Dziś wybierać można między pięciodrzwiowym hatchbackiem (zwanym również fastback, bagażnik 380/830 l), trzydrzwiowym hatchbackiem (225/600 l), czterodrzwiowym sedanem (410 l), dwudrzwiowym coupé (405 l) i pięciodrzwiowym kombi o przydomku Aerodeck (bagażnik 415/1312 l).
Poszczególne odmiany tworzone były z myślą o różnych odbiorcach, a nawet produkowane na różnych kontynentach. Fastback i zbudowany na jego bazie Aerodeck, zaprojektowane specjalnie dla Europy, opuszczały bramy brytyjskiej fabryki Swindon. Trzydrzwiowy sportowy w swej naturze Civic, a także sedan dostarczane były z Japonii. Komfortowe, wygodne coupé pochodziło z USA, oficjalny import zza oceanu przewidziano tylko dla niektórych krajów europejskich.
W praktyce najłatwiej o wersję trzydrzwiową i fastbacka, bo swego czasu cieszyły się największym powodzeniem. Znacznie mniej jest sedanów i kombi (były drogie i niezbyt popularne). Dwudrzwiowa odmiana spotykana jest najrzadziej. Wszystkie auta zbudowano na tej samej płycie podłogowej, wykorzystano również te same silniki i podzespoły mechaniczne. Różnice tkwią zatem jedynie w stylizacji nadwozia i wnętrza oraz w detalach wykończeniowych i wyposażeniowych.
Na uwagę zasługują dynamiczne i oszczędne silniki Civica ze zmiennymi fazami rozrządu. Z racji wysokiego zaawansowania technologicznego samochody Hondy nie tolerują niedbałej eksploatacji. Są mało awaryjne i trwałe pod warunkiem przestrzegania przeglądów technicznych i zaleceń serwisowych.
Im mocniejszy silnik Civica, tym bardziej skomplikowany. Ale wyższe moce wbrew pozorom wcale nie zmniejszają trwałości jednostek napędowych. Co najwyżej podnoszą zużycia paliwa. Sporadycznie może dochodzić do wypalenia uszczelki pod głowicą. Nie zawsze jednak wytrzymuje osprzęt. W autach o dużych przebiegach trzeba zwrócić uwagę na łożyskowanie aparatu zapłonowego. Jeśli jest uszkodzone (luzy i głośna praca), najlepiej cały aparat wymienić na nowy. W wersjach fastback (produkcja brytyjska) zdarzają się zacięcia termostatu i uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej.
Fotele skrojone na japońską miarę nie zawsze wytrzymują ciężar Europejczyków. Mogą być wygniecione, a nawet mieć rozchwiane lub uszkodzone stelaże. Warto to sprawdzić, bo naprawy siedzeń są kosztowne. Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, ale w starszych rocznikach wersji fastback trzeba sprawdzić pod tym kątem błotniki (zwłaszcza tylne) oraz progi.
Civic, zwłaszcza z mocnym silnikiem, prowokuje do dynamicznej jazdy. Hamulce mają wówczas trudne zadanie. Tarcze przednie mogą się przegrzewać i wykrzywiać, co objawia się pulsowaniem pedału hamulca albo "biciem" kierownicy
Wersje trzydrzwiowe, sedan i coupé mają bardzo trwałe podwozia. Nawet na polskich drogach ich zawieszenia mogą wytrzymać ponad 150 tys. km. Mniej trwały jest produkowany na Wyspach Brytyjskich fastback. Znacznie wcześniej trzeba w nim wymieniać tuleje metalowo-gumowe wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, elementy stabilizatora przedniego.
Sterownik zapłonu z wiekiem staje się coraz bardziej wrażliwy na wilgoć, podobnie jak przewody zapłonowe, co powoduje przerwy w pracy silnika. Może zdarzyć się awaria alternatora, sondy lambda, centralnego zamka, sterowników szyb w drzwiach, ale raczej dotyczy to wersji fastback produkowanej w Wielkiej Brytanii.
Tabliczka znamionowa mocowana jest w komorze silnika, na przegrodzie czołowej po prawej stronie. Numer VIN wybity jest obok, w centralnej części przegrody czołowej.
Raport niezawodności TÜV 2007:
Raport niezawodności DEKRA 2007:
Civic nie jest może wzorem niezawodności, ale w rankingach plasuje się wysoko. Dla szóstej generacji tego modelu ogłoszono kilka serwisowych akcji nawrotowych, pierwsza odbyła się wiosną 2000 r. Dotyczyła pięciodrzwiowego fastbacka z lat 1998-2000 (ponad 12,7 tys. egzemplarzy). Chodziło o wyeliminowanie wadliwego zaworu w układzie hamulcowym, który nierównomiernie rozdzielał ciśnienie i mógł doprowadzić do utraty stabilności pojazdu podczas gwałtownego hamowania.
Kolejna akcja, tym razem dla pięciodrzwiowego fastbacka i kombi z okresu produkcji 10.03.1999 - 19.10.1999, odbyła się jesienią 2000 r. Usuwano wówczas wadę tylnego zawieszenia w ponad 2300 samochodach. Latem 2001 r. serwisy poprawiały wadliwy pedał hamulca w modelach fastback z okresu produkcji 27.11.2000 - 24.04.2001 w blisko 4 tys. aut, oraz źle mocowany wlew paliwa, także w fastbackach wyprodukowanych w grudniu 2000 r. (4,6 tys. szt).
Na polskim rynku wtórnym dominują odmiany z silnikiem 1.4 o mocy 90 KM. Panuje wśród nich ogromny wybór. Znacznie mniej propozycji sprzedaży dotyczy silników 1.5 16V. Wersje 1.6 16V mają z reguły moc 114 KM, a ich oferta jest znacznie skromniejsza niż 1.4 16V. Rzadkością są mocne odmiany silnika 1.6 16 V (125 - 185 KM), trudno znaleźć także odmiany 1.8 16V. Wersje z turbodieslem mają z reguły nadwozie typu kombi.
Ceny modelu sprawdzisz tutaj .
www.civicklub.pl Strona Honda Civic Klub Polska (forum użytkowników)
www.hondaklub.pun.pl Strona Honda Civic Klub (forum użytkowników)
Hondy Civic mają dwa rodzaje kolektorów ssących. Do tych, z kolektorem metalowym, można bez obaw instalować tradycyjne systemy gazowe (cena do 1700 zł). Przy kolektorze ssącym z tworzywa sztucznego jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest montaż instalacji wtrysku autogazu (2800-3000 zł). Dodatkowo wszystkie egzemplarze Civica produkowane po roku 2001 (a pochodzące z importu indywidualnego, czasami nawet od 2000 r.) mają system OBD współpracujący poprawnie jedynie z instalacjami sekwencyjnego wtrysku LPG. Istotny wpływ na pracę silników Hondy mają luzy zaworowe, szczególnie podczas pracy na wolnych obrotach. Trzeba bezwzględnie przestrzegać zaleceń obsługowych przewidzianych przez producenta.
Dariusz Dobosz