Podsumowanie pierwszego kwartału tego roku przyniosło kilka niespodzianek. Na pewno warto zwrócić uwagę na wzrosty, jakie notuje Lexus. Przez pierwsze trzy miesiące tego roku Japończycy sprzedali 2621 samochodów. W samym marcu na polskie drogi wyjechały 833 Lexusy. To wzrost aż o 176 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku. Marka uzyskała 10,4 proc. udziału w całym rynku premium.
Ze statystyk jasno wynika, że najpopularniejszym samochodem marki oraz drugim najpopularniejszym modelem klasy premium w Polsce jest Lexus NX. W marcu zarejestrowano 237 NX-ów (wzrost o 245 proc.), a od początku roku 1128 egzemplarzy. SUV Lexusa ma aż 14,5 proc. udziału w bardzo segmencie SUV-ów premium w tym rozmiarze. Jeszcze mocniejszą pozycję w swoim segmencie w pierwszym kwartale 2023 r. miał większy Lexus - to aż 16,9 proc., co czyni go numerem 1. Od początku roku zarejestrowano 675 egzemplarzy tego modelu.
Co z mniejszymi modelami? W 2023 r. na drogi wyjechało już 494 Lexusów UX. To trzecie miejsce w tej klasie i udział w rynku na poziomie 14,5 proc. Sprzedaż napędza także klasyczna limuzyna ES, notując wzrost sprzedaży o 61 proc. Z salonów wyjechało prawie 300 ES-ów - jest numerem 3 w swojej klasie.
Z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że w tym roku polska klasa premium urosła o 16,18 proc., a Polacy zarejestrowali dokładnie 25 902 takich aut. Tradycyjnie o miano numeru 1 w Polsce od zawsze walczy BMW z Mercedesem, ale w tym roku na razie odwiecznych rywali pogodziło Audi. Marka z Ingolstadt osiągnęła znakomite 6 046 zarejestrowanych aut, dzięki aż 31,66- procentowemu wzrostowi. W miarę blisko było BMW (5 552 szt.), a Mercedesa czeka trudniejsze odrabianie strat (4 100 aut).
Za niemieckimi dominatorami klasy premium plasuje się Volvo z wynikiem 3 410 sprzedanych aut. Lexus, dzięki rekordowym wzrostom, ugruntował swoje czwarte miejsce i skrócił dystans do konkurentów z Niemiec i Szwecji. Ciekawy pojedynek toczy się za tylnym zderzakiem Lexusa. Na piątym miejscu zakwalifikowano Teslę, która wyprzedziła nieznacznie Porsche. Wynik tego pojedynku to 1046 do 1038 dla Kalifornijczyków.
W klasie premium niepodzielnie rządzą SUV-y. Totalnie zdominowały podium i jego okolice, najwyżej sklasyfikowany klasyczny model to Audi A4 z wynikiem 908 zarejestrowanych sztuk. Trzy modele, XC60, NX i Q5, przekroczyły barierę tysiąca zarejestrowanych samochodów. Pierwsze miejsce nie powinno nikogo zdziwić. Volvo od wielu lat dominuje w Polsce, pewnie nie inaczej będzie i w 2023 r, ponieważ XC60 już wypracowała przewagę ponad 600 rejestracji nad drugim Lexusem NX.