Największa zaleta czeskiego sedana w porównaniu z bardziej prestiżowymi rywalami to przede wszystkim znacznie korzystniejsza cena. Nabywca może cieszyć się wysokim komfortem jazdy i bogatym wyposażeniem wydając na zakup auta dużo mniej pieniędzy. Superb ma również inne zalety, jak choćby znakomicie wykończone, świetnie wyciszone i bardzo obszerne wnętrze. Za pierwszym rzędem foteli jest tyle miejsca, że jadący na tylnej kanapie mogą poczuć się jak w pokoju gościnnym. To efekt zbudowania samochodu na wydłużonej płycie podłogowej Volkswagena Passata B5. Rozstaw osi w stosunku do pierwowzoru zwiększono o prawie 12 cm. Przy takim zagospodarowaniu przestrzeni na bagażnik pozostało niewiele miejsca. Pojemność 426 l to wynik porównywalny z kompaktowymi sedanami.
Spadkiem po Passacie B5 jest również stylizacja nadwozia. Podobieństwo jest uderzające, dlatego Superb nie ma własnego, oryginalnego stylu. Z Passata przejęto także większość rozwiązań technicznych i silniki. Można zatem liczyć na nowoczesne, sprawne i oszczędne silniki oraz na podwozie, które pewnie trzyma samochód w ryzach w każdych warunkach drogowych. Zaawansowane technologie wymagają jednak dobrej znajomości tematu, nie ma zatem co liczyć na obsługę i naprawy w podrzędnych i tanich warsztatach. Nie zawsze też można skorzystać z dobrodziejstw tanich zamienników. Utrzymanie Superba nie należy do tanich, ale z pewnością nie jest tak kosztowne jak porównywalnych aut bardziej prestiżowych marek.
2001 - premiera modelu, nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 1.8 Turbo (150 KM), 2.0 (115 KM), 2.8 V6 (193 KM), turbodiesle 1.9 TDI (100 KM i 130 KM), 2.5 TDI (155 KM) 2003 - turbodiesel 2.5 TDI (163 KM) 2005 - turbodiesle 1.9 TDI (105 KM), 2.0 TDI (140 KM) 2006 - niewielka modernizacja (nowe reflektory przednie i lampy tylne, kierunkowskazy w lusterkach zewnętrznych) 2007 - turbodiesel 1.9 TDI (115 KM) 2008 - Superb drugiej generacji
Model Superb nie jest notowany w raportach TÜV i ADAC
Raport DEKRA 2012
Serwisową akcję przywoławczą dla modelu Superb ogłoszono na początku 2005 r. Eliminowano wówczas problemy ze śrubami na pokrywie pompy wtryskowej w silnikach wysokoprężnych i zapobiegano możliwości wycieku paliwa.
Chociaż Superb pierwszej generacji jest łudząco podobny do Passata B5 to jednak oba auta mają różne elementy karoseryjne. Nie ma co liczyć na stosowanie części blacharskich z Volkswagena, pozostaje praktycznie oferta oryginałów spod znaku Skody. Są one potrzebne jedynie do napraw powypadkowych, problem korozji w Superbie występuje jedynie w miejscach niefachowych napraw blacharskich. Trafiają się za to egzemplarze z uszkodzeniami lakierniczymi, zwłaszcza w dolnych partiach nadwozia.
W Superbie wykorzystano elementy podwoziowe z Passata B5, które co prawda świetnie prowadzą samochód, ale tak jak w Volkswagenie są kłopotliwe w eksploatacji. Chodzi głównie o przednie zawieszenie, mało trwałe na polskich drogach i kosztowne w naprawach. Układowi wydechowemu nie wyszło z kolei na dobre znaczne wydłużenie samochodu. Dłuższy wydech wpada w drgania i hałasuje, głównie na biegu jałowym, co nie zdarzało się w Passacie B5.
Jednostki napędowe wykazują podobne cechy i przypadłości jak w Volkswagenach. Benzynowce są z reguły mało awaryjne. Jeśli zdarzają się w nich problemy to raczej z osprzętem. W wersji 1.8 Turbo występują kłopoty z systemem smarowania turbiny. Więcej uwagi wymagają turbodiesle. W 1.9 TDI można spodziewać się awarii przepływomierza powietrza lub turbosprężarki. Trzeba też stale dozorować pasek w napędzie rozrządu. W 2.0 TDI zawodzi zawór w układzie recyrkulacji spalin.
Najbardziej godne uwagi wersje benzynowe to 2.0 i 1.8 Turbo. Sześciocylindrowy 2.8 jest paliwożerny i drogi w serwisowaniu. Podobnie jak turbodiesel 2.5 TDI. Lepiej go unikać również ze względu na dużą awaryjność. Lepiej sięgnąć po 2.0 TDI, który bardzo dobrze spisuje się w codziennej eksploatacji. Turbodiesle 1.9 TDI są mniej dynamiczne, ale za to znane i sprawdzone, godne polecenia od strony trwałości.
Numer VIN wybito w komorze silnika, na przegrodzie czołowej przy rynience odpływowej. Numer VIN umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej. Można go odczytać przez lewy dolny narożnik przedniej szyby.
Dekoder numerów VIN dla samochodów Skoda
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: