Będzie można jechać szybciej? Nowe ograniczenia prędkości na autostradach, ale nie dla wszystkich

Od 2025 roku kierowcy w Czechach będą mogli jechać z prędkością do 150 km/h na wybranych odcinkach autostrad. To jedno z najwyższych limitów w Europie. Czy kolejnym krajem podążającym tym śladem będzie Austria?

W Polsce maksymalna prędkość na autostradach to 140 km/h dla samochodów osobowych i motocykli, 80 km/h dla ciężarówek powyżej 3,5 t oraz do 100 km/h dla autobusów. Choć prędkość ta jest stosunkowo wysoka, niektóre kraje w Europie planują jeszcze większe limity. Oto kilka przykładów:

  • Czechy: od połowy 2025 roku planują limit 150 km/h na wybranych odcinkach.
  • Holandia: 100 km/h w dzień, po 2025 roku 130 km/h przez całą dobę.
  • Francja: 130 km/h w dobrych warunkach, 110 km/h w deszczu.
  • Szwecja: 110 km/h, zimą 90 km/h.
  • Wielka Brytania: 112 km/h.
  • Hiszpania i Portugalia: 120 km/h.
  • Bułgaria: 140 km/h, jak w Polsce.
Zobacz wideo The Best of Moto 2024

Najwyższe ograniczenie prędkości na autostradzie w Europie. 150 km/h zamiast 130 km/h

Zmiany wprowadzone w Czechach mają na celu modernizację infrastruktury, zwiększenie komfortu podróży oraz dostosowanie przepisów do współczesnych realiów. Zaawansowane systemy monitoringu i zarządzania ruchem umożliwiają bezpieczne poruszanie się pojazdów z prędkością 150 km/h. Nowe przepisy będą obowiązywały m.in. na wybranych odcinkach dróg:

  • Autostrada D1 - odcinek pomiędzy Prerovem a Ríkovicami.
  • Autostrada D3 - odcinek pomiędzy Táborem a Budziejowicami.
  • Autostrada D11 - odcinek pomiędzy Hradcem Králové a Jaromerí.

Pamiętaj, że wskazane limity dotyczą wyłącznie samochodów osobowych. Dla pojazdów ciężarowych i zestawów z przyczepami obowiązuje maksymalna prędkość na autostradach - do 80 km/h.

autostrada
autostrada disqis / Getty Images/istock.com

Nowe limity prędkości również w Austrii? Trwają rozmowy nad zmianami w przepisach

Okazuje się, że kolejne państwo myśli nad wprowadzeniem podobnych zmian. W Austrii toczy się dyskusja dotycząca liberalizacji przepisów. Ich zwolennikiem jest Partia Wolności (FPÖ), której jednym z argumentów jest fakt, że aktualnie pojazdy są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. W związku z tym są bezpieczniejsze w porównaniu do tych sprzed dekady, kiedy ustalano wciąż obowiązujące limity prędkości. Dla samochodów osobowych byłoby to 150 km/h, z kolei ciężarówki nadal obowiązywałby limit 80 km/h.

Pierwszy krok w kierunku zmiany przepisów poczyniono w Salzburgu, gdzie zniesiono limit "Luft-100" na autostradzie Tauernautobahn, co spotkało się z pozytywnym odbiorem kierowców. Podobne zmiany planowane są w Styrii, gdzie lider FPÖ, Mario Kunasek, zapowiedział projekt zniesienia limitu "IG-L". Więcej na ten temat znajdziesz TUTAJ. Testy z wyższymi limitami prędkości, jak 140 km/h na autostradzie A1, zostały wstrzymane z powodu obaw o emisję CO2 i różnice prędkości między pojazdami osobowymi a ciężarówkami. Nie wiadomo, więc kiedy i czy nowe ograniczenia prędkości wejdą w życie w Austrii.

Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.

Więcej o: