Nowe BMW serii 5 G60 debiutuje jako elektryczne BMW i5 w dwóch mocnych wersjach

BMW serii 5 ósmej generacji zostało oficjalnie zaprezentowane. Limuzyna oznaczona kodem G60 otrzymała mnóstwo cyfrowych innowacji i po raz pierwszy pojawia się w pełni elektrycznym wydaniu, debiutując od razu w dwóch mocnych wariantach - i5 eDrive40 oraz i5 M60 xDrive.

Produkowane od 50 lat BMW serii 5, jest jedną z najchętniej kupowanych biznesowych limuzyn na świecie. Od 1972 roku do początku 2023 roku wyprodukowano ponad dziesięć milionów egzemplarzy. Zakłady BMW Group w Dingolfing, w których od 1973 roku powstaje "piątka", zaczną seryjnie wytwarzać ósmą generację G60 w drugiej połowie bieżącego roku, a auta fizyczne zaparkują w salonach sprzedaży w październiku. Więcej o nowych samochodach piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

Sedan w porównaniu z poprzednim modelem jest dłuższy o 97 mm (5060 mm), szerszy o 32 mm (1900 mm) i wyższy o 36 mm (1515 mm). Rozstaw osi został zwiększony o 20 mm do 2995 mm. To co wyróżnia się na pierwszy rzut oka, to ostro wymodelowane powierzchnie karoserii i klamki licowane z drzwiami. Wysunięta mocno do przodu atrapa chłodnicy otrzymała szerokie obramowanie i opcjonalnie oświetlenie konturowe BMW Iconic Glow. Przednie lampy są nowoczesną interpretacją typowych dla marki podwójnych reflektorów, za to oświetlenie z tyłu jest czymś zupełnie nowym i wymagającym przyzwyczajenia.

Nowe BMW serii 5 G60Nowe BMW serii 5 G60 Fot. BMW

Wegańskie i cyfrowe wnętrze

Nowatorskie wnętrze wykonane z wegańskich materiałów, roztacza atmosferę luksusu i ma gwarantować wysoki poziom komfortu akustycznego. Deska rozdzielcza z wbudowanym poprzecznym pasem oświetlenia nastrojowego o krystalicznej strukturze, zawierającym dotykowe gładziki obsługi, przechodzi płynnie w dekory na drzwiach (projekt znany już z flagowej serii 7). Nowa jest również kierownica ze spłaszczoną dolną częścią i panelami obsługi dostarczającymi teraz dotykowego feedbacku oraz dźwignia biegów na konsoli środkowej.

BMW Concept Touring Coupe BMW Concept Touring Coupe jest jak BMW Z3 Coupe sprzed 25 lat

Dzięki konsekwentnej cyfryzacji deska rozdzielcza nowego BMW serii 5 ma znacznie mniej przycisków i elementów obsługi. Zakrzywiony wyświetlacz stanowi nową interpretację typowej dla BMW orientacji na kierowcę. W pełni cyfrowy zestaw ekranów obejmuje wyświetlacz wskaźników o przekątnej 12,3 cala i wyświetlacz kontrolny o przekątnej 14,9 cala. Na pokładzie zagościł system operacyjny BMW 8.5 z innowacyjnymi usługami cyfrowymi. W wyposażeniu standardowym i dodatkowym oferowana jest znacznie rozszerzona gama systemów automatyzacji jazdy i parkowania.

Wnętrze nowego BMW serii 5 G60Wnętrze nowego BMW serii 5 G60 Fot. BMW

Silniki benzynowe i wysokoprężne z technologią mild hybrid

Nowe BMW serii 5 Limuzyna będzie oferowane na całym świecie z napędem w pełni elektrycznym oraz, w zależności od regionu, również z napędami hybrydowymi plug-in, a także z wysoko wydajnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi z 48-woltową technologią mild hybrid. Hybrydy standardowo połączono z nową 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic.

W Europie na początku sprzedaży oferowane będą czterocylindrowe modele. 520i oznacza benzynowy silnik o mocy 208 KM, a 520d wersję wysokoprężną o mocy 197 KM. Diesel z napędem na cztery koła xDrive również będzie legitymował się mocą 197 KM. Poza Europą oferowane będą jeszcze inne 4- i 6-cylindrowe silniki benzynowe (530i, 530i xDrive, 540i xDrive). Gamę modelową uzupełnią wiosną 2024 r. dwa warianty z napędem hybrydowym plug-in najnowszej generacji - 530e i 550e xDrive. W roku 2024 w BMW serii 5 Limuzyna oferowany będzie nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny. W tym samym roku ofertę rozbuduje kolejny wariant BMW i5 z elektrycznym napędem na wszystkie koła.

Sedan w dwóch mocnych wariantach napędu elektrycznego

Elektryczne BMW otrzymało napęd eDrive piątej generacji i pojawi się na rynku w dwóch wariantach. BMW i5 eDrive40 otrzymało pojedynczy silnik montowany z tyłu o mocy 250 kW (340 KM) i 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego z funkcją Sport Boost lub Launch Control. Wersja ta przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,0 s i rozwija prędkość maksymalną 193 km/h.

 

Mocniejszym samochodem jest BMW i5 M60 xDrive, które łączy silnik o mocy 442 kW (601 KM) z typowymi osiągami i cechami stylistycznymi M. Dwie wysoko zintegrowane jednostki napędowe na przedniej i tylnej osi tworzą elektryczny napęd na wszystkie koła. Systemowy moment obrotowy wynosi do 820 Nm, dzięki czemu limuzyna pierwsze 100 km/h osiąga w 3,8 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 230 km/h.

BMW i7 M70 xDrive BMW i7 M70 xDrive to teraz najmocniejszy elektryczny model niemieckiej marki

Umieszczony w podłodze akumulator wysokonapięciowy dostarcza 81,2 kWh energii użytkowej. BMW i5 eDrive40 według wartości WLTP przejedzie od 477 do 582 km, a zasięg BMW i5 M60 xDrive wynosi od 455 do 516 km. Nowa funkcja MAX RANGE pozwoli zwiększyć zasięg nawet o 25 procent poprzez ograniczenie mocy i prędkości oraz wyłączenie funkcji komfortowych.

Rozwiązanie o nazwie Combined Charging Unit (CCU) w BMW i5 umożliwia ładowanie prądem przemiennym o mocy do 11 kW w standardzie i opcjonalnie do 22 kW. Prądem stałym można ładować z mocą do 205 kW, co pozwala zwiększyć stan naładowania akumulatora w BMW i5 z 10 do 80 procent w ciągu około 30 minut.

 

Balans między dynamiką a komfortem jazdy

Inżynierowie BMW obiecują balans między maksymalnie sportowym charakterem a wysokim poziomem komfortu na długich dystansach. Nowa seria 5 otrzymała najdłuższy rozstaw osi w wyższej klasie średniej, większy rozstaw kół na przedniej i tylnej osi w porównaniu z poprzednikiem oraz niemal idealny rozkład masy na osie 50:50. Układ jezdny dostosowano do poszczególnych modeli różniących się masą ze względu na rodzaj napędu.

Wyposażenie standardowe obejmuje ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora, zintegrowany układ hamulcowy i sportowy układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem. Opcjonalnie oferowany jest sportowy układ jezdny M, sportowy układ hamulcowy M oraz adaptacyjny układ jezdny Professional (standard w BMW i5 M60 xDrive) z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym i nowym systemem zarządzania dynamiką poprzeczną.

Opcjonalny adaptacyjny układ jezdny M Professional obejmuje również aktywną stabilizację przechyłów bocznych z funkcją Active Roll Comfort. Standardowym wyposażeniem są 18- lub 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (BMW i5 i modele hybrydowe plug-in). Opcjonalne dostępne są obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze do 21-cali oraz opony Performance. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Więcej o: