Jak prawidłowo powinno się trzymać ręce na kierownicy to wbrew pozorom bardzo ważne zagadnienie. Poprawny uchwyt oznacza bowiem stabilną i pewną jazdę. W sytuacjach kryzysowych zaś zwiększa się prawdopodobieństwo prawidłowej reakcji i "poradzenia sobie" z pojazdem. Często jednak nie stosujemy się do zaleceń, o których mowa jest podczas kursu nauki jazdy i trzymamy kierownicę jedną ręką, co w razie kolizji lub wypadku może mieć poważne konsekwencje. Prawidłowy uchwyt oburącz polega na tym, by trzymać kierownicę dłońmi na godzinie trzeciej i dziewiątej ewentualnie 14:45. Dodatkowo należy pamiętać o tym, aby nie obejmować kierownicy kciukami. Jeśli bowiem będziemy ją trzymali w ten sposób w razie wypadku, podczas którego dojdzie do uruchomienia poduszki powietrznej, może to doprowadzić do uszkodzenia palców. Kierownicę trzymamy oburącz przez cały czas jazdy poza momentami, w których konieczna jest zmiana biegów, czyli przełożenie jednej ręki na drążek zmiany biegów. Nie trzymamy też kierownicy kurczowo, ale lekko, ponieważ pozwala to na swobodne sterowanie pojazdem.
Ułożenie dłoni w sposób wskazany powyżej jest bardzo istotne również i z tego powodu, że w razie kolizji gdy głowa kierowcy uderza w kierownicę, to trafia ona bezpośrednio w poduszkę, a nie w ręce. Dzięki temu można uniknąć dodatkowych obrażeń i uszkodzeń ciała. Tylko prawidłowe ustawienie rąk na kierownicy daje gwarancję, że wykonywane manewry będą przeprowadzone bezpiecznie. W ten sposób bowiem kierowca ma większe szanse poczuć, co dzieje się z pojazdem i reagować we właściwym momencie. Należy zatem nie utrwalać u siebie nawyków nieprawidłowych np. poprzez trzymanie kierownicy od środka lub u szczytu jedną ręką. Żaden z tych sposobów nie daje gwarancji, że da się zapanować nad pojazdem w razie kolizji, poślizgu, czy innego zdarzenia losowego.
Tak samo jak w przypadku trzymania kierownicy oburącz, tak i przy skręcaniu w którąkolwiek ze stron, kierowcy często popełniają dużo błędów. Najczęstszym przypadkiem jest zrobienie tego jedną ręką i to w sposób przypominający mycie okien kolistymi ruchami. W wyniku takiej techniki nie ma się żadnej kontroli nad pojazdem podczas manewru. "Technika" ta bywa nazywana "mydełkiem Fa". Zatem jak kręcić kierownicą w prawo? Przede wszystkim wskazać należy, że dla poniższego opisu brane jest pod uwagę, że wyjściowo kierowca zaczyna z prawidłowego ułożenia dłoni, czyli oburącz 14:45. Są 3 techniki wykonywania skrętów w obu kierunkach — zarówno w prawo jak i w lewo skręt szosowy, rajdowy i wyścigowy. Niezależnie od wyboru techniki podkreślić należy, że za każdym razem jest to przekładanie kierownicy w obu rękach, a nie w jednej. Nawet jeśli jedna dłoń zostanie oderwana od kierownicy, to tylko po to, by przełożyć ją do kolejnego miejsca, a nie po to, by wykonać manewr jedną ręką.
Niezależnie od tego, czy zastanawiamy się, jak kręcić kierownicą w lewo, czy w prawo, to zawsze trzeba starać się wykonać ruch prawidłowo. Tylko wówczas będziemy posiadać kontrolę nad pojazdem. Techniki wykonywania skrętów wykonywane mogą być w dowolnym kierunku. Zawsze należy też pamiętać o potrzebie patrzenia w lusterka przy wykonywaniu manewrów, a czasem również przez ramię i okna. Tymczasem kierowcy popełniają szereg błędów przy wykonywaniu manewru skrętu, np. trzymanie kierownicy jedną ręką albo jedną ręką i od środka, przekładanie kierownicy z ręki do ręki, co powoduje szarpanie pojazdem z uwagi na brak płynności jego wykonania.
Zobacz też: Obwodnica: rozbudowanie infrastruktury to kwestia kluczowa dla efektywnej mobilności