Skoda Yeti (2009 - ) - opinie Moto.pl

Wciąż produkowana Skoda Yeti nie cieszy się w Polsce dużą popularnością na rynku nowych samochodów, lecz jako używaną pozycję warto ją rozważyć

Skoda Yeti | Test | Pierwsza jazda

Z opinii, jakie można znaleźć o tym samochodzie, wynika, że najbardziej krytykowany jest jego wygląd. O gustach się nie dyskutuje, a w przypadku samochodów używanych stylistyka ma trzeciorzędne znaczenie. To, czego małemu crossoverowi Skody nie można odmówić, to oryginalności. Przednie okrągłe lampy w wersji przed liftingiem (2013), czy charakterystyczna dla marki linia boczna okien, powodują, że trudno go pomylić z którymkolwiek z konkurentów.

Nadwozie

Skoda z modelem Yeti postąpiła według polityki wypełniania luk pomiędzy segmentami. Auto dostało zadanie "zabezpieczać" tyły nieco większemu Volkswagenowi Tiguanowi, ale niemal idealnie wpasowała się jako konkurent pierwszej generacji Nissana Qashqai. Nadwozie Yeti mierzy 4,22 m długości, a rozstaw osi to niecałe 2,58 m. W środku jest sporo miejsca w obydwu rzędach, z tyłu zastosowano trzy oddzielnie regulowane fotele, a stylistyka, preferująca prostokątne kształty zamiast podciętych linii udających coupe, powoduje, że widoczność we wszystkich kierunkach jest bardzo dobra, a jak na dzisiejsze standardy wręcz doskonała. Bagażnik ma dość regularne kształty i oferuje standardową pojemność 416 litrów, którą można powiększyć przez złożenie foteli drugiego rzędu, uzyskując przestrzeń 1760 litrów. Nawet podstawowa wersja oferuje relingi dachowe, co zwiększa możliwości przewozowe.

Nadwozie Skody Yeti jest dobrze zabezpieczone przed korozją, która nie powinna się pojawiać jeszcze przez kilka lat. Kluczem do sukcesu jest oczywiście dbanie o samochód, jak choćby zmywanie soli po zimie. Jeśli auto często zjeżdżało z utwardzonej nawierzchni może mieć odpryski lakieru w dolnej części drzwi. Póki co to najczęstsza przyczyna powstawania korozji w tym modelu.

Skoda Yeti 2.0 TDI (170 KM) 4x4 | Test | Za kierownicą

Silniki

Paleta silników Yeti to dobrze znane jednostki koncernu Volkswagena. Ma to swoje zalety, ale i wady. Wśród jednostek benzynowych są jedynie silniki TSI o pojemnościach: 1,2 l (105 KM), 1,4 l (122 KM) i 1,8 litra (152-160 KM). Niestety każda z nich miewa swoje słabe strony. Decydując się na najmniejszy 1.2 TSI warto zwrócić uwagę na stan turbosprężarki, większe jednostki miały problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu oraz napinaczem. Jeśli podczas uruchamiania i pracy silnika (1.4 TSI i 1.8 TSI) słychać podejrzane dźwięki, trzeba mieć na względzie, że mogą nas czekać spore wydatki.

Warto rozważyć zakup wersji wysokoprężnej. Do wyboru są silniki: 1.6 TDI (105 KM) i 2.0 TDI w trzech wariantach mocy (110, 140 i 170 KM). Choć 140-konna wersja budzi wśród wielu negatywne skojarzenia, to problemy wieku dziecięcego tego silnika zostały wyeliminowane i nie sprawia on większych kłopotów, niż jednostki wysokoprężne konkurencji.

Przeniesienie napędu

Badania pokazują, że już w Niemczech ok. 30% ofert na rynku aut używanych przeszło korektę licznika. Na polskim rynku ten wskaźnik jest dwukrotnie większy. Należy mieć to na uwadze, gdy zamierzamy kupić Yeti z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową DSG. Jej bezawaryjne działanie ocenia się na ok. 200 tys. km. Po tym czasie należy spodziewać się awarii sterownika skrzyni. Zdecydowanie lepszym (mniej kosztownym) wyborem będzie wersja z ręczną przekładnią.

Decydując się na wersję z przednim napędem otrzymamy auto osobowe o wyglądzie crossovera, ale i tak całkiem sprawnie przedzierającego się przez pojawiające się na drodze przeszkody. Prześwit wynosi 155 mm - także w wersji 4x4 (ale tylko 130 mm w wersji GreenLine). W 4x4 zastosowano przeniesienie napędu ze sprzęgłem lepkościowym Haldex 4. Napęd jest zaskakująco sprawny i zaskoczy nie jednego amatora wypadów w plener. Oczekując maksymalnie dużych możliwości terenowych należy poszukać Yeti w wersji Outdoor. Tu prześwit wynosi 180 mm, a dodatkowe listwy ochronne dadzą nam poczucie lepszego zabezpieczenia nadwozia przed uszkodzeniami.

Skoda Yeti 1.6 TDI 4x2 Ambition | Test | W miejski teren

Zawieszenie / podwozie

Niezależnie od wersji napędu Yeti zawsze oferuje kolumny McPhersona z przodu oraz konstrukcję wielowahaczową z tyłu. Zawieszenie jest zestrojone typowo dla Skody, czyli dość sztywno. Dzięki temu na równej drodze crossover dobrze się prowadzi, ale na dziurawej może denerwować głośne wybieranie nierówności. Trwałość elementów zawieszenia to mocny punkt tego modelu. Przeciętne oceny zbiera za to układ hamulcowy, będący wg niemieckiej organizacji DEKRA jedną z głównych przyczyn niezaliczenia badania technicznego.

Awaryjność

Oprócz wspomnianych problemów, dotyczących silników TSI, w Yeti zdarzają się drobne usterki elektryczne. Nie jest to jednak plaga. W raporcie TUV 2015 dla samochodów trzyletnich Skoda Yeti zajęła mocne 35. miejsce na 129 badanych aut, uzyskując identyczny wynik (6,7) co Toyota Avensis. Dla starszych roczników, Skody Yeti nie uwzględniono.

Polecamy

W charakterze samochodu miejskiego lub przy niezbyt intensywnym użytku osobistym najlepiej sprawdzi się wersja benzynowa 1.2 TSI z napędem 4x2 (na przednie koła). Jako auto pracujące na siebie, pokonujące duże przebiegi, warto poszukać wersji z silnikiem 2.0 TDI (140 lub 170 KM) i napędem 4x4.

Historia modelu

2009: prezentacja modelu 2010: rozszerzenie oferty o model GreenLine i silnik 1.6 TDI 2013: facelifting, przednie podwójne reflektory zastąpiono pojedynczymi

VIN

1-3 - kod producenta: TMB - Skoda 4 - model i wersje kierownicy: J - 4x2; L - 4x4; N - 4x2, M1; R - 4x4, M1; 1 - 4x2, N1; 3 - 4x4, N1; (K, M, P, S, 2, 4 - odpowiedniki z kierownicą po prawej stronie) 5 - typ silnika: B - 1.8 TSI; C - 2.0 TDI; D - 2.0 TDI; E - 2.0 TDI; F - 1.2 TSI; J - 1.4 TSI; T - 1.6 TDI 6 - informacja o airbagach: (cyfry 2-9) 7-8 - model: 5L - Yeti 9 - kod fabryczny 10 - rok produkcji: 9 - 2009; A - 2010; B - 2011; C - 2012; D - 2013; E - 2014; F- 2015 11 - kod fabryki: 6 - Kvasiny 12-17 - numer nadwozia

Ogłoszenia

Skoda Yeti - Ogłoszenia

ZOBACZ TAKŻE:

Nissan Qashqai (2006 - 2013) - opinie Moto.pl

Więcej o: