Na polskim rynku paliw lider jest tylko jeden. Z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego wynika, że w Polsce dominuje Orlen. Pewnie nie jesteście zaskoczeni. Nie trzeba jednak sięgać do raportu POPiHN, by przekonać się o dominującej pozycji rodzimego koncernu. Wystarczy jedna podróż po kraju. Stacji z czerwonymi pylonami i orłem jest mnóstwo. Ale nie najwięcej! Okazuje się, że niezależnych operatorów jest jeszcze więcej – ponad 3,8 tys. ogólnodostępnych placówek (oferujących min. dwa gatunki paliwa). Sporo (w czerwcu 2023 r. doliczono się łącznie 7919 stacji benzynowych).
Nie jest tajemnicą, że Orlen ma spory apetyt. W ciągu ostatnich kilku lat koncern znacząco powiększył sieć. Jeszcze w 2016 r. firma miała 1766 punktów. Pod koniec czerwca 2023 r. odnotowano już 1919 placówek. Znamienne, że w ciągu kilku lat Orlen rozbudował własną sieć i znacząco ograniczył liczbę placówek własnej ekonomicznej marki Bliska (jeszcze 10 lat temu władze koncernu zapowiadały nawet 900 stacji, które miały cechować się nieco niższym standardem i tańszymi paliwami). Ze 108 stacji Bliska w 2016 r. zostało obecnie zaledwie 20. Nawet spółdzielnie kółek rolniczych (SKR) mają więcej miejsc do tankowania (45).
Choć Orlen jest największym graczem, i tak ma z kim konkurować. Polski rynek wciąż jest atrakcyjny dla zagranicznych koncernów, które łącznie mają 2025 stacji. To o ponad 400 placówek więcej niż w zeszłym roku. Skąd taki przyrost? To zasługa porozumienia o przejęciu sieci Lotos Paliwa przez węgierski koncern MOL. Wystarczył jeden kontrakt, by MOL wskoczył do TOP3 zagranicznych sieci w Polsce. Więcej stacji mają tylko BP i Shell. Tuż za podium znalazło się zaś kanadyjskie Circle K.
Nie można zapomnieć o niezależnych operatorach, którzy mają łącznie ponad 3,8 tys. stacji oferujących co najmniej dwa gatunki paliw. Wśród nich TOP3 stanowią Anwim (MOYA – 414 placówek), Pieprzyk (124) oraz AVIA (119). Pozostali gracze mają mniej niż 100 punktów. Zaskakuje przy tym wynik sieci Huzar. Jeszcze w 2011 r. zrzeszała ok. 100 stacji. W czerwcu 2023 r. logo Huzar stosowało zaledwie 30 ajentów. To tyle ile liczy sieć stacji obsługujących transport miejski w Polsce.