Jest plan na wydłużenie trasy Via Carpatia. Kolejne 25 kilometrów S19 na Podlasiu

Via Carpatia to jeden z najważniejszych szlaków transportowych w Polsce. Łączy północ Europy z południem, a spora jej część przechodzi przez wschodnią część Polski. Teraz GDDKiA planuje budowę kolejnego, 25-kilometrowego fragmentu, który połączy Malewice z Chlebczynem na południu Podlasia.

Via Carpatia - jedna z najważniejszych tras nie tylko w Polsce

Via Carpatia to europejska trasa, która połączy południe z północą kontynentu. Docelowo droga pozwoli przejechać z Grecji (Saloniki) aż do Kłajpedy, litewskiego portu nad Bałtykiem. Przebiega przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Wszystkie te kraje liczą, że gotowa trasa rozrusza handel i pozwoli się wzbogacić regionom leżącym wzdłuż niej. W Polsce Via Carpatia w znacznej mierze będzie się pokrywać z drogą ekspresową S19. 570-kilometrowa S19 to ekspresówka, przebiegająca przez wschodnią część kraju. Łączy granicę ze Słowacją, Rzeszów, Lublin z Białymstokiem, a dalej pozwoli pojechać na Białoruś. Politycy często nazywają ją "drogą życia" dla wschodniej Polski.

Zobacz wideo Przejazd nowym tunelem pod Ursynowem. GDDKiA opublikowała film

S19 Malewice - Chlebczyn z najkorzystniejszą ofertą

GDDKiA wybrało już najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Malewice - Chlebczyn o długości 25 km. Jest to oferta tureckiej firmy Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret, opiewająca na kwotę 665,21 mln zł. To już druga oferta tego przedsiębiorcy, która została wybrana w przetargach na S19. Pierwszy fragment powstanie na odcinku Bielsk Podlaski - Boćki.

Via Carpatia, S19 Kuźnica - SokółkaPół miliarda na drogę pod białoruską granicą. Będzie "pierwszy" fragment S19

W poprzednim przypadku wyrok Krajowej Izby Odwoławczej nakazywał GDDKiA sprawdzenie rażąco niskiej ceny. Aktualnie - przy wyborze na odcinku Malewice - Chlebczyn, KIO nakazała odtajnienie dokumentów firmy Kolin złożonych w postępowaniu, a mogących mieć wpływ na jego wynik. W obu przypadkach po przeprowadzeniu przez GDDKiA kontroli, oferty firmy Kolin ponownie zostały uznane za najkorzystniejsze.

Via Carpatia, droga ekspresowa S19Via Carpatia, droga ekspresowa S19 GDDKiA

Umowa wkrótce

Od wyboru najkorzystniejszej oferty mogą w ciągu 10 dni wpłynąć odwołania. Jeśli ich nie będzie, a standardowa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zakończy się wynikiem pozytywnym, podpisanie umowy w systemie Projektuj i buduj planowane jest w połowie tego roku. Budowa zaplanowana została na lata 2022-2025.

Via Carpatia S19 Malewice - ChlebczynVia Carpatia ciągle w budowie. Nowy fragment S19 poprowadzi przez Siemiatycze

S19 ominie Siemiatycze

Odcinek S19 Malewice - Chlebczyn to najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Nowy fragment będzie miał 25 kilometrów długości i ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą o długości 658 metrów.

Zaplanowane są dwa węzły drogowe:

  • Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690,
  • Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.

Powstająca "eska" będzie drogą dwujezdniową, mającą po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne w każdym kierunku.

Via Carpatia, S19 Haćki - Bielsk PodlaskiBędzie kolejny fragment Via Carpatia. Nowa trasa powstanie pod Bielskiem Podlaskim

Via Carpatia, S19 Malewice - ChlebczynVia Carpatia, S19 Malewice - Chlebczyn GDDKiA

Więcej o: