Opinie Moto.pl: Peugeot e-Traveller 75 kWh. Kolejny poziom komfortu

Elektryczny bus dla VIP-ów potrafi zachwycić pracą napędu. Jest cicho, zaskakująco sprawnie i niesamowicie kulturalnie. Peugeot e-Traveller to nowy, wyższy komfort jazdy. Choć litera "e" z pewnością nie jest dla wszystkich.

Peugeot Traveller i jego bliźniacze rodzeństwo (a trochę braci i sióstr ma) to naprawdę porządne i bardzo wygodne busy. Są dostępne w kilku rozmiarach - od około 4,6 do 5,3 metra długości. Akurat ja spotykam się w pracy zwykle z ich najdłuższymi odmianami. Traveller Long ma 5306 mm długości, 2204 mm szerokości z lusterkami, 1890 mm wysokości oraz aż 3275 mm rozstawu osi. Kiedyś miałem okazję pojeździć nim dzień, bo odebrałem go dla kolegi z redakcji. Ale później z długim busem koncernu PSA spędziłem tygodniowy wyjazd w zeszłoroczne wakacje, kiedy pojechaliśmy w sześcioro osób popisową Toyotą Proace Verso. Bardzo okrężną drogą z Warszawy do czeskiej Pragi.

Wtedy chwaliłem swoje miejsce (kierowcy), miejsca pasażerów (bus miał pakiet VIP) i pracę 180-konnego, peugeotowskiego diesla. Teraz dostałem kluczyki do praktycznie identycznie skonfigurowanego Peugeota e-Travellera. Litera "e" podpowiada, że o dieslu mowy nie ma. e-Traveller to stuprocentowy elektryk.

Zobacz wideo Peugeot 5008 przeszedł metamorfozę. "Sylwetka przyjemniejsza dla oka"

Peugeot e-Traveller - napęd, moc i zasięg

Peugeot e-Traveller napędzany jest przez silnik elektryczny o mocy 136 KM i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Znamy ten napęd z mniejszych peugeotów i citroenów. W dużym busie (i dostawczych wersjach także) zastosowano również ten sam świetny patent, pozwalający podwyższyć zasięg. W trybie Normal dostajemy około 108 KM mocy i to w zupełności wystarcza do codziennej jazdy nawet z pasażerami. Tryb Eco to niecałe 82 KM i powinniśmy go używać, by jak najbardziej wydłużyć zasięg. Przyda się w podbramkowych sytuacjach albo podczas spokojnego toczenia się po mieście np. w korku. O dziwo, długi e-Traveller w trybie Eco nie ma problemów, żeby sprawnie ruszyć, choć o dynamicznym nabieraniu prędkości nie ma tu mowy.

Tryb Sport daje nam dostęp do całego potencjału napędu. To przekłada się na 13,1 s do 100 km/h i 130 km/h prędkości maksymalnej. Peugeot e-Traveller dostępny jest w dwóch wersjach:

  • Z akumulatorem o pojemności 50 kWh i zasięgiem do 230 km wg WLTP. Cennik najdłuższego e-Travellera w tej wersji otwiera 226 900 zł.
  • Z akumulatorem 75 kWh o zasięgu do 330 km wg WLTP. W wersji Long jej ceny startują od 252 700 zł.

Peugeot e-TravellerPeugeot e-Traveller fot. Filip Trusz

Do redakcji przyjechała wersja z dłuższym zasięgiem. Ile byłem w stanie nią przejechać? Do deklarowanych 330 km oczywiście się nie zbliżyłem, ale bez najmniejszego problemu przekroczyłem 200 km i w akumulatorze zostało jeszcze trochę prądu. Do rozmijania z danymi WLTP się przyzwyczailiśmy, ale Peugeot przygotował na swojej stronie specjalny kalkulator, w którym możemy sprawdzić, ile e-Traveller powinien przejechać w danych warunkach. Jego wskazania są znacznie bardziej realne:

Kalkulator zasięgu Peugeot e-TravellerKalkulator zasięgu Peugeot e-Traveller fot. Peugeot (zrzut ekranu ze strony internetowej)

Z kolei taki wynik uzyskałem podczas innej trasy. Już bez sprawdzania trybu Eco, kilka razy z włączonym trybem Sport z odpaloną klimatyzacją i bez unikania obwodnicy. Jak na tak ogromnego busa, to naprawdę bardzo dobry wynik.

Peugeot e-TravellerPeugeot e-Traveller fot. Filip Trusz

Dla kogo jest taki samochód?

Powyższe wyniki na pewno na wielu osobach nie zrobią wrażenia, będzie też spora grupka, która stwierdzi, że zasięg wahający się od 200 do 300 km dyskwalifikuje e-Travellera. Są w błędzie. Ponieważ wersja e zachowuje wszystkie najważniejsze zalety zwykłego busa. W wersji Business VIP to niesamowicie wygodny, bogato wyposażony samochód, który dba o każdą osobę na pokładzie. Wygodnie jest nie tylko kierowcy i pasażerowi z przodu (ci mają nawet masaż foteli), ale każdemu z tyłu - wszystkie fotele są komfortowe i obszerne. Te drugiego rzędu można obrócić przeciwnie do kierunku jazdy. Wygospodarowano także sporo uchwytów na kubki, schowków i gniazdek. Każdy ma też swój nawiew, a podróż umila duże okno dachowe. Od słońca można się odgrodzić roletami.

Peugeot e-Traveller Business VIP to po prostu bus do wożenia kilku osób w wyjątkowo komfortowych warunkach po mieście. Przykład? To świetne rozwiązanie dla hotelu, żeby przywozić gości z lotniska. Albo do jakiegoś centrum konferencyjnego. Taki bus nie pokonuje dziennie długich dystansów, a pod hotelem można go zawsze podładować. Planujecie dłuższe trasy? W ofercie wciąż znajdziecie silniki wysokoprężne. To najlepsze rozwiązanie do tak dużych i ciężkich pojazdów, jeśli mają pokonywać kilkaset kilometrów na raz.

Peugeot e-TravellerPeugeot e-Traveller fot. Filip Trusz

Peugeot e-TravellerPeugeot e-Traveller fot. Filip Trusz

Peugeot e-TravellerPeugeot e-Traveller fot. Filip Trusz

Peugeot e-TravellerPeugeot e-Traveller fot. Filip Trusz

Peugeot e-TravellerPeugeot e-Traveller fot. Filip Trusz

Peugeot e-TravellerPeugeot e-Traveller fot. Filip Trusz

Wrażenia z jazdy. VIP-y pokochają wersję e

Nieważne kogo będziecie wieźć na pokładzie e-Travellera. Na pewno będzie zadowolony. Elektryczny napęd zapewnia niespotykaną dotąd kulturę jazdy. 5,3-metrowy bus harmonijnie rozwija moc, w ogóle nie szarpie, sprawnie się rozpędza, nie przekazuje żadnych wibracji, a wszystko to robi w przyjemnej ciszy. Wrażenia z jazdy Travellerem na prąd to ogromny plus modelu. Nie chodzi mi oczywiście o same osiągi, ale to nie one są gwoździem programu. Liczy się kultura pracy elektrycznego silnika, a tę w ruchu miejskim można tylko chwalić.

Peugeot e-Traveller - ładowanie

Elektrycznego Peugeota można oczywiście podpiąć do najzwyklejszego gniazdka, ale przy akumulatorze o pojemności 75 kWh trzeba się nastawić na naprawdę długie ładowanie. Jedna noc okaże się niewystarczająca - od 0 do 100 proc. to 46 godzin i 45 minut. Dlatego skorzystać można ze wzmocnionego gniazdka Green Up, które umożliwia skrócenie ładowania do 22 godzin, przy użyciu specjalnego kabla dostępnego w ofercie akcesoriów. Z Wallboxem 7,4 kW ładowanie od 0 do 100 proc. potrwa już tylko 11 godzin i 20 minut. Rzadko, kiedy rozładowuje się auto do zera, więc e-Traveller wcale aż tak długo nie będzie musiał być podpięty do wtyczki. Powyższe wartości to sytuacje skrajne.

Peugeot e-Traveller obsługuje oczywiście szybkie ładowanie. Ze względu na akumulatory w tym przypadku podaje się czas od 0 do 80 proc., a ten wynosi w wersji 75 kWh tylko 45 minut, o ile znajdziecie szybką ładowarkę 100 kW. Przy słabszej 50 kW ładowanie zajmie 1 godzinę 20 minut.

Toyota Proace Verso VIP SelectionOpinie Moto.pl: Toyota Proace Verso VIP Selection. Tak powinno się mówić "dzień dobry"

Opinie Moto.pl: Peugeot e-Traveller - podsumowanie

Tu i teraz, zwłaszcza w Polsce, taki samochód na prąd może się wydawać fanaberią, ale świat się zmienia, a centra miast niedługo zaczną się zamykać na auta ze spalinowymi jednostkami. Wtedy e-Traveller i podobne modele przekonają nawet dzisiejszych sceptyków. Będą jedynym wyborem. Jeśli już się busem na prąd przejedzie to szybko odkryjecie, że elektryczny napęd niesie ze sobą mnóstwo zalet i wcale nie będziecie tęsknić za dieslem pod maską. W mieście e-Traveller czuje się znakomicie i podbija wszystkie zalety klasycznej wersji.

Oczywiście nie jest to propozycja dla każdego. Bus z jednostką spalinową wciąż będzie bardziej uniwersalnym wyborem, pozbawionym wielu ograniczeń wersji e. Jednak jeśli auto ma jeździć głównie po mieście, to właśnie taka odmiana wywiąże się z zadania najlepiej.

Peugeot e-TravellerPeugeot e-Traveller fot. Filip Trusz