Skoda Superb I vs. Peugeot 407 - opinie. Dwa wygodne auta w dobrej cenie. Które lepsze?

Obecnie wystarczy kilka tysięcy złotych, by kupić komfortowe auto wpisujące się w potrzeby 4-osobowej rodziny. Świetnym wyborem może być Skoda Superb I albo Peugeot 407. Trzeba jednak pamiętać o kilku rzeczach przy wyborze, żeby nie narazić się na koszty i awarie.

Peugeot 407 - opinie, wymiary, rdza

Kariera rynkowa Peugeota 407 trwała od 2004 do 2011. W ofercie znalazł się sedan, kombi i coupe. Agresywnie narysowane nadwozie wzorowo zabezpieczono przed korozją. Największą bolączką jest bardzo długi przedni zwis i niski prześwit, czego efektem są częste uszkodzenia przedniego zderzaka i zrywanie tablicy rejestracyjnej. Niemniej, auto może się podobać. Zwłaszcza, jeśli dysponuje ksenonowymi reflektorami i 17 lub 18-calowymi obręczami ze stopów lekkich. Sedan mierzy 468 cm długości, 181 szerokości i 145 wysokości. Rozstaw osi wynosi 272 cm.

Masywny kokpit wykonano z dość miękkich, starannie spasowanych tworzyw. Również trwałość tapicerki tekstylnej i opcjonalnej skórzanej, nie rozczarowuje. W większości przypadków, 407 jest bogato wyposażony. Bez wysiłku znajdziemy egzemplarz wyposażony w elektrycznie sterowane szyby i lusterka, komputer pokładowy, nawigację, dwustrefową klimatyzację automatyczną, panoramiczne okno dachowe i szereg systemów wsparcia kierowcy. Pozycja za kierownicą jest bliska wzorowej, a fotele zapewniają wystarczające podparcie ciała w zakrętach. Niestety, w przeciwieństwie do poprzednika - modelu 406, na kanapie jest po prostu ciasno. Miejsca brakuje na nogi i głowę. Nie zachwyca również pojemność bagażnika, wynosząca odpowiednio 407 i 450 litrów (kombi). Co ciekawe, najwięcej oferuje wariant dwudrzwiowy – 466 l.

Zobacz wideo Peugeot 5008 przeszedł metamorfozę. "Sylwetka przyjemniejsza dla oka"

Peugeot 407 - silniki, awarie. Warto postawić na motor benzynowy

407 to ostatni model klasy średniej Peugeota wyposażony w bezproblemowe i trwałe silniki benzynowe. Do wyboru mamy wolnossące 1.8, 2.0, 2.2 i 3.0 V6 o mocy 125, 140, 163 i 211 KM. Wszystkie jednostki korzystają z wielopunktowego wtrysku paliwa pozwalającego na prosty montaż instalacji gazowej. Za napęd rozrządu odpowiada pasek, natomiast interwał wymiany określono na 80-100 tysięcy kilometrów. Koszt operacji w motorach czterocylindrowych to około 800 złotych, zaś w V6 1800-2000 zł. Specjaliści nie zgłaszają typowych bolączek francuskich benzyniaków. Możemy jedynie spodziewać się trudności z zaworem recyrkulacji spalin i przepustnicą - w pierwszej kolejności warto spróbować czyszczenia.

Ogromną popularnością cieszy się wysokoprężna gama jednostek 1.6, 2.0, 2.2 oraz 2.7 i 3.0 V6 HDI. Dysponują mocą odpowiednio 109, 136-163, 170, 204 i 241 KM. Najmocniejszy ropniak ma aż 450 Nm i przyspiesza do setki w 7,7 sekundy.

Tylko w najsłabszej wersji otrzymujemy pięciostopniową przekładnię manualną. Pozostałe współpracują ze skrzynią sześciobiegową lub opcjonalnym automatem. Inżynierowie koncernu PSA postawili na bezpośredni wtrysk typu common-rail, turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopat (regeneracja to koszt 1800 złotych), dwumasowe koło zamachowe (koszt wymiany to około 2000 złotych) i filtr cząstek stałych. Warto dodać, że jednostki 2.2 i 2.7 HDI korzystają ze wsparcia dwóch turbosprężarek. Warianty czterocylindrowe przekonują niskim zużyciem oleju napędowego, które z łatwością zredukujemy do 5 jednostek na setkę.

Układ jezdny 407 przy obydwu osiach oparto na układzie wielowahaczowym. W efekcie, Francuzi uzyskali udany kompromis pomiędzy komfortem a precyzją prowadzenia. Mimo skomplikowanej budowy zawieszenia, jego kompleksowy remont pochłonie około 700-900 złotych - czyli nieco mniej niż u niemieckich rywali.

Peugeot 407Peugeot 407 fot. Peugeot

Skoda Superb - opinie, wymiary, korozja

Od 2001 do 2008 w cenniku Skody obecna była pierwsza generacja średnioklasowego modelu Superb. Technologiczny bliźniak VW Passata B5 odziedziczył po nim wydłużoną płytę podłogową, układ jezdny i jednostki napędowe. Zachowawcze nadwozie nie ma większych problemów z korozją. Dotyczy to oczywiście egzemplarzy bezwypadkowych. Sylwetka czeskiego sedana może się podobać, choć brak w niej stylizacyjnych fajerwerków. Okazałe są natomiast gabaryty. Auto mierzy 480,5 cm długości, 176,5 szerokości i 147 wysokości. Rozstaw osi wynosi 280,5 cm.

Wnętrze Superba deklasuje wszystkich rywali pod względem przestronności. Zarówno z przodu jak i z tyłu, nikomu nie zabraknie miejsca. Nawet za wysokim kierowcą miejsca będzie pod dostatkiem. Skoda dostępna była wyłącznie jako sedan, a jej bagażnik pochłania 462 litry ekwipunku. Deska rozdzielcza designem pochodzi z lat 90., co w żaden sposób nie odbija się na ergonomii czy trwałości. Jedyną wadą są łuszczące się lakierowane plastiki - typowy problem aut koncernu VAG sprzed dwóch dekad. Lista opcji obejmuje „pełną elektrykę”, automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę, komputer pokładowy, rozbudowane nagłośnienie i podstawowe systemy wsparcia kierowcy.

Skoda Superb ISkoda Superb I fot. Skoda

Skoda Superb I - silniki. Era dobrych silników

Paleta silników benzynowych jest dosyć skromna. Wybierać możemy między wolnossącym 2.0 MPI o mocy 115 KM, który sprawdzi się wyłącznie w rękach flegmatycznych kierowców oczekujących pancernej budowy. Dużo lepiej z ciężkim Superbem radzi sobie jednostka 1.8 Turbo o mocy 150 KM. To znana konstrukcja niemieckiego koncernu znosząca znaczące modyfikacje i duże przebiegi. Ewentualna regeneracja turbosprężarki to wydatek rzędu 1500 złotych. Na szczycie gamy stoi pochodzący jeszcze z lat 80. motor 2.8 VR6 o mocy 193 KM, zapewniająca dobre osiągi.

Gama diesli obejmuje dopracowane i polecane przez mechaników czterocylindrowe 1.9 TDI zasilane pompowtryskiwaczami o mocy 101-130 KM. Jednostka przekonuje niskim spalaniem, podatnością na zwiększanie mocy i trwałością. Oczywiście, niektórym kierowcom dokucza jej donośny dźwięk pracy. Regeneracja turbosprężarki to wydatek na poziomie 1500-1800 złotych, zaś wtryskiwaczy około 400-500 zł za sztukę. W ofercie znalazły się także jednostki 2.5 V6 TDI i pod koniec produkcji nowoczesna 2.0 TDI o mocy 155-163 i 140 KM. Niestety, każda z nich zmaga się z licznymi wadami fabrycznymi, które zaskakująco szybko generują niemałe koszty istotnych napraw. Jeśli ropniak, to zdecydowanie 1.9 TDI.

Układ jezdny Superba korzysta ze sprawdzonych wzorców VW Passata B5. Należytą trakcję gwarantuje układ wielowahaczowy przy przedniej osi, a jego kompleksowa reanimacja to wydatek około 900 złotych.

Skoda Superb ISkoda Superb I fot. Skoda

Peugeot 407 vs. Skoda Superb I - ceny. Sytuacja cenowa

Średniej klasy Peugeot jest bardzo popularny na rynku wtórnym. Pośród około tysiąca ogłoszeń, 70 procent stanowią warianty wysokoprężne. Egzemplarze z pierwszych dwóch lat produkcji wyceniane są na 6-12 tysięcy zł. 13-15 tysięcy wystarczy na zadbany model z bogatym wyposażeniem i przebiegiem rzędu 200-250 tysięcy kilometrów.

Superb nie miał łatwo w walce o klienta, co przełożyło się na 5-krotnie mniejszą podać na rynku wtórnym względem Peugeota. Mimo tego, dość łatwo znaleźć sensowny samochód z przebiegiem nieznacznie przekraczającym 200 tysięcy km. Podział na jednostki wysokoprężne i benzynowe jest podobny jak u konkurenta. Najtańsze Skody kosztują około 6 tysięcy zł, ale lepiej poszukać auta za minimum 9-12 tysięcy.

Peugeot 407 vs. Skoda Superb I - porównanie, opinia. Podsumowanie

Skoda i Peugeot prezentują zgoła odmienne podejście do kwestii komfortu. Kierowcy oczekujący przestrzeni i funkcjonalności, powinni skusić się na proste wersje silnikowe czeskiego modelu. Użytkownicy szukający lepszej jakości wykonania wnętrza, bogatego wyposażenia i możliwie współczesnego silnika diesla, mogą sięgnąć po 407, kosztem zdecydowanie ciaśniejszej kabiny. Niemniej, oba przypadki uchodzą za bardzo rozsądne z korzystną relacją ceny do jakości.

Więcej o:
Copyright © Agora SA