Więcej ciekawostek znajdziesz na stronie głównej gazeta.pl. Kierowcy lubią narzekać na to, jak ciężkie są nowe samochody. W tym przypadku to wcale nie jest narzekactwo. Nowe auta naprawdę biją rekordy masy, a przepis o zakazie parkowania na chodnikach samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 2,5 tony przestał być tylko ciekawostką. Coraz więcej aut przekracza ten limit. Postanowiliśmy zrobić mały przegląd i sprawdzić, ile ważą największe SUV-y. Nie jest to pełna lista. Skupiliśmy się raczej na modelach, które rzeczywiście jeżdżą po naszych drogach.
Jeśli lubicie takie ciekawostki, to polecamy wygodne narzędzie, jakim jest autokatalog.pl. Tam możecie przeglądać samochody i wybierać przeróżne filtry. My wpisaliśmy masę samochodu z kierowcą powyżej 2,5 tony, a autokatalog wyrzucił aż trzy strony! Nikogo chyba nie zdziwi, że na tej liście brylować będą SUV-y marek premium. Duża masa idzie w parze z rozmiarem samochodu, a to producenci najdroższych aut specjalizują się w największych modelach. Kolejne kilogramy dorzuca oczywiście napęd hybrydowy lub elektryczny. Akumulatory swoje ważą.
Flagowy SUV Audi to wyjątkowo zgrabny model Q8. W hybrydowym wydaniu 60 TFSI o mocy 462 KM masa własna to 2440 kg, z kierowcą 2515 kg, a DMC to aż 3045 kg. Jeszcze cięższy jest w pełni elektryczny model Q8 e-tron w topowym,503-konnym wydaniu. W elektryku kilogramy to odpowiednio: 2650, 2725 i 3290 kg.
Rywalem Audi Q7 i Q8 w gamie BMW są odpowiednio modele X5 i X6, ale druga z bawarskich marek ma jeszcze większego SUV-a. BMW X7 wyraźnie przekracza pięć metrów długości. A ile waży? Najmocniejsza propozycja M60i z silnikiem 4,4 o mocy 518 KM waży 2600 kg, 2675 kg z kierowcą, a DMC niebezpiecznie zbliża się do limitu na kategorię B - to aż 3355 kg. Przy BMW warto też sprawdzić masę superhybrydy XM. W wydaniu Label Red jest jeszcze cięższy - odpowiednio 2720, 2795 i 3300 kg. A elektryczny SUV BMW? Najmocniejszy iX jest od XM-a lżejszy. Masa własna to 2584 kg, a DMC 3160 kg.
W tym momencie warto przeskoczyć do odwiecznego rywala BMW. Z X7 o kierowców walczy oczywiście Mercedes GLS. W najmocniejszej odmianie jego DMC sięga 3395 kg! Autokatalog dla GLS-a 63 AMG podaje pod dwie wartości: masa własna to 2555 lub 2625 kg, a masa z kierowcą - 2630 lub 2700 kg. A flagowy elektryczny SUV z gwiazdą na masce, którego widujemy na polskich drogach? Jako że dzisiaj szukamy najcięższych SUV-ów, to w swoim najbardziej "wypasionym" wydaniu EQS może wnieść na wagę 2735 kg masy własnej, 2810 kg z kierowcą, a DMC sięgnie 3375 kg. Gelenda 63 z masą własną 2486 kg wypada dość blado... Poniżej na zdjęciu EQS w popisowym wydaniu Maybach:
Pomijamy dzisiaj marki luksusowe, a skupiamy się na modelach, które widujemy na drogach częściej. Skoro tak ciężkie są elektryki, to jak wypada na tle powyższych przykładów Tesla? Najmocniejszy Model X Plaid nie jest tak ciężki jak Europejczycy. Autokatalog podaje, że masa własna 1000-konnej Tesli to 2455 kg, a masa z kierowcą 2530 kg. W dużych miastach częstym widokiem jest także Porsche Cayenne, ale ono również nie gra w tej samej kategorii wagowej co wymienieni giganci. Sprawdziliśmy wersję z wtyczką. Masa własna to 2425 kg, a DMC - 3125 kg.
Sporo waży także nowy Jeep Grand Cherokee w najwyższej wersji wyposażenia, ale do gigantów również mu brakuje. 2428 kg masy własnej i DMC na poziomie 3110 kg na Niemcach wrażenia nie zrobi. Rywalizować może z nimi za to przedłużona odmiana nowego Range Rovera. Autokatalog podaje, że masa własna 530-konnego Range Rovera to 2650 lub 2730 kg, a DMC - aż 3430 lub 3480 kg. Jednak czy często będziemy się natykać na tego giganta? Cennik takiej wersji otwiera prawie milion złotych. Bardzo lubiany duży SUV przez Polaków XC90 w wydaniu hybrydowym T8 wypada na tym tle blado. XC90 T8 legitymuje się 2350 kg masy własnej.
Na sam koniec zostawiliśmy ciekawostkę. Rolls-Royce Cullinan z pewnością nie jest i nigdy nie będzie częstym widokiem, ale da się go kupić w polskim salonie, a także natknąć na drodze. Jeśli mieliście już okazję obok niego jechać, to na pewno zrobił na was wrażenie kolosalnymi rozmiarami. Cullinan jest nawet większy od GLS-a i X7. Mierzy aż 5341 mm długości, a pod maską ma wielki silnik V12. Masa? Wymieniliśmy dzisiaj cięższe SUV-y, ale nie dużo cięższe. RR Cullinan waży 2660 kg masy własnej, 2735 kg z kierowcą 2735 kg, a DMC to 3290 kg.