Kia Cee'd 1.4 - test | Za kierownicą

Produkowany na Słowacji kompakt przyniósł firmie Kia duży sukces rynkowy. Skąd taka popularność tego niczym nie wyróżniającego się auta?

Kiedy kolejny raz stanąłem przed testowym Ceed'em, nawet się ucieszyłem. Nie pierwszy raz miałem do czynienia z tym modelem, tyle tylko, że wcześniej doświadczyłem wersji z silnikami wysokoprężnymi. Polubiłem to auto i perspektywa przejechania nim następnych kilkuset kilometrów wyglądała zachęcająco. Ale zanim zająłem miejsce za kierownicą zadałem sobie pytanie: za co właściwie można lubić pięciodrzwiowego Ceed'a?

Nie umiałem dać jednoznacznej odpowiedzi. Stwierdziłem, że pewnie od ostatniego testu minęło zbyt wiele czasu i trzeba po prostu przypomnieć sobie to, co najbardziej charakterystyczne dla tego samochodu. Póki nie wyjechałem na drogę, bacznie przyjrzałem się nadwoziu koreańskiego kompaktu. Czy jest w nim coś frapującego, chwytającego za serce, skłaniającego do kupna? Na pewno nie. Nikt mi nie wmówi, że Cee'd jest ciekawszy pod tym względem od Forda Focusa , Opla Astry czy Hondy Civic . Bije od niego zwyczajność i prostota, trudno dłużej zawiesić na czymś oko. I jeszcze ten szary kolor... Sytuację ratują proporcjonalna bryła auta i nowa atrapa chłodnicy, która po modernizacji przybrała ciekawszy kształt zwany przez producenta "tygrysim nosem". Poza tym - trochę nudna poprawność. Nie ma już nawet lamp tylnych z okrągłym, rozetkowym wzorem w głównej części (wersje sprzed modernizacji), na swój sposób charakterystycznych.

We wnętrzu podobnie. Co prawda zestaw wskaźników jest przejrzysty i czytelny a centralna konsola funkcjonalna, ale ani w desce rozdzielczej ani w kształtach drzwi nie znajdziemy żadnej finezji. Jeśli jednak pominiemy doznania estetyczne, to nie ma powodów do narzekań. Cee'd rusza z werwą, szybko rozpędza się. Silnik spontanicznie reaguje na otwieranie przepustnicy. Aż trudno uwierzyć, że pod maską pracuje niewielki benzyniak. Nie znajdziemy wśród popularnych kompaktów równie dynamicznego 1.4 bez doładowania. Nawet niektóre 1.6 są mniej żwawe. Dopiero przy obciążeniu pięcioma osobami i bagażem elastyczność na wyższych biegach zaczyna wyraźnie szwankować. Przy wyprzedzaniu czy na wzniesieniach trzeba wówczas częściej operować dźwignią zmiany biegów. Ta jednak pracuje lekko i precyzyjnie, sięga się do niej z przyjemnością. Średnie zużycie paliwa sięgnęło 8 l/100 km. Złożył się na to wynik 9 l/100 km w mieście i 7 l/100 km na trasie. Do danych fabrycznych (średnio 6,1 l/100) jest jak widać daleko.

Podwozie potrafi bez trudu sprostać wymaganiom stawianym przez silnik. Nie jest przy tym przesadnie sztywne. Skutecznie i cicho tłumi nierówności, zapewnia niezły komfort jazdy. W silnikowo-zawieszeniowej kompozycji nie ma poważniejszych dysonansów. Jedyna trochę fałszywa nutka to układ kierowniczy, wystarczająco sprawny tylko podczas spokojnej jazdy. Jeśli w kierowcy odezwie się sportowa żyłka, reakcje kierownicy okazują się zbyt powolne. Trzeba zejść szybko na ziemię i przypomnieć sobie, że Cee'd 1.4 to zwykły samochód. I choć szybki jak na swoją klasę, to jednak bez sportowych ambicji.

Cee'd zapewnia naprawdę przyjemną podróż, nawet na gorszych drogach. We wnętrzu jest wystarczająco cicho, przynajmniej do 120-130 km/h. Potem buczy układ wydechowy (przydałby się szósty bieg). Fotele są na tyle wygodne, że nawet po całym dniu za kierownicą nie trzeba zamawiać masażu kręgosłupa i ud. Wszystko co potrzeba mamy pod ręką, wykończenie wnętrza prezentuje się przyzwoicie. Nie poczujemy się rozpieszczeni przestrzenią za przednimi siedzeniami ani pojemnością bagażnika. Ale w codziennej eksploatacji są to parametry zupełnie wystarczające. I taki jest właśnie Cee'd. Może nieszczególnie interesujący wizualnie, ale poprawnie zaprojektowany i wykonany. Z pewnością lepiej jeździ niż wygląda. Dodajmy do tego atrakcyjną cenę i siedmioletnią gwarancję, a otrzymamy odpowedź na pytanie, dlaczego niepozorny koreański kompakt stał się szarą eminencją polskiego rynku, zajmując 11. lokatę w rankingu najpopularniejszych modeli 2010 r.

GAZ Mocny silnik, dobre własności jezdne, dobry komfort jazdy, poprawne wykończenie wnętrza, przystępna cena, siedmioletnia gwarancja

HAMULEC Wysokie spalanie, mała elastyczność silnika przy dużym obciążeniu auta, hałaśliwość przy wyższych prędkościach, mało interesująca stylizacja nadwozia i wnętrza

SUMMA SUMMARUM Cee'd jest najtańszym na rynku autem kompaktowym z tak mocnym silnikiem wolnossącym. Żaden z bezpośrednich konkurentów nie ma też siedmioletniej gwarancji. Przystępna cena i długa gwarancja to z pewnością ważne atuty, które przyciągają nabywców i w dużej mierze przyczyniły się do rynkowego sukcesu. Ale nawet bez nich Cee'd jest mocno konkurencyjny w swojej klasie, chociaż nie zachwyca niczym szczególnym poza osiągami. Ogólna poprawność tego auta, choć w nieciekawym opakowaniu, stanowi jednak wielką zaletę. Jeśli Cee'd nabierze kształtów takich jak nowe Picanto, Rio czy Optima, odbierze rywalom jeszcze więcej klientów.

Kia Cee'd 1.4 | Kompendium

Nowa Kia Pro_cee'd - GALERIA

Odmieniona Kia cee'd w salonach

Kia cee'd - ogłoszenia

Więcej o: