Audi, BMW i... jeden Chiron. Czyli segment premium w Polsce w roku 2023

Polacy stawiają na luksus. Wyniki sprzedaży samochodów segmentu premium w Polsce rosną. I to rosną systematycznie. A to nie koniec dobrych informacji. Wiedzieliście np. o tym, że w sierpniu 2023 r. w Polsce sprzedał się pierwszy Chiron?

Dane dotyczące rynku motoryzacyjnego w Polsce znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Instytut Samar postanowił podsumować rynek samochodów premium w Polsce. Wnioski? W samym sierpniu 2023 r. krajowe salony sprzedaży opuściły 8082 pojazdy luksusowe i superluksusowe. To oznacza wzrost o ponad 19 proc. rok do roku. Wolumen liczony od stycznia do końca sierpnia daje już wynik szacowany na 70 496 sztuki. To oznacza mniej więcej tyle, że rynek rozrósł się o 15,5 proc.

Zobacz wideo Kierowca BMW potrącił kobietę z dzieckiem na przejściu dla pieszych

Pierwsza piątka rynku premium: Audi, BMW, Mercedes, Volvo i Lexus

Oczywiście wniosków płynących z zestawienia Samaru jest więcej. Na jego podstawie można wskazać m.in. topowe marki premium w Polsce. Pierwsze miejsce ze zdecydowaną przewagą przypada Audi. Niemiecki producent sprzedał w naszym kraju 16 877 fabrycznie nowych pojazdów od początku 2023 r. Drugą lokatę zajmuje BMW z wynikiem na poziomie 14 972 sztuk, trzecią Mercedes (12 228 szt.), czwartą Volvo (8552 szt.), a piątą Lexus (6923 szt.).

Gdzie znajduje się świecąca triumfy w Europie Tesla? Przypadło jej miejsce szóste. Tyle że amerykański producent elektryków sprzedał tylko 3027 pojazdów. To nieznacznie więcej np. od Porsche. Z drugiej strony Tesla świetnie wypada w kategorii najpopularniejszych modeli premium. W sierpniu 2023 r. model 3 był trzecim najczęściej kupowanym pojazdem w naszym kraju. 31 dni tego miesiąca wystarczyło do wygenerowania wolumenu szacowanego na 319 sztuk.

Polacy pokochali samochody superluksusowe. Rośnie ich sprzedaż

Rynek samochodów premium w Polsce jest... dziwny. Skąd taki wniosek? Spójrzcie tylko na kilka prawidłowości, które ujawniają wyniki.

  • W ujęciu od stycznia do sierpnia 2023 r. więcej samochodów w naszym kraju sprzedało Maserati, Ferrari, Lamborghini czy Bentley, niż Alpine.
  • W samym tylko sierpniu salony sprzedaży opuściły aż dwa Rolls-Royce`y i 7 Ferrari. To naprawdę świetny wynik.
  • Najpopularniejszym modelem segmentu premium w Polsce jest Volvo XC60. Szwedzki SUV między styczniem a sierpniem znalazł 3949 nabywców. To polowa sierpniowego wolumenu w całym segmencie.
  • W pierwszej dwudziestce najpopularniejszych modeli premium w Polsce jest aż 6 Audi. To prawdziwy rekord! BMW wprowadziło na listę 5 aut, Lexus 3, a Tesla 2.

W Polsce mamy pierwszego Chirona!

Sierpień 2023 r. był ważny dla krajowego segmentu premium z jeszcze jednego powodu. W zeszłym miesiącu sprzedał się pierwszy w Polsce egzemplarz superluksusowego modelu Bugatti Chiron. A to oznacza mniej więcej tyle, że spokojnie można już na drogach wypatrywać coupe z 8-litrowym silnikiem W16 wyposażonym w cztery turbosprężarki i o mocy 1500 koni mechanicznych. Widok tego auta na ulicy musi być wyjątkowy.

W jakiej kondycji jest rynek samochodów premium w Polsce?

Na koniec jeszcze jedno pytanie. Kto kupuje samochody premium w Polsce? Pewnie nie będzie w tym większego zdziwienia, ale głównie firmy. One odpowiadały za wygenerowanie aż 82,77 proc. ogólnego wolumenu w tym roku. To oznacza, że kupiły 58 350 pojazdów. Za 17,23 proc. sprzedaży odpowiadają osoby fizyczne. To oznacza, że w ich ręce trafiło 12 146 pojazdów. Jeżeli chodzi o sam trend sprzedaży, ten wyraźnie rośnie od stycznia. Od początku roku nie było nawet jednego momentu spadkowego. To może świadczyć o dwóch rzeczach.

  1. Po pierwsze powodem może być odbicie rynku po unormowaniu się sytuacji na rynku półprzewodników. To unormowało dostawy pojazdów do salonów. Przejście wąskiego gardła sprawi, że trend wzrostowy może mieć charakter trwalszy.
  2. Po drugie pomimo kryzysu, stan rynku samochodowego w Polsce utrzymuje się na dobrym poziomie. To stanowi dobre rokowanie.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.