Opinie Moto.pl: Toyota Corolla Cross 2.0. Pojechaliśmy poza jej strefę komfortu

Zamiast wykręcać niesamowicie niskie wyniki zużycia paliwa w mieście i okolicach, to z nową Toyotą ruszyliśmy walczyć o życie na A2 między Warszawą i Łodzią. Potem z jednostajną prędkością pojechaliśmy do Poznania i z powrotem.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM e-CVT

Testowana przez nas Toyota Corolla Cross była napędzana układem 2.0 Hybrid Dynamic Force o mocy 197 KM połączonym ze skrzynią e-CVT (przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 7,6 s). Za dobre osiągi w trybie EV odpowiada silnik elektryczny o mocy 113 KM i 206 Nm momentu obrotowego. W wariancie AWD-i dodatkowy silnik elektryczny montowany przy tylnej osi o mocy 40 KM jest dołączany automatycznie, zwiększając przyczepność i dając większe poczucie bezpieczeństwa na śliskich lub miękkich nawierzchniach. Wersja z napędem AWD-i ma praktycznie takie same osiągi podczas przyspieszania jak auto z napędem na przód. Układ hybrydowy korzysta z baterii o 180 ogniwach i pojemności 4,08 Ah. Więcej testów znajdziesz na stronie głównej gazeta.pl.

Zobacz wideo Sezon na zdjęcia aut w rzepaku otwarty, ale właściciel BMW raczej nie o takich fotkach marzył

Toyota Corolla Cross - ile pali w mieście?

Pierwszy raz jeździłem Toyotą Corollą Cross podczas pierwszych jazd na południu Europy. Deklarowane zużycie paliwa to 5,0-5,2 i 5,3-5,4 litra na 100 km w zależności od wersji. Podczas jazd testowych bez problemu dwa razy uzyskałem wyniki poniżej piątki w obydwu wariantach (napęd na przód i AWD-i). W sprzyjających warunkach układy hybrydowe Toyoty potrafią zaskoczyć tym, jak są oszczędne. W przeciwieństwie do klasycznych napędów hybrydy znakomicie czują się w mieście, gdzie mogą zużywać nawet dwa razy mniej od konkurencyjnych SUV-ów.

Toyota Corolla Cross - ile pali w trasie?

Ale co poza miastami i krajówkami? Podczas testu w Polsce zabrałem Corollę Cross poza jej strefę komfortu. To właśnie nią pojechałem na targi w Poznaniu. Z Warszawy trasa jest prosta - wpada się na obwodnicę, a potem do końca jedzie A2. To wyjątkowo niekorzystne warunki dla hybrydy. Przy jeździe ze stałą prędkością nie ma, kiedy odzyskiwać energii i przechodzić w tryb EV.

Toyota chwali się, że w piątej generacji udało się jej ograniczyć charakterystyczne wycie i zużycie paliwa przy wysokich prędkościach. Przy przyspieszaniu wciąż oczywiście nie raz usłyszymy silnik, ale nie jest to tak uciążliwe jak przedtem. 197-konny układ napędowy sprawnie rozpędza SUV-a do 140 km/h i nie ma problemu, kiedy trzeba przyspieszyć ponownie po tym jak utkniemy za wyprzedzającymi się ciężarówkami. Co z hałasem na autostradzie? Przy 120 km/h na pokładzie jest zaskakująco przyjemnie i cicho. Corolla Cross ma jednak problem, na który cierpi wiele japońskich aut. Powyżej 120 km/h robi się głośniej. Przy 140 km/h w wietrzny dzień (na same podmuchy Corolla była raczej niewzruszona) trochę pogłośniłem muzykę. Szum był zauważalny, ale w Poznaniu wcale nie wysiadłem zmęczony.

Spalanie? Zaskakująco niskie. Na koniec trasy komputer pokładowy pokazał mi 7,2 litra na sto kilometrów. Nie ma więc, co się martwić, że poza miastem zużycie nagle się podwaja. Przy jeździe zgodnie z przepisami Toyota Corolla Cross potrafi być oszczędna również na drogach szybkiego ruchu.

Toyota Corolla CrossToyota Corolla Cross fot. Filip Trusz

Toyota Corolla Cross - ceny, ile kosztuje

Według najnowszego cennika Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM e-CVT kosztuje 152 900 złotych, a z napędem AWD-i - 162 900 złotych. Mówimy tu o podstawowej wersji wyposażenia Comfort. Japończycy przyzwyczaili nas już, że nawet w bazowych odmianach mają dla kierowcy sporo wyposażenia. W Corolli Cross bez dopłat dostajemy:

  • 17" felgi aluminiowe z oponami 215/60 R17
  • Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3")
  • Światła główne w technologii LED (Basic LED)
  • Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów
  • Układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS)
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC)
  • System multimedialny Toyota Smart Connect® z kolorowym ekranem dotykowym (10,5" HD)
  • Inteligentny asystent głosowy

W Polsce zadebiutowała już słabsza i tańsza odmiana Toyoty Corolli Cross. To 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT za 143 900 zł. Nie mieliśmy jednak okazji jeszcze nią jeździć, nie wiemy, więc jak sprawuje się 140-konny SUV. Samochód zapewne niedługo odwiedzi naszą redakcję.

Toyota Corolla Cross - co to w ogóle za samochód?

Cross dopełnia lukę w rodzinie Corolli, a w gamie SUV-ów wpisze się pomiędzy C-HR-a i RAV4. Ma to być propozycja dla każdego, kto szuka oszczędnego i rodzinnego SUV-a z wciąż rozsądną ceną. Toyota Corolla Cross ma 4,46 m długości, 1,83 m szerokości, 1,62 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,64 m. Bagażnik pomieści 436 lub 390 litrów w zależności od wersji. Na celownik Cross bierze więc klasyczne kompaktowe SUV-y: Tiguana, Qashqaia, Tucsona, Sportage i 3008.

W kabinie jest wygodnie, a ergonomia stoi na wysokim poziomie. Komfortowo podróżuje się także na tylnej kanapie, co w kompaktowym SUV-ie jest ważne. Corolla Cross ma już nowy system multimedialny. Jest prościutki w obsłudze (od razu wiadomo, gdzie kliknąć), ikonki i wskazania są czytelne, a wszystko działa błyskawicznie. Dogaduje się z Android Auto i Apple CarPlay, także bezprzewodowo. Zamiast klasycznych zegarów przed oczami kierowcy znajduje się wirtualny kokpit. Przy opisie wnętrza trzeba wspomnieć, że to model globalny i miejscami czuć, że nie został zaprojektowany po europejsku. Widać to po twardych i brzydkich plastikach (za to dobrze spasowanych) i paru oszczędnościach (spasowanie elementów nadwozia). Rzadko narzekam na plastiki, ale tu zaskoczyły mnie na minus podłokietniki. Oba są nieprzyjemnie twarde. Co więcej, ten w konsoli środkowej jest krótki i nie zawsze sięgałem do niego łokciem. Lifting na pewno to naprawi.

Toyota Corolla CrossToyota Corolla Cross fot. Filip Trusz

Toyota Corolla Cross - opinie, podsumowanie

Nowa Toyota Corolla Cross to kawał porządnego SUV-a. Ponarzekać można tak naprawdę tylko na, miejscami, nieprzyjemne wykończenie kabiny. Poza tym Corolla Cross odhacza wszystkie wymagania, jakie można postawić SUV-owi o długości około 4,4 metra. Co ważne, dwulitrowy układ hybrydowy wcale nie staje się paliwożerny po wyjeździe z miasta. Toyota potrafi być bardzo oszczędna w każdych warunkach. To znakomita propozycja dla każdego, kto potrzebuje praktycznego i przyjaznego dla portfela SUV-a.

Może i europejska konkurencja przy jednostajnej jeździe z prędkością 140 km/h będzie się czuła lepiej, ale Toyota też daje radę. Ewentualne minusy (gorsze wyciszenie i wykończenie) nadrobi podczas codziennej jazdy, kiedy komputer będzie pokazywał wyniki z piątką z przodu. W klasie kompaktowych SUV-ów w Polsce pojawił się kolejny mocny gracz, a to dobra wiadomość dla kierowców. Każdy powinien znaleźć SUV-a, który spełni jego wymagania. Samochód do testu użyczyła Toyota Polska.

Toyota Corolla CrossToyota Corolla Cross fot. Filip Trusz

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.