Hyundai IONIQ 5 nie jest po prostu "kolejnym elektrykiem". To ważny model nie tylko dla Hyundaia

Są takie auta, przy których na dłużej powinni zatrzymać się nie tylko fani danej marki. Hyundai IONIQ 5 jest jednym z nich. Fakt, że to pierwszy model submarki IONIQ, to tylko jedne z powodów.

Hyundai mówi o "progresywnym designie", o "powrocie do korzeni wyznaczającym nowe ścieżki", o "inspiracji Hyundaiem Pony". Marketingowcy potrafią bardzo kreatywnie opisywać to, z czym trudno polemizować: Hyundai IONIQ 5 to coś, czego jeszcze nie widzieliśmy. Samochód wygląda bardzo oryginalnie. Nie przypomina tego, do czego przyzwyczaili nas w ostatnim czasie styliści Hyundaia. Jednak jeszcze bardziej imponuje fakt, że przy tak charakterystycznym projekcie aspekty praktyczne nie zeszły na drugi plan.

Zobacz wideo Nowy Hyundai i30 na pierwszym filmie. Co się zmieniło w popularnym kompakcie?

Hyundai IONIQ 5 to mistrz przestrzeni

IONIQ 5 został zbudowany w oparciu o platformę Hyundai Electric-Global Modular Platform (E-GMP), dzięki której odległość między osiami to imponujące trzy metry (co do milimetra). Żeby zobrazować, o jakiej przestrzeni jest mowa, wspomnijmy tylko, że rozstaw osi Volkswagena Passata wynosi 2786 mm. Długość całkowita elektrycznego Hyundaia to 4653 mm, szerokość – 1890 mm, a wysokość – 1605 mm. Wymiary te stawiają go pomiędzy największymi SUV-ami segmentu C, choć wspomniany rozstaw osi znacząco wykracza poza tę grupę aut.

Hyundai IONIQ 5
Hyundai IONIQ 5 fot. Hyundai

Bagażnik w Hyundaiu Ioniqu 5 ma 531 l pojemności (1600 l po złożeniu tylnych siedzeń). Dodatkowo pod przednią maską wygospodarowano 57 l wolnej przestrzeni, w której można przewozić np. zakupy (w odmianie z napędem na cztery koła przestrzeń ta jest ograniczona do 24 l). Projektanci zrobili bardzo wiele, by trzy metry rozstawu osi przełożyło się nie tylko na przestrzeń na nogi. To, co w tym kierunku wykonali, nazwali motywem Living Space.

Motyw Living Space przewija się w całym wnętrzu. W szczególności przejawia się poprzez Universal Island, ruchomą konsolę środkową, która może cofnąć się nawet o 140 mm. Universal Island wraz z płaską podłogą, pod którą umieszczono akumulatory, pozwala na większą swobodę ruch. IONIQ 5 został również wyposażony w elektronicznie sterowane przednie siedzenia. Fotele są odchylane pod optymalnym kątem, zapewniając pasażerowi poczucie nieważkości. Hyundai zmniejszył grubość przednich siedzeń o 30 proc., zapewniając więcej miejsca dla osób siedzących w drugim rzędzie

- czytamy w komunikacie prasowym.

Na dodatek wiele elementów wnętrza – siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik – wykorzystuje ekologiczne materiały pozyskiwane w zrównoważony sposób, m. in. butelki PET z recyklingu, przędzę roślinną i z naturalnej wełny, skórę ekologiczną i bio farbę z ekstraktami roślinnymi.

Wersje napędu Hyundaia IONIQ 5

W Europie IONIQ 5 jest dostępny w z dwoma pojemnościami baterii: 58 i 72,6 kWh. Do wyboru będą wersje z jednym (2WD) lub dwoma silnikami elektrycznymi (AWD). Największym zasięgiem będzie dysponować odmiana 72,6 kWh RWD. Zgodnie z cyklem WLTP będzie to 470-480 km. Będzie jednak wolniejsza i słabsza od odmiany z napędem na obie osie, która do 100 km/h przyspiesza w 5,2 s.

Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 fot. Hyundai

Poniżej wszystkie wersje napędowe Hyundaia IONIQ-a 5:

  • Standard Range 2WD – 58 kWh, 170 KM, 350 Nm,
  • Standard Range AWD – 58 kWh, 235 KM, 605 Nm,
  • Long Range 2WD – 72,6 kWh, 218 KM, 350 Nm,
  • Long Range AWD – 72,6 kWh, 306 KM, 605 Nm.

Ja długo potrwa ładowanie Ioniqa 5? Platforma E-GMP oferuje standardowo możliwość ładowania 800 V wraz z ładowaniem 400 V bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. To opatentowana technologia, która wykorzystuje silnik i falownik w celu zwiększenia napięcia z 400 V do 800 V, by zapewnić stabilną zgodność ładowania. Jak informuje Hyundai, IONIQ 5 może być naładowany od 10 do 80 proc. w 18 minut. Wystarczy pięć minut ładowania, aby uzupełnić energię wystarczającą na przejechania 100 km. Ale jest haczyk. Takie wyniki zapewni stacja ładowania 350 kW. Innymi słowy w Polsce póki co taki wynik jest nieosiągalny.

Hyundai IONIQ 5 to sporo innowacji

Zacznijmy od tego, co znajduje się przed kierowcą. Dotykowy ekran systemu multimedialnego ma przekątną 12 cali. Podobnie jak drugi wyświetlacz znajdujący się za kierownicą. Po raz pierwszy w Hyundaiu znalazł się wyświetlacz Head-Up w rzeczywistości rozszerzonej (AR HUD), który - jak informuje Hyundai - "właściwie zmienia przednią szybę w ekran wyświetlacza".

Hyundai IONIQ 5
Hyundai IONIQ 5 Fot. Hyundai

IONIQ 5 został również wyposażony w Hyundai SmartSense, czyli pakiet zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa i wygody w drodze. To również pierwszy model Hyundaia, który oferuje asystenta jazdy autostradowej - poziom 2 (HDA 2). Inne systemy wspomagające jazdę obejmują m.in.:

  • asystenta unikania kolizji czołowych (FCA),
  • asystenta monitorowania martwego pola (BCA),
  • inteligentnego asystenta ograniczenia prędkości (ISLA),
  • system monitorowania uwagi kierowcy (DAW),
  • asystenta świateł drogowych (HBA).

Hyundai IONIQ 5 - ceny w Polsce

Podczas polskiej premiery modelu Hyundai podał pełny cennik modelu IONIQ 5. Otwiera go kwota 189 900 zł, a zamyka - 260 900 zł

  • SMART 58kWh 2WD 170 KM 189 900 zł
  • SMART 73kWh 2WD 218 KM 203 900 zł
  • EXECUTIVE 58kWh 2WD 170 KM 209 900 zł
  • EXECUTIVE 73kWh 2WD 218 KM 223 900 zł
  • EXECUTIVE 58kWh 4WD 235 KM 225 900 zł
  • EXECUTIVE 73kWh 4WD 305 KM 239 900 zł
  • PLATINUM 58kWh 2WD 170 KM 230 900 zł
  • PLATINUM 73kWh 2WD 218 KM 244 900 zł
  • PLATINUM 58kWh 4WD 235 KM 246 900 zł
  • PLATINUM 73kWh 4WD 305 KM 260 900 zł
Więcej o: