Linia nadwozia Amazona miała najlepsze cechy charakterystyczne dla włoskich, brytyjskich i amerykańskich designerów.
Człowiekiem odpowiedzialnym za wygląd Amazona był dwudziestosześcioletni Jak Wilsgaard, który potem stał za wieloma projektami Volvo przez następne 40 lat. Firma zawdzięcza mu serię 140, serię 240, 700 i 850, a także 1800ES.
Nowy model, był drugim powojennym samochodem marki. Zaprezentowany po Volvo PV444, otrzymał nazwę Amason – pisaną przez „s". Nazwa pochodziła z mitologii greckiej, w której Amazonki to niezwykle waleczne wojowniczki. Pisownia nazwy została zmieniona na bardziej międzynarodową w roku 1957.
Niestety niemiecki producent motorowerów, firma Kreidler również uruchomił produkcję modelu o tej samej nazwie – Amazon i to zmusiło Volvo do zmiany nazwy Amazon na niektórych rynkach. Porozumienie zostało osiągnięte i nowy model na rynkach skandynawskich sprzedawany był pod nazwą Amazon. Na pozostałych znany był, jako 121, a oznaczenie 122 używane było dla modelu sportowego. Wersja kombi nosiła oznaczenie 221 z podstawowym silnikiem, mocniejsza wersja silnikowa nosiła oznaczenie 222. Dziś wszystkie wersje znane są już jako Amazon.
W pierwszych latach produkcji Amazon charakteryzował się niezwykle eleganckim lakierowaniem. Do roku 1959 wszystkie auta opuszczające fabrykę były dwukolorowe. Dla lakierów takich jak czarny, granatowy, rubinowy czy czerwony, auta miały jasno szary dach. Dla kolorów jasnych, dach był czarny. Od roku 1959, można było kupić auto polakierowane w jednym kolorze, a 1961 był ostatnim rokiem produkcji dwukolorowych aut.
W roku1958 dla klientów oczekujących sportowych osiągów przedstawiono wersję Amazon Sport. Silnik wyposażony był w dwa gaźniki i odmienny wałek rozrządu. Generował on moc 85 koni mechanicznych.
W roku 1959, Volvo opatentowało trzy-punktowe pasy bezpieczeństwa, w które wyposażony standardowo został Amazon. Tym samym stał się on pierwszym samochodem na Świecie, z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. W tamtym czasie była to rewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa. Szacuje się, że dzięki temu wynalazkowi ocalonych zostało ponad milion istnień ludzkich.
W lutym 1962 roku przedstawiono wersję kombi nazwaną Duett. Różnica pomiędzy wersją Duett, a limuzyną była znacząca. W Amazonie kombi, piąte drzwi były podzielone horyzontalnie, przez co górna część klapy była unoszona, a dolna opuszczana.
Najbardziej sportową wersją Amazona był 123 GT. Wyposażony on był w zapożyczony od Volvo P1800S, silnik o mocy 115 KM i czterobiegową skrzynię z nadbiegiem. 123 GT został wprowadzony na rynek w 1967 roku. Jego charakterystyczne cechy to przeniesione lusterka na przedni błotnik, dodatkowe reflektory przednie i obrotomierz umieszczony nad deską rozdzielczą.
Rozwój i produkcja Amazona była kontynuowana pomimo wprowadzenia – w roku 1966 – serii 140. Oba auta w roku 1969 otrzymały nową jednostkę napędową o oznaczeniu B20. Większa pojemność skokowa gwarantowała większy moment obrotowy i płynniejszy przebieg krzywej mocy.
Od początku produkcji w roku 1956, aż do jej zakończenia w 1970, fabrykę opuściło 667 791 Amazonów. Amazon był modelem, który pozwolił firmie otworzyć się na zagraniczne rynki – 60% wyprodukowanych samochodów sprzedano poza granicami Szwecji.
Amazon był także pierwszym modelem montowanym poza Szwecją. W 1963 rozpoczęto montaż w Halifaksie w Kanadzie. Samochody tam montowane przeznaczone były na rynek Amerykański.
Szwecja w tamtym czasie była poza Europejską Wspólnotą Gospodarczą i bardzo ważna dla Volvo była obecność wewnątrz wspólnoty. Stąd też największą inwestycją Volvo w zagraniczne fabryki była wytwórnia w Gent w Belgii. W 1965 roku uruchomiono tam fabrykę, która była zdolna wyprodukować 14 000 samochodów rocznie.
Jest to zatem klasyka motoryzacji i warto mieć o tym modelu chociaż minimalne pojęcie, że był...