Te modele pojazdów masowo wypadają z obiegu. Polacy coraz częściej z nich rezygnują

Dane nie kłamią - pojazdów z instalacją gazową w Polsce ubywa. Analitycy zauważają powolny, choć nieuchronny trend spadkowy popularności samochodów na LPG. Ile osób w kraju porusza się obecnie tego typu autami?

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR od dwóch dekad zajmuje się gromadzeniem, analizowaniem oraz udostępnianiem danych dotyczących rynku motoryzacyjnego w Polsce. Niedawno na portalu samar.pl opublikowano raport na temat parku samochodów osobowych wyposażonych w instalację LPG. Dowiadujemy się z niego m.in., ile takich pojazdów zarejestrowano w naszym kraju w ubiegłym roku oraz w jakich województwach jest ich najwięcej.

Zobacz wideo CBŚP: Rozbito zorganizowaną grupę przestępczą, której członkowie wprowadzali do obrotu gaz grzewczy jako napędowy LPG.

Samochodów z instalacją LPG ubywa. Tendencja spadkowa będzie się pogłębiać

Z analizy jasno wynika, że pod koniec 2023 roku w Polsce było ponad 2,5 miliona samochodów z instalacją gazową. Zanotowano niewielki spadek o 0,6 proc. w porównaniu do danych z roku poprzedzającego. Łączny udział aut z LPG w parku samochodów to natomiast 12,7 proc., co również jest spadkiem (o 0,4 p.p.) rok do roku.

Okazuje się też, że średni wiek auta z instalacją gazową to już niemal 20 lat. Wpływ na to ma m.in. kurcząca się z każdym rokiem oferta nowych modeli z tego typu instalacją. Na chwilę obecną dominującym producentem oferującym fabrycznie nowe pojazdy LPG jest Dacia. Pojedyncze nowe modele na gaz znajdziemy również w salonach Fiat, Kia oraz Skoda

W tych regionach Polski instalacja gazowa ma się najlepiej

Mimo ewidentnych trendów niektórzy kierowcy ani myślą rezygnować z poruszania się pojazdem na gaz. Najwięcej samochodów zasilanych LPG zarejestrowanych jest w województwie mazowieckim. Ponad 300 tys. aut jeździ tam wciąż na gaz. Tuż za Mazowszem uplasował się Śląsk, gdzie po drogach szusuje powyżej 250 tys. pojazdów z instalacją gazową. Podium zamyka województwo małopolskie i łódzkie. Z kolei najmniejsze zainteresowanie autami zasilanymi LPG odnotowano w województwach: lubuskim i opolskim. W każdym z nich zarejestrowanych jest mniej niż 70 tys. pojazdów tego typu.

Spadek popularności napędem gazowym jest spowodowany nie tylko coraz uboższą ofertą nowych modeli i wciąż rosnącą średnią wieku tych już istniejących, lecz także zwrotem ku innym rozwiązaniom. Wiele osób decyduje się dziś bowiem na zakup nowego lub używanego auta z napędem hybrydowym bądź z dieslem. W większych miastach natomiast kierowcy zaczynają się przekonywać do aut elektrycznych.

Planujesz w przyszłości jeździć autem z instalacją gazową?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.