To będzie najdłuższa droga ekspresowa w Polsce. Czekają na nią wszyscy kierowcy

Aktualnie najdłuższą trasą w Polsce jest autostrada A4 mierząca prawie 670 km. Wkrótce jednak straci ten tytuł na rzecz innej potężnej drogi. Mowa tutaj o ekspresówce S8. Drogowcy w pocie czoła stawiają kolejne kilometry asfaltowej nawierzchni, która aktualnie mierzy 534 km. Jak na ten moment wygląda stan prac?

Droga ekspresowa S8 jest dla wielu kierowców niezwykle istotną trasą. Wystarczy wspomnieć, że wykorzystując fragmenty A8, A1 i S2 możemy dojechać nią z Kobierzyc pod Wrocławiem aż na przedmieścia Białegostoku. Drogowcy stale wydłużają trasę o kolejne kilometry. Gdzie aktualnie prowadzone są prace i kiedy możemy spodziewać się zakończenia wszystkich inwestycji? Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Zobacz wideo

Droga ekspresowa S8 w przyszłości będzie najdłuższą drogą w Polsce

Drogowcy, budując węzeł Łódź Południe, przewidzieli możliwość jego bezpośredniego połączenia z dalszym przebiegiem S8. Dzięki temu udało się uwzględnić ten odcinek w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych (RPBDK). W październiku wyłoniono biuro projektowe, które zajmie się opracowaniem planów budowy dla łącznika nie tylko do S8, ale także do planowanego węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74. Długość całego łącznika to ok. 60 km, a skrzyżowanie z S8 będzie mniej więcej w jego połowie.

Co więcej, S8 będzie biec dalej na południe od Wrocławia. Zaplanowano budowę trzech odcinków od podwrocławskich Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 32,5 km. Przed końcem roku generalna dyrekcja chce podpisać umowy z wykonawcami, którzy zostali już wyłonieni w przetargu. W październiku ogłoszono także przetarg na wyłonienie wykonawcy blisko 14-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie Północ – Bardo.

Z kolei przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich o długości 17,1 km zaplanowany jest na koniec grudnia. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po ich zakończeniu drogowcy będą mogli wznowić prace przygotowawcze dla tego odcinka. Nowa S8 pomiędzy Kobierzycami a Kłodzkiem będzie miała ok. 87 km długości. Oddanie tej trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W RPBDK zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, a więc ok. 45 km w woj. dolnośląskim od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami. 

5 września dopisano do programu również budowę ok. 90 km w woj. podlaskim od Białegostoku do węzła Raczki na skrzyżowaniu z S61. Trasa ta będzie wykorzystywać budowany obecnie odcinek od nowego węzła Białystok Zachód w okolicy Choroszczy do Dobrzyniewa i dalej fragment S16 do Korycina. GDDKiA przygotowuje się także do ogłoszenia przetargu na ok. 20-kilometrową przedłużkę drogi S16 do Knyszyna, skąd też S8 pobiegłaby nowym śladem do Korycina.

droga ekspresowa S8
droga ekspresowa S8 Fot. GDDKiA

Trasa połączy się z obecnie realizowaną obwodnicą Suchowoli o długości ok. 15 km, która powstaje jako jednojezdniowa droga. Zaprojektowana została tak, by w przyszłości można było dobudować drugą jezdnię i dostosować ją do parametrów drogi ekspresowej. Takie samo rozwiązanie zastosowano na drugiej trasie omijającej Sztabin (umowy na obie podpisano jeszcze w 2021 roku) i będzie też zastosowane na trzeciej obwodnicy w ciągu DK8. W przyszłości, oprócz dobudowy drugiej jezdni do wspomnianych trzech obwodnic, dostosowanie obecnej DK8 do drogi ekspresowej będzie wymagało przebudowy odcinków pomiędzy obwodnicami i budowy drugiej jezdni od Augustowa do Raczek.

Po wybudowaniu wszystkich odcinków na południe od Wrocławia i na północ od Białegostoku, S8 wydłużyłaby się do blisko 786 km, stając się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce! Oznacza to, że będzie ona o prawie 120 km dłuższa niż aktualna królowa polskich dróg, autostrada A4.

Droga ekspresowa S8.
Droga ekspresowa S8. Fot. GDDKiA

Historia drogi ekspresowej S8

Obecna droga ekspresowa S8 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą wykorzystuje przebieg dawnej gierkówki, oddanej do użytku w 1976 roku i gruntownie przebudowanej w ostatnich latach. W 1998 r. oddano do użytku obwodnicę Radzymina, a kolejne obwodnice w śladzie obecnej S8 powstały z początkiem XXI w. - Ostrowi Mazowieckiej w 2003 r. i Oleśnicy w 2006 r. W kolejnych latach sukcesywnie realizowano kolejne odcinki drogi ekspresowej S8, łącząc je w coraz dłuższe ciągi. 

W 2012 r. zakończono modernizację gierkówki od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic, a z końcem 2013 r. z Wrocławia można było dojechać do węzła Wieluń. W następnych latach oddano kolejne odcinki w kierunku Warszawy i Białegostoku. W 2015 r. zakończyły się prace przy przebudowie mostu Grota Roweckiego w Warszawie oraz odcinka pomiędzy węzłami Paszków i Opacz co ułatwiło przejazd przez stolicę w kierunku Białegostoku, do którego drogą ekspresową można było dojechać w październiku 2018 r. Nieco ponad rok później, po zakończeniu przebudowy gierkówki pomiędzy Radziejowicami i Paszkowem, dostępna była cała ówczesna S8 prowadząca przez pięć województw z Kobierzyc pod Wrocławiem do przedmieść Białegostoku.  

Kierowcy korzystali przy tym z odcinków ich dróg, A8 Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, A1 pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim oraz fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 pomiędzy węzłami Opacz i Konotopa. Taka trasa liczyła blisko 590 km i wymagała zawrotki na węźle Piotrków Trybunalski Południe, z czego ok. 56 km to wspólny przebieg z A8, A1 i S2. Wraz z zakończeniem przebudowy A1 oraz oddaniem nowej łącznicy węzła Piotrków Trybunalski Zachód umożliwiono bezpośredni zjazd z A1 w kierunku Warszawy. 

Więcej o: