S7 - kiedy znikną wszystkie wąskie gardła? Nowy komunikat GDDKiA. "15,3 i 10,4 proc."

Mało która droga tak interesuje Polaków jak S7. To jedna z najważniejszych tras w kraju, a kierowcy wciąż czekają na kilka ważnych odcinków. Co słychać na budowie?

Trudno o drogę, która interesuje bardziej polskich kierowców. S7 łączy północ kraju z południe, dosłownie Bałtyk z górami, przebiega przy Krakowie, Kielcach, Radomiu, Warszawie, Elblągu i Trójmieście. Przecina się także z kilkoma ważnymi drogami szybkiego ruchu, w dodatku jest bezpłatna. Nie może więc dziwić, że tak bardzo kierowcy praktycznie z całej Polski lubią o niej czytać, a każda informacja o nowym odcinku odbija się głośnym echem. Większość S7 jest już oddana kierowcom, ale wciąż czekamy na kilka kluczowych fragmentów. GDDKiA właśnie podsumowała prace drogowców.

Zobacz wideo Kombajn na częstochowskim odcinku autostrady A1. Kierowca trafi przed sąd

Droga S7 - ile kilometrów dostali już kierowcy?

Siódemka jest jedną z kluczowych tras w Polsce od samego początku i zawsze była traktowana priorytetowo. Pierwsze odcinki pomiędzy Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i Chyżnem budowano jeszcze w czasach PRL. Obecnie funkcjonują trzy długie odcinki S7, pomiędzy Gdańskiem i Płońskiem, z Warszawy do Miechowa i z Myślenic do Rabki-Zdrój.

Droga ekspresowa S7 będzie jedną z najdłuższych dróg szybkiego ruchu w Polsce. GDDKiA podaje, że jej projektowana długość to aż 750 km. Kierowcy już mogą korzystać z większości trasy. Oddano im 74,3 proc. S7, co daje dokładnie 557,7 km. Z kolei 15,3 proc. S7, a więc 114,6 km, jest w realizacji, co oznacza, że na tymi odcinkami trwają już prace, a drogowcy oddadzą je dość szybko. Dłużej poczekamy na pozostałe 78,1 km, ponieważ te fragmenty znajdują się "w przygotowaniu". To oznacza, że są dopiero opracowywane, a do rozpoczęcia budowy jeszcze daleka droga.

Droga S7 w punktach. Co się dzieje?

W najnowszym komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, jaki jest stan prac na brakujących odcinkach. Wypisujemy je więc w punktach:

  • Powstaje Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, która będzie stanowiła część drogi ekspresowej S7 łączącej się z S6 na węźle Chwaszczyno i do obecnego przebiegu S7 na węźle Gdańsk Południe. Ma mieć ok. 32 km długości, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu DK20. Prace mają się zakończyć w  w 2025 r.
  • Trwa przebudowa starej DK7/S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem, podpisano umowę na realizację trasy od Czosnowa do Kiełpina, a w przetargu jest opracowanie projektu budowlanego dla połączenia S7 z Warszawą. Powstaną dwa tunele, a także węzeł Warszawa Północ na skrzyżowaniu z S8 na wysokości Bemowa. 57-kilometrowy odcinek od Płońska do Warszawy będzie miał po trzy pasy ruchu na obu jezdniach. Prace idą pełną parą.
  • S7 rośnie także na południu w województwie małopolskim. Powstają dwa odcinki od Miechowa do Szczepanowic oraz od Widomej do Krakowa. W przyszłym roku na jesieni ma być oddany odcinek do Miechowa z funkcjonującym już Szczepanowice – Widoma i dalszą część trasy do połączenia z S52 Północną Obwodnicą Krakowa.
  • GDDKiA szuka projektantów, którzy wytyczą przebieg nowej zakopianki pomiędzy Krakowem i Myślenicami, uwzględniając także połączenie z S52 Beskidzką Drogą Integracyjną. 
  • Opracowywana jest dokumentacja przygotowawcza dla przebiegu drogi łączącej koniec S7 w Rabce-Zdroju z przejściem granicznym w Chyżnem.
  • Dyrekcja podaje, że trwają pierwsze prace związane z połączeniem portu w Gdyni z drogą ekspresową S7. Tzw. Droga Czerwona będzie dwujezdniową drogą klasy GP prowadzącą od portu do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. 

Podsumowując, na budowie drogi ekspresowej S7 dzieje się dużo i kierowcy mają sporo powodów do zadowolenia. Niedługo dostaną sporo kilometrów jednej z najważniejszych dróg w całym kraju. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak potoczą się losy S7 na północy Warszawy i na zakopiance. Wytyczenie trasy tak, by pasowała wszystkim w tych dwóch miejscach będzie nie lada wyzwaniem. O resztę białych plam na mapie możemy być spokojni.

Więcej o:
Copyright © Agora SA