Jeździłem nowym VW Tiguanem. Są TDI i eTSI dla Kowalskiego. Są też wtyczki i ChatGPT

Miałem okazję pojeździć chwilę prototypami nowego VW Tiguana, teraz znacznie dłuższą chwilę gotowymi egzemplarzami. I potwierdzam swoją pierwszą opinię. Tiguan upodobnił się do modeli z rodziny ID., ale wciąż pozostał sobą.

Nowy Volkswagen może przejechać na samym silniku elektrycznym około 100 kilometrów, może mieć aż 15-calowy ekran w środku, prawie potrafi jeździć sam dzięki Travel Assist, a jego najnowszy system multimedialny oferuje inteligentnego asystenta IDA, a także ChatGPT... Brzmi groźnie i kosmicznie nowocześnie. Jednak spokojnie. Volkswagen Tiguan pozostał Volkswagenem Tiguanem, którego pokochali kierowcy na całym świecie. W czasach szalonej popularności SUV-ów Tiguan wszedł w buty Golfa i stał się numerem 1 w ofercie marki z Wolfsburga.

Swoich bardziej konserwatywnych kierowców wcale nie odrzuci przesadną nowoczesnością. Klasyka to klasyka. Volkswagena Tiguana będzie można zamówić z najzwyklejszym dieslem TDI, benzyną TSI i miękką hybrydą eTSI.
Zobacz wideo Najbardziej uśmiechnięty samochód na świecie - ID Buzz [AUTOPROMOCJA]

Nowy Volkswagen Tiguan - silniki. Każdy znajdzie coś dla siebie

Zacznijmy chyba od najważniejszego. Nowy Tiguan będzie miał propozycję dla każdego, kto szuka SUV-a tych rozmiarów, co uważam za znakomitą decyzję. Regularnie pokonujesz długie trasy drogami szybkiego ruchu? Proszę, wybierz diesla 2.0 TDI. Potrzebujesz niezbyt drogiego SUV-a, który poradzi sobie w codziennym życiu? Miękka hybryda 1.5 eTSI 130 KM będzie w sam raz. A może coś mocniejszego i z napędem 4x4? W ofercie pozostaje jednostka 2.0 TSI w dwóch wariantach. A jeśli masz większy budżet i gniazdko w domu, to możesz sięgnąć po hybrydę plug-in. Tak prezentują się silniki nowego Volkswagena Tiguana:

  • Tiguan 1.5 eTSI 130 KM i 250 Nm DSG7
  • Tiguan 1.5 eTSI 150 KM i 250 Nm DSG7
  • Tiguan 2.0 TSI 204 KM i 320 Nm DSG7
  • Tiguan 2.0 TSI 265 KM i 400 Nm DSG7 4MOTION
  • Tiguan 2.0 TDI 150 KM i 360 Nm DSG7
  • Tiguan 2.0 TDI 193 KM i 400 Nm DSG7 4MOTION
  • Tiguan eHybrid 204 KM i 350 Nm eDSG6
  • Tiguan eHybrid 272 KM i 400 Nm eDSG6

Cieszy szeroki wybór. To zawsze dobra informacja, zwłaszcza w czasach, kiedy nowe normy emisji i unijne wytyczne zabijają wiele wersji silnikowych, które kierowcy bardzo lubili. W ofercie Tiguana starzy i dobrzy znajomi (oczywiście po modernizacjach) zostają.

Nowy Volkswagen Tiguan - nowa hybryda. Ma pokonać aż 100 km na prądzie

Miałem okazję pojeździć Tiguanem z dieslem i mocniejszą benzyną. Szkoda jednak miejsca na opisywanie jednostek, które dobrze znają. Zapisałem się też na krótką przejażdżkę zupełnie nową wersją. W nowych Tiguanie i Passacie debiutuje hybryda plug-in eHybrid, której sercem jest 1.5 TSI evo. Na prezentacji jeździliśmy jeszcze prototypami z inżynierem na pokładzie, nie mogę więc ferować wyroków, ale zapowiada się, że to plug-in, na jakiego wielu czekało. Nawet w niesprzyjających warunkach nie będzie mowy o zasięgu liczonym w okolicach 30 kilometrów.

Tiguan eHybrid jest hybrydą plug-in, występuje w dwóch wariantach mocy - 204 KM i 272 KM, a napęd na koła przedniej osi trafia poprzez 6-stopniową skrzynię eDSG (w pozostałych modelach DSG jest 7-biegowe). W połączeniu z nowym akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 19,7 kWh (akumulator umieszczony przed tylną osią), nowy Tiguan w trybie całkowicie elektrycznym przejedzie około 100 km. Ładowanie prądem przemiennym jest szybsze (moc 11 kW zamiast dotychczasowej mocy 3,6 kW), a ładowanie prądem stałym do 50 kW jest możliwe już w standardzie.

Na testowych trasach zużycie energii wyglądało obiecująco. Jestem ciekawy, jak te deklarowane 100 km przełoży się na jazdę w polskich warunkach. Jednak duży akumulator powinien przełożyć się na satysfakcjonujący realny zasięg.

Nowy Volkswagen Tiguan 2024Nowy Volkswagen Tiguan 2024 fot. VW

Nowy Volkswagen Tiguan 2024Nowy Volkswagen Tiguan 2024 fot. VW

Nowy Volkswagen Tiguan - wymiary. Urósł, ale tylko troszkę

Nie musicie się martwić, że Tiguan rozrósł się i przestał być uniwersalnym oraz poręcznym kompaktem. Volkswagen oparł się manii pompowania kolejnych generacji. Nowy Tiguan wciąż bazuje na płycie MQB, ale mocno zmodyfikowanej i dopracowanej. To pożegnalne wydanie evo. Nowy Tiguan mierzy 4551 mm długości (+ 32 mm), 1640 mm wysokości (+5 mm) i 1939 mm szerokości. Nie zmieniła się szerokość, identyczny pozostał także rozstaw osi (2681 mm). Zwiększono za to bagażnik do nawet 652 litrów (+37 l), a pasażerowie z tyłu mają o 10 mm więcej miejsca na głowy.

Nowy Volkswagen Tiguan 2024Nowy Volkswagen Tiguan 2024 fot. Filip Trusz

Nowy Volkswagen Tiguan 2024Nowy Volkswagen Tiguan 2024 fot. Filip Trusz

Nowy Volkswagen Tiguan - wrażenia z jazdy. Wybierz tryb Comfort

Producent dużo chwalił się zaawansowanym zawieszeniem. Inżynierowie odważnie zapowiadali, że jest najdojrzalsze oraz najlepsze w klasie i w końcu mogłem się o tym przekonać. Pełnię potencjału pokazuje w Comforcie. Nowe zawieszenie świetnie radzi sobie także z drogami o złej nawierzchni, a przy tym wcale nie jest zbyt miękkie. Cały czas mamy pełną kontrole nad samochodem i dokładnie czujemy, co się z nim dzieje, nawet kiedy wjedziemy szybko w naprawdę ostry zakręt. Tiguan potrafi płynąć po drodze, ale też być przy tym precyzyjny. Comfort to zdecydowanie mój ulubiony tryb jazdy. Poza opracowanymi przez inżynierów jest jeszcze oczywiście tryb Individual, a w nim zmieniać można wszystko. Sama zabawa z suwakiem od DCC zajmie wam dłuższą chwilę.

Z ciekawości przełączyłem Tiguana w Sport i zaskoczyło mnie, jak mocno SUV się zmienił. To nie tylko skrzynia przeciągająca biegi i sztucznie utwardzony układ kierowniczy. Dawno nie jeździłem zwykłym SUV-em (testowaliśmy też silniki z początku oferty), który tak bardzo by się zmieniał. W Sporcie nawet 150-konny Tiguan potrafi się utwardzić i dać trochę frajdy, której raczej po rodzinnym aucie byśmy się nie spodziewali.

Nowy Volkswagen Tiguan 2024Nowy Volkswagen Tiguan 2024 fot. VW

Choć jednak, moim zdaniem, najlepiej czuje się w Comforcie. W końcu to przestronny, rodzinny SUV klasy kompakt. Stworzono go do spokojnego połykania kolejnych kilometrów i w tym sprawdza się świetnie.

Jeśli lubicie więcej technicznych informacji, to już z nimi spieszę. Zawieszenie opiera się przedniej osi MacPhersona i ulepszonej czterowahaczowej osi tylnej. Podstawą DCC Pro są nowe dwuzaworowe amortyzatory stale reagujące na nierówności nawierzchni i sytuację na drodze, biorąc pod uwagę kąt skrętu kierownicy, hamowanie i przyspieszanie. Tłumienie jest obliczane indywidualnie dla każdego koła i regulowane na amortyzatorach w ułamkach sekundy.

Nowy Volkswagen Tiguan 2024Nowy Volkswagen Tiguan 2024 fot. VW

Volkswagen Tiguan - nowoczesne systemy. Potrafi pojechać za ciebie

Rzadko to robię, bo wszelkiej maści adaptacyjne tempomaty mnie usypiają i wolę na drogach szybkiego ruchu mieć kontrolę nad samochodem, ale z ciekawości włączyłem Travel Assist. Zapewnia on półautomatyczną jazdę. Łączy w sobie kilka innych systemów. ACC, czyli działający od 0 km/h do prędkości maksymalnej system regulujący prędkość jazdy i odległość od auta poprzedzającego, a także Lane Assist wspomagający kierowcę w utrzymaniu pojazdu na pasie ruchu współdziałają teraz ze sobą. Działa tak sprawnie, że kierowcy pozostaje trzymać tylko ręce na kierownicy i nadzorować. Resztą Tiguan zajmuje się sam.

Samodzielnie rusza i się zatrzymuje, dostosowuje prędkość, jeśli zbliżamy się do jakiegoś manewru (skrzyżowania, ronda, łuku...) albo zwalnia lub przyspiesza przy nowym ograniczeniu. Tiguan ma jeszcze inne sztuczki: Park Assist Pro z możliwością zdalnego parkowania (do automatycznego wjeżdżania i wyjeżdżania z miejsc parkingowych z możliwością sterowania przez kierowcę z zewnątrz pojazdu za pomocą aplikacji na smartfona) czy Trailer Assist (do wspomagania manewrowania z przyczepą).

Co więcej, SUV-a można wyposażyć w nowe reflektory matrycowe HD LED Matrix. Interaktywny system oświetlenia został również opracowany równolegle dla Touarega - oba SUV-y mają te same reflektory. HD oznacza High Definition, czyli wysoką rozdzielczość źródeł światła. W przypadku Tiguana, łącznie 38 400 wielopikselowych diod LED (19 200 diod LED na reflektor) niezwykle skutecznie oświetla drogę i otoczenie, a tym samym poprawia komfort i zwiększa bezpieczeństwo.

Nowy Volkswagen Tiguan - wnętrze. Sprytne pokrętło i wielki ekran

Tu bardzo odczujemy wpływ rodziny ID. Wnętrze zmieniło się diametralnie. Pierwsze skrzypce gra tu aż 15-calowy ekran systemu multimedialnego (opcja). I to znakomita informacja. Tiguan otrzymał najnowszą wersję volkswagenowskiego systemu. Już tę dopracowaną pod każdym względem. Ma mnóstwo zaawansowanych funkcji z asystentką głosową Ajda na czele, a niedługo dojdzie integracja z ChatemGPT. Wydaje się, że działa błyskawicznie, a całość jest bardzo mądrze pogrupowana. W wielu strategicznych miejscach umieszczono personalizowane skróty, nad wszystkimi funkcjami łatwo więc zapanować. Na długo wsiąkłem też po podłączeniu bezprzewodowo Android Auto i puszczeniu ulubionej muzyki. System audio harman kardon gra przyjemnie (nie jestem znawcą, ale nie chciało mi się wysiadać z auta) i pozwala dostosować brzmienie w kilka prostych kliknięć. Gratka dla gadżeciarzy. W dłuższej trasie docenicie za to wygodne fotele z masażem.

Podoba mi się też przeniesienie obsługi automatycznej skrzyni nad kierownicę (jak w ID.), przez co w konsoli centralnej znalazło się więcej miejsca. Dużą nowością jest wielofunkcyjne pokrętło nad uchwytami na kubki. Można nim nie tylko sterować głośnością, ale też zmieniać tryby jazdy, a także nastrój we wnętrzu. Przyjemne i wygodne. Tak samo jak wielofunkcyjna kierownica z fizycznymi przyciskami i podstawowe funkcje klimatyzacji wyciągnięte pod ekran. Czekamy na pełnoprawny test, ale pierwsze wrażenie jest bardzo dobre.

Nowy Volkswagen Tiguan 2024Nowy Volkswagen Tiguan 2024 fot. Filip Trusz

Nowy Volkswagen Tiguan 2024Nowy Volkswagen Tiguan 2024 fot. Filip Trusz

Nowy Volkswagen Tiguan - ceny

Do Polski na start Volkswagen Tiguan przyjedzie w bazowych wersjach silnikowych. Z silnikiem 1.5 eTSI o mocy 130 KM ze skrzynią DSG kosztuje wyjściowo 153 900 złotych. Mocniejsza, 150-konna wersja kosztuje od 161 790 złotych. Jeśli interesuje was diesel, to 2.0 TDI 150 KM startuje od 163 890 złotych. Co ciekawe, w ofercie znajduje się także topowe wysokoprężne wydanie Tiguana. Nowy Tiguan 2.0 TDI 4MOTION o mocy 193 KM dostępny jest tylko w najwyższej wersji wyposązenia R-Line i startuje od 222 490 złotych.

Nowy Volkswagen Tiguan - opinia

Mam wrażenie, że nowy Volkswagen Tiguan jest dokładnie taki, jakiego chcieli jego kierowcy. Mimo że zafundowano mu wiele nowości z hybrydą plug-in o deklarowanym zasięgu 100 km i wielkim ekranem na czele, to zachował swój charakter. To wciąż porządny, dopracowany SUV klasy kompakt z szeroką ofertą silników. Może nie porywa i nie chwyta za serce, ale taki powinien być bestseller. Nowemu Tiguanowi bardzo trudno wytknąć jakieś wady. Materiał powstał na wyjeździe sfinansowanym przez Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. Część zdjęć pochodzi z serwisu prasowego.

Nowy Volkswagen Tiguan 2024Nowy Volkswagen Tiguan 2024 fot. VW

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.