Jak prawidłowo powinno się trzymać ręce na kierownicy? Od tego może zależeć Twoje bezpieczeństwo

Jak prawidłowo powinno się trzymać ręce na kierownicy? Część kierowców nie zdaje sobie nawet sprawy, że prawidłowe trzymanie kierownicy to jeden z istotnych elementów dbałości o bezpieczeństwo. Jakie powinno być ustawienie rąk na kierownicy?

Jak prawidłowo powinno się trzymać ręce na kierownicy? Oto wskazówki

Jak prawidłowo powinno się trzymać ręce na kierownicy to wbrew pozorom bardzo ważne zagadnienie. Poprawny uchwyt oznacza bowiem stabilną i pewną jazdę. W sytuacjach kryzysowych zaś zwiększa się prawdopodobieństwo prawidłowej reakcji i "poradzenia sobie" z pojazdem. Często jednak nie stosujemy się do zaleceń, o których mowa jest podczas kursu nauki jazdy i trzymamy kierownicę jedną ręką, co w razie kolizji lub wypadku może mieć poważne konsekwencje. Prawidłowy uchwyt oburącz polega na tym, by trzymać kierownicę dłońmi na godzinie trzeciej i dziewiątej ewentualnie 14:45. Dodatkowo należy pamiętać o tym, aby nie obejmować kierownicy kciukami. Jeśli bowiem będziemy ją trzymali w ten sposób w razie wypadku, podczas którego dojdzie do uruchomienia poduszki powietrznej, może to doprowadzić do uszkodzenia palców. Kierownicę trzymamy oburącz przez cały czas jazdy poza momentami, w których konieczna jest zmiana biegów, czyli przełożenie jednej ręki na drążek zmiany biegów. Nie trzymamy też kierownicy kurczowo, ale lekko, ponieważ pozwala to na swobodne sterowanie pojazdem.

Prawidłowe ustawienie rąk na kierownicy – co jeszcze warto wiedzieć?

Ułożenie dłoni w sposób wskazany powyżej jest bardzo istotne również i z tego powodu, że w razie kolizji gdy głowa kierowcy uderza w kierownicę, to trafia ona bezpośrednio w poduszkę, a nie w ręce. Dzięki temu można uniknąć dodatkowych obrażeń i uszkodzeń ciała. Tylko prawidłowe ustawienie rąk na kierownicy daje gwarancję, że wykonywane manewry będą przeprowadzone bezpiecznie. W ten sposób bowiem kierowca ma większe szanse poczuć, co dzieje się z pojazdem i reagować we właściwym momencie. Należy zatem nie utrwalać u siebie nawyków nieprawidłowych np. poprzez trzymanie kierownicy od środka lub u szczytu jedną ręką. Żaden z tych sposobów nie daje gwarancji, że da się zapanować nad pojazdem w razie kolizji, poślizgu, czy innego zdarzenia losowego.

Zobacz wideo Motocyklistka złamała zakaz skrętu w lewo i wpadła pod samochód

Jak kręcić kierownicą w prawo?

Tak samo jak w przypadku trzymania kierownicy oburącz, tak i przy skręcaniu w którąkolwiek ze stron, kierowcy często popełniają dużo błędów. Najczęstszym przypadkiem jest zrobienie tego jedną ręką i to w sposób przypominający mycie okien kolistymi ruchami. W wyniku takiej techniki nie ma się żadnej kontroli nad pojazdem podczas manewru. "Technika" ta bywa nazywana "mydełkiem Fa". Zatem jak kręcić kierownicą w prawo? Przede wszystkim wskazać należy, że dla poniższego opisu brane jest pod uwagę, że wyjściowo kierowca zaczyna z prawidłowego ułożenia dłoni, czyli oburącz 14:45. Są 3 techniki wykonywania skrętów w obu kierunkach — zarówno w prawo jak i w lewo skręt szosowy, rajdowy i wyścigowy. Niezależnie od wyboru techniki podkreślić należy, że za każdym razem jest to przekładanie kierownicy w obu rękach, a nie w jednej. Nawet jeśli jedna dłoń zostanie oderwana od kierownicy, to tylko po to, by przełożyć ją do kolejnego miejsca, a nie po to, by wykonać manewr jedną ręką.

Jak kręcić kierownicą w lewo?

Niezależnie od tego, czy zastanawiamy się, jak kręcić kierownicą w lewo, czy w prawo, to zawsze trzeba starać się wykonać ruch prawidłowo. Tylko wówczas będziemy posiadać kontrolę nad pojazdem. Techniki wykonywania skrętów wykonywane mogą być w dowolnym kierunku. Zawsze należy też pamiętać o potrzebie patrzenia w lusterka przy wykonywaniu manewrów, a czasem również przez ramię i okna. Tymczasem kierowcy popełniają szereg błędów przy wykonywaniu manewru skrętu, np. trzymanie kierownicy jedną ręką albo jedną ręką i od środka, przekładanie kierownicy z ręki do ręki, co powoduje szarpanie pojazdem z uwagi na brak płynności jego wykonania.

Zobacz też: Obwodnica: rozbudowanie infrastruktury to kwestia kluczowa dla efektywnej mobilności

Więcej o: