9 grudnia 1959 odbyło się zgromadzenie akcjonariuszy, na którym zaproponowano sprzedaż części akcji koncernowi Daimler - Benz AG. Przeciwnicy tego projektu przekonywali jednak, że rozpoczęta właśnie sprzedaż nowego modelu BMW 700 oraz – będący w fazie prac – zupełnie nowy pojazd, mogą odwrócić tę sytuację. BMW dostało ostatni szansę.
Więcej ciekawych tekstów o motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl
Inspiracją do powstania modelu BMW 700 był sukces handlowy jaki odnosiły pojazdy Volkswagena. Inżynierowie BMW zaproponowali pojazd podobny stylistycznie i technicznie do Volkswagena 1500 (upodobnienie było tak duże, że zrezygnowano nawet z „nerki" na atrapie przedniej). Posiadał on dwudrzwiowe nadwozie z wyraźnie zarysowanymi trzema bryłami, duże okrągłe światła z przodu umieszczone na narożach błotników i .. chłodzony powietrzem silnik umieszczony z tyłu. Na bazie tego pojazdu powstały jeszcze dwie wersje: pierwszym był mały coupe odnoszący sukcesy na torach wyścigowych, a drugim mały kabriolet. Produkcję tych samochodów zakończono w roku 1965.
Nowy model który, był punktem przetargowym podczas zgromadzenia akcjonariuszy, zaprezentowano w roku 1962.
Był to prawdziwy przełom nie tylko w historii firmy, ale również w historii motoryzacji. Po raz pierwszy bowiem wprowadzono do seryjnej produkcji model będący do dzisiaj połączeniem zalet małego, ale komfortowego samochodu i modeli sportowych.
Pojazd nazwano BMW 1500, a cyfra użyta w nazwie oznaczała jednostkę napędową w jaką został wyposażony (w planach było rozszerzenie produkcji o dalsze wersje silnikowe). Była to czterodrzwiowa limuzyna o długości ok. 440 cm i wadze ok. 950 kg. Prędkość maksymalną producent podawał 160 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h - poniżej 13 sek.
BMW 1500 fot. BMW
BMW 1500 fot. BMW
BMW 1500 fot. BMW
Był więc to pojazd bardzo dynamiczny, odmienny od wszystkich pojazdów oferowanych wówczas na rynku. Najważniejsze zaletą była jednak całkowicie nowa konstrukcja
wszystkich podzespołów, w związku z czym zapewniał duże bezpieczeństwo (m.in. dwuobwodowy układ hamulcowy), dobre warunki trakcyjne i niskie zużycie paliwa.
Sukces na rynku, jaki odniósł model „1500" spowodował większe nakłady finansowe na dalsze prace badawcze.
Dzięki temu w krótkim czasie samochód otrzymał trzy następne silniki: 1600 ccm, 1800 ccm i 2000 ccm.
BMW 1500 fot. BMW
Największym wydarzeniem kolejnych lat były jednak nie nowe wersje silnikowe, a nowe nadwozie.
W roku 1966 firma zaproponowała nieco mniejszy dwudrzwiowy model bazujący na wersjach dotychczas produkowanych. Identyczne były równie silniki. Pojazdy nowej serii oznaczono jak poprzednie, z tą tylko różnicą, że na końcu oznaczenia widniała cyfra „2" (BMW 1602, 1802, 2002).
Tak narodził się mit BMW trwający do dnia dzisiejszego.