Chiny się śpieszą. Produkcja chińskich aut osobowych ruszy w Europie jeszcze w tym roku

Motoryzacyjna Hiszpania to nie tylko Cupra czy Seat. Katalonia zyska kolejną markę. W Barcelonie ruszy produkcja samochodów elektrycznych chińskiego koncernu Chery. Dla obu krajów to szczególna inwestycja. Chińczycy zaczynali bowiem swoją przygodę z motoryzacją od produkcji licencyjnego Seata Toledo pierwszej generacji.

Historia potrafi zaskakiwać. Gdy chińskie Chery rozpoczynało działalność w 1997 r. to wówczas z pomocą przyszedł koncern Volkswagena. Pierwszym samochodem chińskiej marki, był licencyjny Seat Toledo (wersja pierwszej generacji), który w 1999 r. trafił na lokalny rynek jako Chery Fengyun. Po 25 latach to Chery (firma jest obecna w 80 krajach świata i produkuje ok. 2 mln aut rocznie) wkracza do matecznika Seata.

Zobacz wideo Chińskie samochody stały się konkurencyjne. O co chodzi? Zobaczcie na przykładzie BAIC Beijing 5

W sercu Katalonii Chińczycy uruchomią produkcję (lub montaż, gdyż nie podano jeszcze oficjalnych informacji na temat technologii wytwarzania) samochodów elektrycznych. Na dodatek na kilka tygodni przed oficjalnym ogłoszeniem inwestycji do portu w Barcelonie przypłynął statek z pierwszą dużą partią aut koncernu Chery, czyli modeli Omoda 5 i Jaecoo 7. Lokalne media podkreślały przy tym, że mimo konfliktu na Morzu Czerwonym (pirackie ataki i ostrzeliwanie szlaku żeglugowego przez rebeliantów Huti) statek z Chin przypłynął na czas.

Chińskie auto z hiszpańskiej fabryki

A gdzie ruszy produkcja chińskich aut ze znaczkiem "Made in Spain"? Okazuje się, że Chińczycy zwietrzyli niezły interes. Nie muszą bowiem stawiać zupełnie nowej fabryki jak np. BYD (na Węgrzech zbudował zakłady produkujący autobusy). Nie muszą także szukać wykwalifikowanej siły roboczej. Chery wykorzysta dawne zakłady Nissana w Barcelonie, które zamknięto w 2021 r. Firma zatrudni przy tym pracowników ze starej fabryki. Według lokalnych mediów pracę znajdzie ok. 600 osób.

Ostatnim autem, jakie zjechało z linii produkcyjnej był pickup Nissan Navara. Pożegnalny egzemplarz wyprodukowano w połowie grudnia 2021 r. Prócz Navary wcześniej wytwarzano także takie modele Nissana jak Patrol, Serena, Terrano II, Primastar, Pathfinder czy Pulsar. Z usług fabryki korzystali także Mercedes (Klasa X) i Renault (Alaskan).

Samochody elektryczne hiszpańskiej marki EbroSamochody elektryczne hiszpańskiej marki Ebro Ebro

Samochody elektryczne hiszpańskiej marki EbroSamochody elektryczne hiszpańskiej marki Ebro Ebro


Linia produkcyjna powinna ruszyć jeszcze w tym roku. Będą z niej zjeżdżać nie tylko samochody marki Omoda, ale także produkty hiszpańskiej firmy EV Motors. Wśród nich samochody elektryczne starej i zapomnianej w Europie hiszpańskiej marki Ebro (firma zajmowała się m.in. produkcją pojazdów ciężarowych i rolniczych m.in. na licencji Forda, Perkinsa i Massey Fergusson). Nietrudno wytypować, które z nich mają większe szanse na pojawienie się na polskich drogach.

Czy kupisz chińskie auto produkowane w Europie?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.