Program Budowy 100 obwodnic (PB100) to jedna z ostatnich inicjatyw polityków, która na pewno podoba się kierowcom. Nowe obwodnice to dla mieszkańców miast zawsze znakomita informacja, a im ich więcej, tym lepiej. Obwodnica zwiększa komfort życia i bezpieczeństwo, ponieważ wyciąga z miejscowości transport. Korzystają też kierowcy - nie muszą się przedzierać przez miasto, a czas przejazdu się skraca. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma dobre wiadomości dla mieszkańców Podlasia. Wybrano wykonawcę kolejnej.
Ze 100 obwodnic, jakie mają powstać w ramach programu w całym kraju, dla Podlasia przewidziano pięć. Na otwierającym zdjęciu widzicie obwodnicę Białobrzegów, której poświęcimy zaraz trochę więcej miejsca. Co oprócz niej? Obwodnice Sztabina i Suchowoli przeszły we wrześniu ubiegłego roku do stanu realizacji. Podobnie jak obwodnica Białobrzegów powstają w ciągu DK8.
Co więcej, GDDKiA na początku roku złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej na obwodnicę Augustowa w ciągu DK16, natomiast obwodnica Zambrowa w ciągu DK63/66 jest na etapie prac przygotowawczych.
Firma Strabag złożyła najkorzystniejszą ofertę na realizację niespełna 3,5-kilometrowej obwodnicy Białobrzegów na drodze krajowej nr 8 w pobliżu Augustowa. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą
- podaje GDDKiA. Oferta firmy Strabag opiewała na 181,92 mln. zł i była najniższą złożoną w przetargu. Na drugim biegunie znalazł się Mostostal Warszawa z ofertą na 267,94 mln zł. Kryteria pozacenowe w zakresie przedłużenia okresu gwarancji jakości na: ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze oraz na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem spełnili wszyscy uczestnicy przetargu. Przeważyła więc najniższa cena.
Przed wykonawcą teraz papierkowa robota. Na wjazd maszyn na plac budowy jeszcze chwilę poczekamy. GDDKiA podaje jednak orientacyjną datę zakończenia prac. Kierowcy mają pojechać obwodnicą w 2028 r. Obwodnica będzie miała 3,43 km długości. Jej główne zadanie to wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości. Odseparuje od niego ruch lokalny, w tym pojazdów rolniczych, a tym samym poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Obwodnica będzie budowana jako droga jednojezdniowa klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego), o szerokości pasa ruchu 3,5 m. Będzie przystosowana do przenoszenia ciężkiego ruchu o obciążeniu 11,5 t/oś. Powstanie szereg obiektów inżynierskich, w tym ponad 900-metrowa estakada nad Kanałem Augustowskim i rzeką Nettą.