Co drugie nowo rejestrowane auto w Brazylii w 2023 r. to SUV. A ściślej nieduży SUV. Klienci szczególnie cenią bowiem maluchy segmentu B, czyli samochody o długości nadwozia ok. 4,1-4,3 m. Innymi słowy, w brazylijskich statystykach dominują modele, które znamy także z polskich dróg. W tegorocznym TOP10 znalazły się m.in. Honda HR-V, Jeep Renegade czy Volkswageny T-Cross i Nivus.
Skoro to relatywnie nieduże samochody, to próżno wyczekiwać dużych i potężnych napędów. Preferowane są niewielkie silniki o mniejszej pojemności 1,0-1,3 l. Wbrew pozorom nie oznacza to jednak niskiej mocy i mizernych osiągów. Dobrym przykładem jest Fiat Pulse Abarth, w którym z niewielkiego motoru 1,3 l wyciśnięto aż 180 KM. Sporo, nieprawdaż?
Fiat Pulse to nie tylko jeden z najmocniejszych modeli w segmencie małych SUV. To również oczko w głowie menedżerów Fiata. Firma świętuje bowiem przekroczenie progu 100 tys. wyprodukowanych egzemplarzy (oraz imponujący wzrost sprzedaży tuż przed tegorocznymi wakacjami). Fiat potrzebował na to dwóch lat.
Mały SUV to wyjątkowa konstrukcja. Włosi chwalą się, że to pierwszy SUV Fiata w całości opracowany w Brazylii (podobnie chwalił się Volkswagen w przypadku modelu Nivus). Na miejscu jest również wytwarzany. Znamienne, że historyczne zakłady Polo Automotive Stellantis w Betim (Fiat produkuje w nich różne modele od połowy lat 70.) produkują nie tylko na potrzeby lokalnego rynku, ale także na eksport. Brazylijskie Fiaty Pulse sprzedawane są w 13 krajach Ameryki Południowej.
Jak radzi sobie przednionapędowy Fiat Pulse W Brazylii? Stellantis informuje, że w tym roku znalazł się w TOP10 najchętniej kupowanych nowych aut (sprzedano już ponad 15,4 tys. egzemplarzy). W czerwcu 2023 r. Pulse znalazł się także w TOP5 segmentu SUV.
Włoski SUV dostępny jest w trzech wersjach napędowych. Najsłabsza to czterocylindrowe 1,3 l Firefly o mocy 98 KM (107 KM na etanolu). Fiat zwykle reklamuje mocniejszą odmianę Pulse 200 z 1-litrowym trzycylindrowym silnikiem Firefly o mocy 125 KM (130 KM na etanolu). Skąd określenie 200? To wartość momentu obrotowego małego sinika (200 Nm). Na szczycie gamy znalazła się zaś odmiana Abarth z silnikiem 1,3 l GSE o mocy 180/185 KM i 270 Nm momentu obrotowego.
A skąd takie różnice w przypadku mocy? Nie jest tajemnicą, że w Brazylii od kilkudziesięciu lat stosuje się biopaliwo a samochody dostosowane są do spalania benzyny i tańszego od niej etanolu. A na etanolu auto nie tylko lepiej przyspiesza, ale i rozpędza się do nieco większej prędkości. Jest także oszczędniejsze. W przypadku Fiata Pulse z silnikiem 1.0 l oznacza to średnie zużycie paliwa w mieście nawet 12,9 l benzyny lub 9,2 l etanolu. Sporo, nieprawdaż?