagonalnej tkaninie ręcznie wyhaftowano artystyczną grafikę "Duality". Opierając się na abstrakcyjnej interpretacji dwóch połączonych ze sobą inicjałów R założycieli marki, projekt odzwierciedla wyraźny wpływ żeglarski, przypominający przeplatające się linie linowe występujące na jachtach żaglowych (kolejna subtelna aluzja do Riwiery Francuskiej). Cała tkanina Duality Twill wykorzystana w samochodzie może składać się z do 2,2 miliona ściegów (11 mil nici) i jest wynikiem 20 godzin pracy. Podstawowa tkanina diagonalna jest dostępna w trzech kolorach - liliowym, czekoladowym i czarnym - a klienci mogą wybierać spośród 51 różnych kolorów nici.

W Cullinanie Serii II wykorzystano kolejną nową współczesną technikę rzemieślniczą - Placed Perforation. Umożliwia ona rzemieślnikom tworzenie dzieł sztuki poprzez drobne perforacje w skórze - fotele są tu płótnem. Dla Cullinana Serii II projektanci stworzyli wzór inspirowany stale zmieniającymi się kształtami i cieniami chmur nad domem Rolls-Royce'a w Goodwood - składa się on ze 107 000 perforacji o średnicy 0,8 i 1,2 milimetra.

Rolls-Royce Cullinan Series II zaprezentowany w Warszawie
Rolls-Royce Cullinan Series II zaprezentowany w Warszawie Fot. Rafał Mądry

Pod maską niezmiennie silnik V12

Masywny przód skrywa równie masywny silnik. Do napędu służy turbodoładowana, 12-cylindrowa widlasta jednostka benzynowa o pojemności 6.75 litra, wyróżniająca się aksamitną pracą. Standardowa wersja silnika generuje moc 571 KM 850 Nm, a w wariancie Black Badge moc wynosi równe 600 koni mechanicznych i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Cała ta siła trafia na cztery koła poprzez 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Zbiornik paliwa mieści 100 litrów benzyny, zawieszenie jest aktywne, a regulowany prześwit może wynieść maksymalnie 220 mm.

Zobacz wideo
Więcej o: