Volvo Amazon - tak zaczęła się legenda współczesnego Volvo

Volvo Amazon, który zaprezentowano w roku 1956, swoją nazwę zawdzięcza mitologicznym Amazonkom. Był on całkowicie inny niż dotychczasowe modele szwedzkiego producenta. Prezentujemy zatem przełomowy model, który swoją stylistyką i rozwiązaniami zmienił postrzeganie marki.

Włoski styl w skandynawskim modelu

Linia nadwozia Amazona miała najlepsze cechy charakterystyczne dla włoskich, brytyjskich i amerykańskich designerów.

Człowiekiem odpowiedzialnym za wygląd Amazona był dwudziestosześcioletni Jak Wilsgaard, który potem stał za wieloma projektami Volvo przez następne 40 lat. Firma zawdzięcza mu serię 140, serię 240, 700 i 850, a także 1800ES.

Nowy model, był drugim powojennym samochodem marki. Zaprezentowany po Volvo PV444, otrzymał nazwę Amason – pisaną przez „s". Nazwa pochodziła z mitologii greckiej, w której Amazonki to niezwykle waleczne wojowniczki. Pisownia nazwy została zmieniona na bardziej międzynarodową w roku 1957.

Niestety niemiecki producent motorowerów, firma Kreidler również uruchomił produkcję modelu o tej samej nazwie – Amazon i to zmusiło Volvo do zmiany nazwy Amazon na niektórych rynkach. Porozumienie zostało osiągnięte i nowy model na rynkach skandynawskich sprzedawany był pod nazwą Amazon. Na pozostałych znany był, jako 121, a oznaczenie 122 używane było dla modelu sportowego. Wersja kombi nosiła oznaczenie 221 z podstawowym silnikiem, mocniejsza wersja silnikowa nosiła oznaczenie 222. Dziś wszystkie wersje znane są już jako Amazon.

Zobacz wideo Zmienia się świat motoryzacji, zmienia się podróżowanie - pojechaliśmy elektrykiem na Bornholm

Bi-color, czyli amerykański styl

W pierwszych latach produkcji Amazon charakteryzował się niezwykle eleganckim lakierowaniem. Do roku 1959 wszystkie auta opuszczające fabrykę były dwukolorowe. Dla lakierów takich jak czarny, granatowy, rubinowy czy czerwony, auta miały jasno szary dach. Dla kolorów jasnych, dach był czarny. Od roku 1959, można było kupić auto polakierowane w jednym kolorze, a 1961 był ostatnim rokiem produkcji dwukolorowych aut.

W roku1958 dla klientów oczekujących sportowych osiągów przedstawiono wersję Amazon Sport. Silnik wyposażony był w dwa gaźniki i odmienny wałek rozrządu. Generował on moc 85 koni mechanicznych.

Światowa premiera bezpieczeństwa

W roku 1959, Volvo opatentowało trzy-punktowe pasy bezpieczeństwa, w które wyposażony standardowo został Amazon. Tym samym stał się on pierwszym samochodem na Świecie, z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. W tamtym czasie była to rewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa. Szacuje się, że dzięki temu wynalazkowi ocalonych zostało ponad milion istnień ludzkich.

W lutym 1962 roku przedstawiono wersję kombi nazwaną Duett. Różnica pomiędzy wersją Duett, a limuzyną była znacząca. W Amazonie kombi, piąte drzwi były podzielone horyzontalnie, przez co górna część klapy była unoszona, a dolna opuszczana.

Najbardziej sportową wersją Amazona był 123 GT. Wyposażony on był w zapożyczony od Volvo P1800S, silnik o mocy 115 KM i czterobiegową skrzynię z nadbiegiem. 123 GT został wprowadzony na rynek w 1967 roku. Jego charakterystyczne cechy to przeniesione lusterka na przedni błotnik, dodatkowe reflektory przednie i obrotomierz umieszczony nad deską rozdzielczą.

Rozwój i produkcja Amazona była kontynuowana pomimo wprowadzenia – w roku 1966 – serii 140. Oba auta w roku 1969 otrzymały nową jednostkę napędową o oznaczeniu B20. Większa pojemność skokowa gwarantowała większy moment obrotowy i płynniejszy przebieg krzywej mocy.

Volvo AmazonVolvo Amazon fot. Volvo

Z perspektywy czasu

Od początku produkcji w roku 1956, aż do jej zakończenia w 1970, fabrykę opuściło 667 791 Amazonów. Amazon był modelem, który pozwolił firmie otworzyć się na zagraniczne rynki – 60% wyprodukowanych samochodów sprzedano poza granicami Szwecji.

Amazon był także pierwszym modelem montowanym poza Szwecją. W 1963 rozpoczęto montaż w Halifaksie w Kanadzie. Samochody tam montowane przeznaczone były na rynek Amerykański.

Szwecja w tamtym czasie była poza Europejską Wspólnotą Gospodarczą i bardzo ważna dla Volvo była obecność wewnątrz wspólnoty. Stąd też największą inwestycją Volvo w zagraniczne fabryki była wytwórnia w Gent w Belgii. W 1965 roku uruchomiono tam fabrykę, która była zdolna wyprodukować 14 000 samochodów rocznie.

Oto 10 ciekawych faktów o Amazonie

  • 8% z 297,000 Amazonów sprzedanych w Szwecji wciąż jeździ po drogach. Najpopularniejszą wersją jest model z 1966 roku, którego 4,804 egzemplarze są wciąż zarejestrowane. Wszystkich zarejestrowanych Amazonów w Szwecji jest 24,282.
  • Fabryczny kierowca Volvo Carl-Magnus Skogh w 1965 roku wygrał Rajd Acropolis za kierownicą 122S.
  • Szwedzka Policja współpracowała z Volvo – dzięki tej współpracy powstało wyposażenie, które potem było standardem w seryjnych samochodach. Policyjne auta wyposażone były w hamulce tarczowe, wspomaganie układu hamulcowego i radialne ogumienie kilka lat wcześniej zanim stały się wyposażeniem standardowym. Policyjne Amazony były również wyposażone w podgrzewaną tylną szybę i regulację prędkości wycieraczek szyby.
  • Colin Powell, były Sekretarz Stanu i przewodniczący Kolegium Połączonych Szefów Sztabów USA jest ogromnym fanem motoryzacji. W swojej kolekcji ma kilka klasycznych modeli Volvo, w której nie zabrakło również Amazona z 1966 roku. Kiedy przechodził na emeryturę dostał Amazona od prezydenta Billa Clintona i wiceprezydenta Ala Gore’a.
  • W katalogu targów motoryzacyjnych w Genewie w 1963 roku pojawił się opis modelu Amazon w wersji kabrio – Volvo 122 S. W publikacji podano, że jego twórcą był Jacques Coune z Belgii, specjalizujący się w budowie autokarów. Jego interpretacja modelu Amazon bardzo atrakcyjna. Aby nie zaburzać ładnej linii nadwozia, zastosowano drzwi bez obramowania okna, klamki drzwi były gustownie zaokrąglone, a tylne światła mocniej pochylono. Opis pojazdu sugerował, że jest to wersja produkcyjna. Tymczasem Volvo nigdy nie było zaangażowane w jego powstanie. Niezależny producent zbudował tylko cztery egzemplarze tego auta.
  • W roku 1962, Volvo zleciło stworzenie reklamy modelu Amazon nowojorskiemu specjaliście Amilowi Gargano. Ten zapoznawszy się z autem stwierdził, że to auto jest w stanie znieść dosłownie wszystko i uczynił z tego główny atut reklamowanego pojazdu. Film reklamowy pokazuje brutalną szarżę Amazona po szutrowej drodze. Filmowi towarzyszy hasło: „Możesz go prowadzić tak, jakbyś go nienawidził. Wyjdzie taniej niż psychiatra".
  • Istniały plany zbudowania wyposażenia modelu Amazon w widlastą ósemkę. Zaplanowano wykorzystanie silnika z ciężarówki. Zbudowano pięć prototypów, ale zarząd Volvo stwierdził, że ta jednostka kompletnie nie pasuje do modelu Amazon, a przeskok z wersji czterocylindrowej do ośmiocylindrowej jest zbyt duży. Należy pamiętać, że Amazon nie był wtedy oferowany z silnikiem sześciocylindrowym.
  • Volvo Amazon budowano także w montowni w kanadyjskim mieście Halifax pod marką Volvo Canadian.
  • Model Amazon uzupełnił i rozszerzył gamę modelową marki Volvo. Dzięki niej w 1958 roku Volvo stało się najchętniej wybieraną marką aut osobowych w Szwecji.
  • Volvo Amazon ma za sobą także epizod filmowy. Auto zagrało w filmie "Wszyscy ludzie prezydenta" odsłaniającym kulisy afery Watergate, w wyniku której prezydent Richard Nixon został zmuszony do rezygnacji ze stanowiska. Tym samochodem poruszał się filmowy bohater – reporter Washington Post – Bob Woodward. W tę rolę wcielił się Robert Redford.

Jest to zatem klasyka motoryzacji i warto mieć o tym modelu chociaż minimalne pojęcie, że był...

Volvo AmazonVolvo Amazon fot. Volvo

Volvo AmazonVolvo Amazon fot. Volvo

Volvo AmazonVolvo Amazon fot. Volvo

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.