Nowa Tesla w cenie Dacii Spring. Elon Musk zabiega o fabrykę w Indiach

Czy kupisz nowy samochód elektryczny ze znaczkiem "Made in India"? Elon Musk wierzy, że na świecie nie zabraknie chętnych na tanią indyjską Teslę. I to tak tanią, że pod względem cenowym przebije niemal całą europejską konkurencję prócz Dacii Spring. Indyjskie władze chcą jednak ugrać z Muskiem znacznie więcej w obliczu konfliktu między Chinami a USA.

W obliczu napięć między Chinami a USA amerykański biznes coraz przychylniej spogląda na Indie. W końcu to całkiem łakomy kąsek nie tylko na motoryzacyjnej mapie świata, ale także przemysłu eksploracji kosmosu. Nie dziwi zatem, że Elon Musk już w czerwcu 2023 r. odwiedził Indie, gdzie spotkał się m.in. z premierem Narendrą Modi. Już wówczas wspominano o inwestycjach w produkcję samochodów elektrycznych oraz współpracy ze SpaceX. W obliczu sukcesu, jakim było sierpniowe lądowanie na Księżycu sondy Chandrayaan-3 (co nie udało się Rosjanom, których Łuna 25 rozbiła się podczas próby lądowania) Indie zyskują na atrakcyjności.

Zobacz wideo Elon Musk tweetuje, a z rynku odpływają miliardy. Szef Tesli znów igra z ogniem [TOPtech]

Gra toczy się o duże inwestycje i przewagę Indii w rywalizacji z Chinami. Według agencji Reuters na szali jest m.in. budowa fabryki, w której Tesla produkowałaby nowy tani model samochodu elektrycznego w cenie ok. 24 tys. dolarów (ok. 99 tys. zł). Auta z nowych zakładów trafiałyby nie tylko na lokalny rynek, ale także na eksport. Niewykluczone, że dostawy trafiłyby także do Europy. Przed laty szlak przetarł Ford, który przez kilka lat wytwarzał w Indiach małego crossovera EcoSport m.in. na rynek europejski (z czasem produkcję dla UE przeniesiono do Rumunii). Obecnie zaś Skoda w nowym centrum technicznym w Pune prowadzi prace m.in. nad wprowadzeniem nowych elektryków. Jest zatem kogo naśladować.

Ford EcoSport
Ford EcoSport Charlie Magee
Dacia Spring Extreme. Zdjęcie ilustracyjne
Dacia Spring Extreme. Zdjęcie ilustracyjne Dacia
Dacia Spring Extreme
Dacia Spring Extreme Dacia
Dacia Spring Extreme
Dacia Spring Extreme Dacia
Centrum technologiczne Skody w Indiach
Centrum technologiczne Skody w Indiach Šterba Martin. Skoda. Materiały producenta




Tesla jak Dacia. Równie tania

By stworzyć niedrogie auto w cenie Dacii potrzebny jest nie tylko kolejny model, ale i zupełnie nowa platforma. Reuters informuje, iż Tesla pracuje nad nową platformą modułową, dzięki której koszty produkcji zostaną obniżone nawet o 50 proc. Na tym nie koniec. Musk inwestuje także w inne miejsca z tańszą siłą roboczą. Stąd budowa nowej fabryki w Monterrey w Meksyku, która zajmie się produkcją samochodów na nowej platformie.

Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg
Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg Fot. Shutterstock
Gigafabryka Tesli pod Berlinem, Niemcy.
Gigafabryka Tesli pod Berlinem, Niemcy. gofra / Shutterstock.com

By dobić targu Indie muszą pójść na ustępstwa. Nie jest tajemnicą, że Amerykanie zabiegają o znaczące ograniczenie zaporowych cen, by zadebiutować z nowymi samochodami produkowanymi w innych zakładach (m.in. w Chinach). Indie chronią własny rynek i lokalnych producentów stosując zaporowe cła w wysokości od 70 proc. (pojazdy w cenie poniżej 40 tys. dolarów) do 100 proc. (dla aut o wartości powyżej 40 tys. dolarów) na nowe auta i 125 proc. w przypadku pojazdów używanych. A jak cenna jest to ochrona przekonali się lokalni potentaci.

Wystarczyły doniesienia o prowadzonych rozmowach z Teslą, by akcje TATA Motors spadły o 3 proc., a Mahindry o ponad 2 proc. Ale czy na pewno mają czego się obawiać? Bez ogromnych inwestycji w infrastrukturę indyjska elektromobilność jest wciąż w sferze marzeń (udział aut elektrycznych w całkowitej sprzedaży pojazdów to obecnie mniej niż 2 proc.). Wprawdzie indyjskie władze nie wspominają o ambitnym planie miliona aut elektrycznych na ulicach, ale zakładają wzrost udziału sprzedaży elektryków do 30 proc. w 2030 r. Czas pokaże, czy to będzie projekt na miarę "mission impossible", czy też wprost przeciwnie.

Więcej o: