Zaczynamy od dobrze znanej w Polsce marki z południa Niemiec. Pierwszym samochodem Bawarczyków z silnikiem V8, jaki wybraliśmy jest...
BMW M5 Silnik: V8 4.4 litra 560 KM 680 Nm
Dla wszystkich kierowców uczulonych na słowo "downsizing" ta generacja M5 to powód do smutku. Niby potężna jednostka V8 (oczywiście doładowana) na pokładzie nie powinna dla nikogo stanowić problemu, ale pamiętajmy, że jeszcze niedawno zamiast niej pracowała V-dziesiątka. Jak widzimy downsizing dotknął i dział M... na pocieszenie, wzrosła liczba KM.
fot. BMW
fot. BMW
BMW M5 "30 Jahre" Silnik: V8 4.4 litra 600 KM 700 Nm
"30 Jahre" to specjalna edycja M5 przyszykowana przez BMW z okazji 30 urodzin modelu.
fot. BMW
BMW M6 Coupe Silnik: V8 4.4 litra 560 KM 680 Nm
Oprócz "piątek" v-ósemki napędzają także całą rodzinę BMW M6. Oczywiście mowa tu o jednostkach podwójnie doładowanych.
fot. BMW
BMW M6 Gran Coupe Silnik: V8 4.4 litra 560 KM 680 Nm
fot. BMW
BMW M6 Convertible Silnik: V8 4.4 litra 560 KM 680 Nm
fot. BMW
BMW X5M i X6M Silnik: V8 4,4 litra 575 KM
BMW 550i, 650i i 750i Silnik: V8 4,4 litra 450 KM
Nie tylko BMW z działu M otrzymały jednostki V8.
fot. BMW
BMW X5 i X6 xdrive50i Silnik: 4,4 litra 450 KM 650 Nm
Materiały partnerów
zobacz wybrane produkty
Mercedes SL 500 Silnik: V8 4.7 litra 435 KM 700 Nm
Druga niemiecka marka, która nie wzbrania się przed używaniem silników V8 jest Mercedes. Silniki te przypadły do gustu zwłaszcza nadwornemu tunerowi aut ze Stuttgartu, firmie AMG. Nie wszyscy będą zadowoleni, ponieważ większość V8 spod znaku trójramiennej gwiazdy jest doładowana. Potężne V-ósemki to nie tylko domena sportowych Merców, znajdziemy je także w limuzynach i suvach niemieckiego producenta.
Fot. Mercedes
Mercedes SL 63 AMG Silnik: V8 5.5 litra 585 KM 900 Nm
Fot. Mercedes
Mercedes C 63 AMG Silnik: V8 6.3 litra 487 KM 600 Nm
fot. Mercedes
Mercedes CLS 500 Silnik: V8 4.7 litra 408 KM 600 Nm
fot. Mercedes
Mercedes CLS 63 AMG Silnik: V8 5.5 litra 557 KM 720 Nm
fot. Mercedes
Mercedes E 500 Silnik: V8 Biturbo 4.7 litra 408 KM 600 Nm
Mercedes S 500 Silnik: V8 Biturbo 4,7 litra 455 KM 700 Nm
Fot. Mercedes
Mercedes E 63 AMG Silnik: V8 5.5 litra 557 KM 720 Nm
fot. Mercedes
Mercedes S 63 AMG Coupe Silnik: V8 5.5 litra 585 KM 900 Nm
Fot. Mercedes
Mercedes SLS AMG Coupe Black Series Silnik: V8 6.3 litra 631 KM 635 Nm
fot. Mercedes
Mercedes SLK 55 AMG Silnik: V8 5.5 litra 421 KM 540 Nm
Mercedes GL 63 AMG, fot. Mercedes
Mercedes GL 63 AMG Silnik: V8 5,5 litra 557 KM 760 Nm
Fot. Krzysztof Słomski
Mercedes AMG GT Silnik: V8 4,0 litra 462 KM 600 Nm
Fot. Mercedes-Benz
Mercedes GLE 63 AMG Silnik: V8 5,5 litra 557 KM 700 NM
Mercedes GLE 500 Silnik: V8 4,7 litra 435 KM 700 Nm
fot. Mercedes
Mercedes G 63 AMG Silnik: V8 5,5 litra 544 KM 760 Nm
Mercedes G 500 Silnik: V8 5,5 litra 387 KM
Audi R8 Coupe Silnik: V8 4.2 litra 430 KM 430 Nm.
Skoro był i Mercedes, i marka z Bawarii to nie mogła oczywiście zabraknąć trzeciego przedstawiciela niemieckiej Wielkiej Trójki. W wielu sportowych modelach marki premium koncernu VAG pracują właśnie silniki V8.
Fot. Audi
Audi R8 Spyder Silnik: V8 4.2 430 KM 430 Nm
Oczywiście istnieją także modele R8 z większymi silnikami. Najnowsza generacja najszybszego Audi wjeżdża na rynek właśnie z V-dziesiątką (5,2 litra, 540 KM i 540 Nm maksymalnego momentu obrotowego).
fot. Audi
Audi RS4 Avant Silnik: V8 4.2 litra 450 KM 430 Nm
Fot. Audi
Audi RS5 Coupe Silnik: V8 4.2 litra 450 KM 430 Nm
fot. Audi
Audi S6 Limousine Silnik: V8 Biturbo 4.0 litra 420 KM 550 Nm
Fot. Audi
Audi RS6 Avant Silnik: V8 Biturbo 4.0 litra 560 KM 700 Nm
fot. Audi
Audi S7 Sportback Silnik: V8 Biturbo 4.0 litra 420 KM 550 Nm
fot. Audi
Audi RS7 Sportback Silnik: V8 Biturbo 4.0 litra 560 KM 700 Nm
fot. Audi
Audi S8 Silnik: V8 Biturbo 4.0 litra 520 KM 650 Nm
fot. Audi
Audi Q7 Silnik: V8 4,2 litra 340 KM 440 Nm
Nie tylko sportowe, największy SUV Audi także może pochwalić się jednostką V8.
BMW Alpina B5 Biturbo Silnik: V8 4.4 litra 540 KM 730 Nm.
Podwójnie doładowaną V8 preferują także w niemieckiej firmie Alpina. Trzy modele marki używają 4.4-litrowego silnika V8 o mocy 540 KM. Samochody Alpiny powstają oczywiście na bazie BMW, jednak Alpina tworzy z nich nowe samochody - przykładowo każde auto otrzymuje nowy numer nadwozia.
fot. Alpina
BMW Alpina B6 Biturbo Silnik: V8 4.4 litra 540 KM 730 Nm
fot. Alpina
BMW Alpina B7 Biturbo Silnik: V8 4.4 litra 540 KM 730 Nm
fot. Brabus
Brabus iBusiness 850 Silnik: V8 6,0 litra 850 KM
Jeden z najsłynniejszych tunerów Mercedesa również nie stroni od silników V8. Trafiają one na pokład limuzyn Brabusa (całej linii 850, nie tylko wybranego przez nas iBusiness 850) oraz podrasowanego SLS AMG.
fot. Brabus
Brabus 700 Biturbo Silnik: V8 6,2 litra 700 KM
Porsche Panamera Turbo Silnik: V8 4.8 litra 520 KM 700 Nm
Porsche montuje silniki V8 do swojej limuzyny, czyli modelu Panamera
fot. Porsche
Porsche Panamera GTS Silnik: V8 4.8 litra 440 KM 520 Nm
fot. Porsche
Porsche Cayenne Turbo S Silnik: V8 4,8 litra 570 KM 800 Nm
Oczywiście w ofercie Porsche znajdziemy słabsze Cayenne (również z V8 na pokładzie), my tu wzięliśmy flagową wersję, która pobiła ostatnio rekord toru Nurburgring w swojej klasie.
fot. Porsche
Porsche 918 Spyder Silnik: 4,6 litra 608 KM
W przypadku modelu 918 Spyder trzeba oczywiście przypomnieć, że to jedna z nowoczesnych superhybryd - 608-konna V-ósemka wspierana jest przez dwa silniki elektryczne, a moc całkowita to oszałamiające 887 KM.
Ferrari 458 Speciale Silnik: V8 4.5 litra 605 KM 540 Nm
Spece z Maranello zdecydowali się na V-ósemkę przy produkcji modelu 458 Speciale. Dzięki 605 KM Speciale jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 3 sekundy (458 Italia, na której bazuje robi to w 3,4), 200 km/h zobaczymy na liczniku po 9,1 sekundy.
fot. Ferrari
Ferrari California T Silnik: V8 3.9 litra 560 KM 755 Nm
Najnowsza generacja pięknej Californii musiała pożegnać się ze starym silnikiem. Teraz za rozpędzanie Californii również będzie odpowiadała jednostka V8, ale w modelu T będzie to jednostka... turbodoładowana. Jak widać, również Ferrari musi stawić czoła downsizingowi.
fot. Maserati
Maserati Gran Turismo Silnik: V8 4.2 litra 405 KM 460 Nm.
Do naszego zestawienia trafiły jeszcze trzy auta od Maserati. Aktualnie włoska marka samochodów luksusowych należy do FIATA.
fot. Maserati
Maserati Gran Cabrio Silnik V8 4.7 litra 450 KM 510 Nm
fot. Maserati
Maserati Quattroporte GTS Silnik: V8 3.8 litra 530 KM 650 Nm
Koenigsegg One:1 Silnik: V8 5.0 litra 1360 KM 1371 Nm
Na rekordy i rzeczywiste osiągi Koenigsegga musimy jeszcze trochę poczekać. Jednak 1360 koni i szacowane wyniki podawane przez producenta nastrajają pozytywnie. Pięciolitrowe silniki w Koenigseggach są oczywiście doładowane. Podobnie jak wszystkie V-ósemki na tej stronie.
Koenigsegg Agera R Silnik: V8 5,0 litra 1140 KM
fot. SSC
SSC Tuatara Silnik: V87.0 1350 KM 1750 Nm
Pochodzący ze Stanów Tuatara to następca znanego SSC Ultimate Aero TT. 1350 koni jakie zapewnia wyżyłowana, doładowana v-ósemka ma pozwolić rozpędzić się do 442 km/h. Czy tak będzie? Musimy poczekać na oficjalne testy na prawdziwych torach. Na razie SSC jest papierowym rekordzistą, a palmę pierwszeństwa dzierżą wspólnie Bugatti Veyron Super Sport i Hennessey Venom GT.
Fot. Gumpert
Gumpert Apollo Sport Silnik: V8 4.2 litra 700 KM 870 Nm
fot. Zenvo Automotive
Zenvo ST1 Silnik: V8 7.0 litra 1119 KM 1430 Nm
Zenvo ST1 ma bardzo nietypowe pochodzenie jak na supersamochód - na świat przyszedł w warsztacie w... Danii.
fot. Noble
Noble M600 Silnik: V8 4.4 litra 650 KM 830 Nm
Z kolei Noble pochodzi z kraju z wielkimi tradycjami w motoryzacji - dwudrzwiowe superszybkie coupe to samochód rodem z Anglii. Ciekawostka - na torze słynnego Top Gear Noble M600 dał sobie radę z takimi uznanymi nazwami jak Veyron, Zonda F, Enzo czy Gallardo.
Fot. Hennessey
Hennessey Venom GT Silnik: 7.0 litra 1261 KM 1565 Nm
Nieoficjalnie to do Hennsesseya Venom GT należy rekord najwyższej prędkości maksymalnej w samochodzie produkcyjnym. Venom pomknął aż 435 km/h. Jednak jego rekord nie został uznany, ponieważ wymaga się, aby rekordy prędkości były bite podczas dwóch przejazdów, raz z jednej raz z drugiej strony. Wynikiem jest średnia prędkości maksymalnych. Venom rozpędził się do 435 km/h tylko w jedną stronę.
Bentley Continental GT3-R Silnik: V8 4.0 litra 580 KM 700 Nm
Reprezentację Albionu w naszym zestawieniu zaczynamy od Bentleya. Angielscy inżynierowie w podwójnie doładowany silnik V8 wyposażają poszczególne warianty Continentala (inne modele również). Od 1931 roku Bentley należał do Rolls-Royce'a, jednak w 1998 trafił pod gościnne skrzydła Volkswagena. Przez formalne i prawne niedopatrzenia Rolls-Royce również wpadł w ręce Niemców, ale tych z BMW.
fot. Bentley
Bentley Continental GT Silnik: V8 4.0 litra 507 KM 660 Nm
fot. Bentley
Bentley Continental GTC Silnik: V8 4.0 litra 507 KM 660 Nm
fot. Bentley
Bentley Mulsanne Silnik: V8 6,8 litra 537 KM 1100 Nm
Fot. Bentley
Bentley Flying Spur Silnik: V8 4,0 litra 507 KM 660 Nm
fot. McLaren
McLaren P1 Silnik: V8 3,8 litra 737 KM
To drugi z trzech "supersamochodów XXI wieku" na dzisiejszej liście (łączna moc McLarena to 903 KM). Wcześniej pokazywaliśmy już Porsche 918 Spyder. Inżynierowie z Maranello zdecydowali się na większy silnik i do LaFerrari zapakowali jednostkę V12.
fot. McLaren
McLaren 650S Silnik: V8 3.8 litra 650 KM 678 Nm
Podwójnie doładowana V-ósemka trafiła do najnowszego McLarena 650 S. Angielski supersamochód w znacznej mierze bazuje na modelu MP4-12C. W Woking z 3.8 litra wyciśnięto aż 650 koni mechanicznych. Ta sama, ale lekko podkręcona jednostka V8 będzie również pracowała w McLarenie 675LT.
fot. Aston Martin
Aston Martin Vantage Silnik: V8 4.7 litra 426 KM 470 Nm
Silnik V8 zawitał również pod maskę Astona Martina - konkretnie modelu Vantage.
fot. Jaguar
Jaguar F-Type R Silnik V8 5,0 litra 550 KM 680 Nm
W podstawowych wersjach pięknego F-Type'a pracuje V6. Za dawanie frajdy w topowych edycjach Jaguara odpowiada jednak pięciolitrowa V-ósemka (w kabriolecie ma 495 KM, w coupe 550 KM).
fot. JLR
Jaguar XF-R Silnik: V8 5,0 litra 510 KM 625 Nm
Również pod maskę większego Jaguara oznaczonego drapieżną literką "R" trafiła potężna V-ósemka.
Chevrolet Camaro V8 MT6 Silnik: V8 6.2 432 KM 569 Nm
Ostatnim bastionem opierającym się downsizingowi są Stany Zjednoczone Ameryki... choć i za oceanem małe doładowane silniki stają się coraz popularniejsze. Przegląd amerykańskich aut z v-ósemkami zaczynamy od Chevroleta i legendarnego modelu Camaro. Jak pewnie już wiecie Chevrolet żegna się z Europą i od 2015 roku nie będzie można już kupić Aveo, Cruze'a czy Captivy. Jednak pogłoski mówią, że dwa modele zostaną na Starym Kontynencie - właśnie Camaro i równie rozpoznawalna Corvette.
fot. Chevrolet
Chevrolet Camaro ZL1 Convertible Silnik: V8 6.2 litra 587 KM 556 Nm
fot. Corvette
Corvette C7 Stingray Silnik: V8 450 KM 610 Nm
Drugie auto z General Motors, które wita kierowcę pomrukiem rasowego silnika V8 to wspomniana już Corvette.
fot. Chevrolet
Corvette Z06 Convertible Silnik: V8 6.2 litra 635 KM 861 Nm
fot. Chevrolet
Corvette Z06 Coupe Silnik: V8 6.2 litra 635 KM 861 Nm.
fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban LTZ Silnik: V8 5,3 litra 360 KM
V-ósemki pracują również w o wiele większych i mniej sportowych modelach Chevroleta. Suburban i Tahoe były dostępne na niektórych rynkach europejskich, po wycofaniu się marki, obydwa modele staną się jeszcze rzadszym widokiem na drogach naszego kontynentu.
fot. Chevrolet
Chevrolet Tahoe LTZ Silnik: V8 5,3 litra 360 KM
Dodge Challenger Silnik: V8 6.4 litra 492 KM 644 Nm
Dodge Challenger to bezpośredni konkurent dla Chevroleta Camaro i Forda Mustanga. Nie mogło więc pod jego maską zabraknąć potężnej (aż 6.4 litra...) jednostki V8.
fot. Dodge
Dodge Challenger SRT Hellcat Silnik: V8 6.2 litra 717 KM 881 Nm
Jeszcze groźniejsza jest V-ósemka z drugiego Challengera na naszej liście. To "najmocniejszy muscle car w historii". Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o tym potworze to zapraszamy do naszego obszernego artykułu. Tu wspomnimy tylko, że 717 koni mechanicznych potrzebuje zaledwie 3,5 sekundy, aby dorwać się do pierwszej setki.
fot. Dodge
Dodge Charger Silnik: V8 5.7 litra 375 KM 536 Nm
Oprócz Challengera Dodge umieszcza silniki V8 również w modelu Charger. Prezentujemy tu podstawową wersję i mocniejszą o niemal 100 KM odmianę SRT.
fot. Dodge
Dodge Charger SRT Silnik: V8 6.4 470 KM 637 Nm
fot. Dodge
Dodge Durango Citadel Silnik: V8 5,7 364 KM
Na polskich drogach SUV Dodge'a o nazwie Durango to raczej rzadki widok. Nic dziwnego... Dodge w ogóle nie prowadzi oficjalnej sprzedaży w Europie od 2011 roku. Jednak prywatni dealerzy ściągają niektóre modele. My na przykład wybraliśmy Durango.
fot. Dodge
Ram 1500 Silnik: V8 5,7 litra 396 KM
Znacznie częściej można spotkać Rama 1500. Od pewnego czasu model Ram stracił przedrostek Dodge i stał się oddzielną podmarką w portfolio Fiat Chrysler Automobiles.
Cadillac CTS-V Coupe Silnik: V8 6.2 litra 564 KM 747 Nm.
Należący do General Motors Cadillac również pakuje pod maskę swoich samochodów potężne silniki V8. W modelu CTS-V pracuje jednostka o pojemności 6.2 litra i mocy 564 koni mechanicznych. CTS należy do klasy średniej wyższej, a CTS-V to usportowiona wersja zwykłego CTS. Znaczącą różnicą jest właśnie silnik - w zwykłym CTS'ie pracuje V6.
fot. Cadillac
Cadillac CTS-V Sedan Silnik: V8 6.2 litra 564 KM 747 Nm
Jeszcze ciekawsza będzie najnowsza generacja Cadillaca CTS-V - pod maską ma pracować aż 640 KM. Na tego potwora będzie trzeba chwilę poczekać, ponieważ dopiero co zaprezentowano go na targach w Detroit.
fot. GM
Cadillac Escalade Silnik: V8 6,2 litra 420 KM 620 Nm
Duża V-ósemka trafiła również do potężnego SUVa, Cadillaca Escalade.
fot. Ford
Ford Mustang Silnik: V8 5.0 426 KM i 529 Nm
Ostatnim producentem zza Wielkiej Wody, którego nie mogliśmy oczywiście pominąć jest Ford i jego legendarny już Mustang. Najnowszą generację wyposażono w 5-litrową V-ósemke, która generuje 426 konie mechaniczne. Jednak w Fordzie zdecydowano się na mały zamach na legendę - Mustanga można także nabyć z 2.3-litrowym EcoBoostem. Mniejszy silnik został przygotowany głównie z myślą o Europie.
fot. Ford
Ford Raptor SuperCrew SVT Silnik: V8 6,2 litra 416 KM 589 Nm
F-150 to zdecydowanie najpopularniejszy samochód w Stanach Zjednoczonych. W Europie natkniemy się na niego zdecydowanie rzadziej. Miłośników silników V8 na pewno zaciekawi ta wersja amerykańskiego pickupa.
Lexus LS 600 Silnik: V8 5,0 litra 394 KM
Kraju Kwitnącej Wiśni nie kojarzymy raczej z wielkimi silnikami, ale Japończycy mają parę samochodów z V-ósemkami. Zaczynamy od flagowej limuzyny Lexusa. W tańszej i słabszej wersji modelu LS (LS 460) również pracuje jednostka V8, tylko, że odrobinę mniejsza i słabsza.
Fot. Toyota
Toyota Land Cruiser V8 Silnik: 4,5 litra 272 KM
Tutaj niestety bardzo smutna informacja. To już ostatnie chwile Land Cruisera z tak dużym silnikiem. Ze względu na normy emisji spalin, Toyota lada chwila wycofa ten model z Europy.
fot. Infiniti
Infiniti QX70 Silnik: V8 5.0 litra 390 KM
Topowa wersja suva Infiniti także została wyposażona w V-ósemkę. W podstawowych pracuje silnik mniejszy o dwa cylindry.
fot. Toyota
Toyota Tundra Crew Max Silnik: V8 5,7 litra 381 KM 544 Nm
W tak dużym pickupie nie mogło zabraknąć mocnego silnika.
fot. Lexus
Lexus RC-F Silnik: V8 5,0 litra 470 KM 530 Nm
Mały sportowy Lexus to nowość w ofercie japońskiej marki, która ma zachwycać osiągami. Wszystkie dzięki potężnemu silnikowi V8.
To oczywiście nie wszystkie modele z silnikami V8, jakie możemy spotkać na rynku. Mamy ich jeszcze kilka. Zaczynamy od bardzo mocnego suva z Wysp Brytyjskich.
Range Rover Silnik: V8 557 KM 680 Nm
fot. Land Rover
Range Rover Sport SVR Silnik: V8 557 KM 680 Nm
Ta sama bestia drzemie również pod maską Range Rovera Sport. Z nią na pokładzie Sport ustanowił rekord toru Nurburgring, który dość niedawno odebrało mu Porsche Cayenne. Oprócz 557 konnej, w Range Roverach znajdziemy jeszcze mniejsze jednostki V8.
Fot. Volkswagen
VW Touareg V8 TDI Silnik: V8 4,2 litra 340 KM 800 Nm
W ofercie Volkswagena także znajdziemy V8 - topowa wersja Touarego otrzymała 4,2 litrowe TDI.
Fot. Volkswagen
VW Phaeton Silnik: V8 4,2 litra 335 KM 430 Nm
Limuzyny Volkswagena nie można uznać za udany projekt (to świetne auto, ale nie przyjęło się na rynku), jednak model wciąż znajduje się na niemieckiej stronie producenta, a zarząd VW potwierdził, że trwają prace nad drugą generacją.
fot. Michał Dek
Jeep Grand Cherokee SRT8 Silnik: V8 6,5 litra 468 KM 624 Nm
W Jeepach montowane są jeszcze mniejsze V8 o pojemności 5,7 litra i mocy 360 KM.