Przepisy uprawniają kierowców z prawem jazdy kat. B (warunkiem jest jednak posiadanie go od co najmniej trzech lat) do jeżdżenia niektórymi motocyklami i motorowerami. Jest jednak spora garść ograniczeń. Przede wszystkim motocykl, motorower lub skuter może być wyposażony w silnik o objętości skokowej do 125 cm3. Moc maszyny nie może być większa niż 11 kW (około 15 KM), a stosunek mocy do masy musi wynosić nie więcej niż 0,1 kW/kg. Jeśli dany jednoślad spełnia te wymagania, kierowca posiadający prawo jazdy kat. B może bez żadnych dodatkowych uprawnień przesiąść się na dwa koła.
Co ciekawe, pojemność 125 cm3 nie oznacza, że motocykl nie może wyglądać rasowo. Producenci mają w ofercie sporo maszyn, które mimo niepozornego motoru wyglądają imponująco. Wybraliśmy 10 najpopularniejszych modeli.
Aprilia RS 125 to włoski motocykl sportowy wyposażony w aluminiową ramę i silnik 125 ccm spełniający normy Euro 4. Mimo niedużych rozmiarów i masie 144 kilogramów, Aprilia rozpędza się do 120 km/h (a nie wszystkie motocykle w tej klasie mogą się pochwalić takimi osiągami). Nowa Aprilia RS 125 kosztuje 22 900 zł.
Aprilia Tuono powstała na bazie RS, ale motocykl pozbawiono masywnych bocznych owiewek. Sportową, wąską kierownicę zastąpiono szerszą by zapewnić wygodniejszą pozycję do jazdy. Podniesienie poziomu wygody Aprilia przypłąciła niższą prędkością maksymalną (110 km/h). Cenowo wypada dokładnie tak samo jak bardziej sportowa siostra - za nowy motocykl zapłacimy 22 900 zł.
Honda CB125R to wstęp do świata motocykli typu Neo Sports Cafe. To wygodny uliczny naked (czyli motocykl bez bocznych owiewek) z silnikiem o objętości skokowej 125 ccm i przepisowej mocy 11 kW (ok. 15 KM). Motocykl "na sucho" waży 130 kilogramów, a jego prędkość maksymalna to 105 km/h. Hondę CB125R kupimy za okrągłe 20 tys. zł a motocykl występuje w czterech wersjach kolorystycznych.
Konstrukcja Kawasaki Ninja 125 bazuje na kratownicowej ramie (rodem z większego modelu H2). Agresywnie stylizowane owiewki sprawiają, że motocykl wygląda na większy i szybszy niż jest w rzeczywistości. Maszyna gotowa do jazdy waży 148 kilogramów, a prędkość maksymalna to 113 km/h. Nowe Kawasaki Ninja 125 kupimy za 19 900 zł.
Podobnie jak w przypadku Aprilii, Kawasaki również ma w ofercie "ucywilizowaną" wersję swojego najmniejszego ścigacza. Z125 to Ninja odarta z owiewek. Również mamy wygodniejszą, szerszą kierownicę i brak bocznych owiewek. Jednostka napędowa jest taka sama, ale nieco inaczej wygląda cena - za Z125 zapłacimy 21 600 zł.
Pomarańczowe nakedy z Austrii zawsze przykuwały wzrok, a 125-tka nie jest wyjątkiem. Osoby mniej wtajemniczone w branżę jednośladów mogą mieć problem z określeniem segmentu do którego należy ten mały zawadiaka (chyba że skupią się na oznaczeniu). KTM 125 Duke swoim malowaniem i kontrastującymi, pomarańczowymi wstawkami jeszcze bardziej przypomina większe rodzeństwo - KTM 890 Duke i KTM 1290 Super Duke R. Najmniejszy z rodziny rozpędzi się do 114 km/h a na sucho waży 139 kg. Ma jednak jeden z największych zbiorników paliwa w swojej klasie - pomieści 13,4 l paliwa. KTM 125 Duke w salonie kosztuje 22 400 zł.
KTM poza słynnymi nakedami ma w ofercie także motocykle typowo sportowe. Klasę 125-tek reprezentuje model RC125. Maszyna waży 155 kilogramów i rozpędza się do 114 km/h. O dziwo nie ma go w katalogu KTM'a, a jest oferowany w salonach Liberty Motors, gdzie zapłacimy za niego 20 900 zł.
Suzuki GSX-S125 to najtańszy motocykl tej klasy w naszym zestawieniu. Kosztuje 16 900 zł, a tak jak konkurenci jest wyposażony w silnik o pojemności 125 ccm i mocy 11 kW. Waży 133 kg "na sucho" i rozpędza się do 107 km/h. Wygodny GSX-S bazuje konstrukcyjnie na sportowym GSX-R, zatem mimo wygodnej pozycji do jazdy mamy naprawdę precyzyjne prowadzenie i sportowe DNA (mimo, że to tylko 125).
Po sukcesie modelu MT-07 w 2014 roku, japoński producent motocykli (i - o dziwo - pianin) rozpoczął "MT-kową" ofensywę, wprowadzając taki model do niemal każdego segmentu. Strzałem w dziesiątkę okazała się miejska stodwudziestkapiątka, która mocno nawiązuje do większego brata nie tylko kolorystyką. Na mokro (czyli po zalaniu paliwem i płynami) MT-125 waży zaledwie 142 kilogramy, co czyni go najlżejszym w całym zestawieniu. Najmniejszy hyper naked Yamahy kosztuje 21 900 zł.
Skoro MT-125 bazuje na MT-07, łatwo doszukać się korzeni R6 w modelu R125. To najmniejszy sportowy motocykl w gamie japońskiego producenta, który garściami czerpie z wieloletniego doświadczenia w projektowaniu sportowych maszyn. R125 waży 144 kg (na mokro) i jest najszybszym motocyklem w naszym zestawieniu - prędkość maksymalna przekracza 120 km/h. R125 występuje w dwóch kolorach (czarnym i charakterystycznym niebieskim Icon Blue) i kosztuje 22 900 zł.