Toyota Corolla | Pierwsza generacja
Toyota Corolla to odpowiedź marki na gwałtowny rozwój Japonii w latach 60. ubiegłego wieku. Wzrastający błyskawicznie popyt na wygodny, praktyczny i niezbyt drogi samochód Toyota postanowiła zagospodarować zupełnie nowym modelem. Corolla miała się wpisać między Publikę z silnikiem 0,8 l a Coronę z jednostką 1.5. Aktualnie auto to rasowy przedstawiciel klasy kompakt, ale w chwili debiutu Corolla celowała raczej półkę niżej w segment B - auto urosło z biegiem lat. Pierwsza Toyota mierzyła 3 848 mm długości, 1 491 mm szerokości i 1 379 mm wysokości. Silniki? Pojemność wahała się od 1,1 do 1,2 litra, a moc od 60 do 78 KM.
Pierwsza generacja Corolli pojawiła się w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, coupe oraz kombi.
Podczas prezentacji zupełnie nowego modelu Toyota odważnie zapowiadała, że miesięczna produkcja Corolii będzie wynosiła 30 tysięcy egzemplarzy. Wielu pukało się w czoło i wkładało te zapowiedzi między bajki. Nie bez powodu - w tamtych czasach miesięczna produkcja wszystkich samochodów marki nie przekraczała 50 tysięcy aut. Jak pokazały kolejne lata i generacje, model Corolla okazał się strzałem w dziesiątkę. Już w 1974 roku Corolla sięgnęła po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu wszech czasów. Od debiutu w 1966 roku pojawiło się 11 generacji, a sprzedaż przekroczyła 40 milionów! W samym 2015 Corolla trafiła do 1,3 miliona kierowców.
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1966 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1966 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1966 roku
Toyota Corolla | Druga generacja
W 1970 roku pojawia się druga generacja. Oficjalnie dwójka przetrwała na rynku do 1974 roku, ale niektóre wersje były produkowane jeszcze do końca lat 70. Jako że projekt pierwszej generacji wciąż cieszył się bardzo dużym uznaniem klientów, Toyota nie zdecydowała się na drastyczne zmiany w wyglądzie auta. Dzisiaj nazwalibyśmy to faceliftingiem i odświeżeniem modelu. Corolla odrobinę urosła - zwiększono rozstaw osi, a długość auta zbliżyła się do 4 metrów. W coupe było to dokładnie 3 945 mm, a w vanie 3 990 mm.
Corolla w swoim drugim wcieleniu zaczęła pokazywać sportowy pazur. Najmocniejszy montowany w dwójce silnik miał 1,6 litra pojemności i 115 KM mocy. Warto też wspomnieć, że Toyota Corolla Levin wygrała w 25. Rajdzie 1000 Jezior w Finlandii w klasie WRC.
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1970 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1970 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1970 roku
fot. TOyota | Toyota Corolla z 1970 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1970 roku
Toyota Corolla | Trzecia generacja
Kolejna generacja pojawiła się 4 lata później - w 1974 roku. To właśnie trzecie wcielenie Corolli spopularyzowało model w Stanach Zjednoczonych. Toyota sukcesywnie rozbudowywała paletę silnikową, która obejmowała teraz czterocylindrowe jednostki od 1.2 (55 KM) do 1.6 o mocy 124 KM. Powiększała się także liczba wersji nadwoziowych. Na rynku japońskim klienci mogli wybrać: sedana, hardtop coupe, sports coupe, van (kombi) oraz nadwozie ochrzczone przez Toyotę mianem liftback. Corolla przekroczyła 4 metry długości, a waga wzrosła z 730 kg do 880 kg.
Generacja E30 musiała zmierzyć się z ostrzejszymi normami emisji spalin. W Corolli po raz pierwszy zamontowano wtedy katalizator - był to rok 1975.
Już przy trzeciej generacji Corolla ugruntowała swoją bardzo mocną globalną pozycję. W 1976 roku Japończycy osiągnęli imponujący kamień milowy - po 10 latach istnienia modelu sprzedano aż 5 milionów sztuk. Dotąd Corollę produkowano w rodzimej Japonii i zakładach w Australii, trójka zaczęła powstawać również w Nowej Zelandii.
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1974 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1974 roku
Toyota Corolla | Czwarta generacja
Nowa generacja debiutowała w marcu 1979 roku. Przy czwórce warto zaznaczyć dwie rzeczy. Po pierwsze, Japończycy dość wyraźnie odeszli od stylistyki pierwszej Corolli, auto zmieniło się stylistycznie zwłaszcza z przodu. Po drugie, to ostatnia Corolla z napędem na tylne koła. Japońskie auto definitywnie przekroczyło barierę 4 metrów długości. W zależności od wersji nadwoziowej mierzyło już od 4 050 do 4 150 mm. Corolla doczekała się kilku pomniejszych faceliftingów.
Koniec produkcji czwórki to kolejny ważny krok w historii modelu. Salony Toyoty opuścił egzemplarz o numerze 10 000 000.
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1979 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1979 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1979 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1979 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1979 roku
Toyota Corolla | Piąta generacja
Piątą generację produkowano w latach 1983-1987. Rok 1983 był dla Corolli przełomowy. Toyota zaproponowała swoim klientom zupełnie nowy samochód. Japończycy porzucili sztywną oś i napęd na tylne koła. Od tej pory Corolla to przednionapędówka. Toyota chwaliła się, że nowa Corolla zapewnia znacznie większy komfort jazdy, lepiej się prowadzi oraz ma więcej miejsca w środku. Jak pokazała dalsza bardzo wysoka sprzedaż, kierowcom zmiany te przypadły do gustu.
Model staje się coraz bardziej globalny, a Toyota otwiera kolejne fabryki. Corolla numer 5 powstaje już na całym świecie - w Japonii, Kalifornii, Wenezueli, Republice Południowej Afryki, Nowej Zelandii oraz Australii.
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1983 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1983 roku
Toyota Corolla | Szósta generacja
Szósta generacja to bardziej obłe, mniej pudełkowate kształty. Szóstka produkowana była od 1987 roku. Toyota rozpoczęła produkcję w kolejnych fabrykach. Do wymienionych wyżej dołączyły zakłady w Kanadzie, Filipinach oraz Indonezji.
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1987 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1987 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1987 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1987 roku
Toyota Corolla | Siódma generacja
Na początku lat 90. pojawiła się siódma generacja. Corolla stała się większa, cięższa i znacznie bardziej dopracowana pod kątem aerodynamiki w porównaniu z poprzedniczką. Rozstaw osi wynosił 2 464 mm, a długość niektórych wersji dobijała do 4,3 metra.
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1992 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1992 roku
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1992 w wersji Touring Wagon
Toyota Corolla | Ósma generacja
W 1997 roku Toyota pozwoliła sobie na odrobinę ekstrawagancji i zaproponowała odważne zmiany stylistyczne. Kontrowersje wzbudzała zwłaszcza przednia część z dużymi, owalnymi reflektorami i mniejszymi montowanymi obok nich. W okolicach 2000 roku Japończycy zafundowali facelifting i wycofali się z części rewolucyjnych zmian. Jednak kontrowersyjna stylistyka modelu nie przeszkodziła mu w świetnej sprzedaży. To właśnie ósma generacja przekroczyła magiczną barierę 25 milionów wyprodukowanych egzemplarzy.
W 1999 roku Toyota Corolla osiągnęła swój największy sukces w motorsporcie - Corolla WRC sięgnęła po tytuł mistrza świata konstruktorów w WRC.
Więcej o generacji oznaczonej E11 dowiecie się TUTAJ.
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1997
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1997
fot. Toyota | Toyota Corolla z 1997
Toyota Corolla | Dziewiąta generacja
Dziewiątą generację zaprezentowano w 2001 roku. W oczy rzuca się zupełnie nowe nadwozie o nowoczesnej formie. Corolla weszła w XXI wiek z wysoko podniesioną głową - całe auto zaprojektowano od nowa, stało się bardziej dojrzałe, bezpieczniejsze i lepiej wyposażone. Za konstrukcję i stylistykę modelu odpowiadały europejski oddziały marki. W 2004 roku auto doczekało się lekkiej modernizacji. Miejsca kolejnej generacji dziewiąta Corolla ustąpiła w 2007 roku.
A sprzedaż? W 2005 roku Japończycy świętowali wyprodukowanie Corolli numer 30 000 000.
Warto wspomnieć, że to pod koniec życia tej generacji, w 2006 roku, Toyota postanowiła uporządkować nadwoziowy miszmasz i powołała do życia bliźniaczy model Auris. Od tej pory Corolla stała się przede wszystkim sedanem.
Po więcej informacji o dziewiątce zapraszamy TUTAJ.
Fot. Toyota | Toyota Corolla
Fot. Toyota | Toyota Corolla
fot. Toyota | Toyota Corolla z 2004
Toyota Corolla | Dziesiąta generacja
Tak jak wspomnieliśmy przed chwilą, Toyota Corolla X to nowe otwarcie dla modelu. Z oferty znika część wersji nadwoziowych - rolę hatchbacka przejmuje teraz bliźniaczy Auris. Dziesiąta generacja Corolii to 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Dziesiątka została zaprezentowana w 2006 roku, a w 2010 zafundowano jej odświeżający facelifting.
fot. Toyota | Toyota Corolla z 2006
fot. Toyota | Toyota Corolla z 2007
fot. Toyota | Toyota Corolla z 2010
fot. Toyota | Toyota Corolla z 2010
Corolla doczekała się aż 11 generacji i wielu wersji nadwoziowych. W przyswojeniu informacji na jej temat pomaga poniższa infografika.
fot. Toyota | Wszystkie wersje nadwoziowe Toyoty Corolli
Toyota Corolla | Jedenasta generacja
I tak doszliśmy do Corolli numer 11, czyli aktualnej generacji bestsellera wszech czasów. Zgodnie z nową polityką firmy, również nowa Corolla sprzedawana jest tylko jako 4-drzwiowy sedan. Rolę hatchbacka pełni oczywiście bratni Auris (na niektórych rynkach dostępny jako Corolla). W polskich salonach znajdziemy trzy silniki. Dwa benzynowe: 1,33 Dual VVT-i o mocy 99 KM i 1,6 Valvematic o mocy 132 KM. Dla miłośników jednostek wysokoprężnych przygotowano 1,4 D-4D o mocy 90 KM.
Aktualnie w Polsce Toyota prowadzi wyprzedaż rocznika 2015 i można liczyć na bardzo wysokie rabaty. Tak wygląda promocyjny cennik:
Promocyjny cennik Toyota Corolla
Dużo więcej o jedenastej Corolli znajdziecie TUTAJ.
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Wszystkim zainteresowanym najnowszą Corollą polecamy nasz test: