To dwa ostatnie brakujące fragmenty autostrady A2 pod Białą Podlaską. W realizacji jest ponad 100 kilometrów autostrady A2 między Warszawą a Białą Podlaską, a od marca zeszłego roku podpisano umowy na projekt i budowę aż siedmiu odcinków A2 od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej.
1 kwietnia podpisaliśmy umowy na dwa odcinki między Siedlcami a Białą Podlaską. Dzisiaj finalizujemy okres przygotowawczy podpisaniem umów na budowę kolejnych dwóch odcinków A2 na wschód od Warszawy. Przed nami już ostatni krok, zaprojektowanie i wybudowanie do końca 2024 roku ponad 63 kilometrów A2
- powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
Wykonawcą pierwszego z planowanych odcinków jest firma Strabag. Umowa o wartości ok. 700 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 33 miesięcy. Zakończenie prac związanych z przygotowaniem przewidziane zostało na grudzień 2021 r. Szacowany termin zakończenia wszystkich prac to koniec 2024 r.
Wykonawca będzie musiał przygotować projekt budowlany, uzyskać niezbędne decyzje, a następnie wybudować prawie 19 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa. Wybudowany zostanie węzeł Borki, powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wykonawcą drugiego planowanego fragmentu jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Umowa o wartości prawie 370 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 33 miesięcy od daty jej zawarcia. Szacowany termin zakończenia wszystkich prac to koniec 2024 r.
Wykonawca przygotuje projekt, a następnie zbuduje około 12,5 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa. Również powstaną drogi do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W sierpniu 2020 r. oddano do ruchu ponad 15 km A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Wiosną 2020 r. podpisane zostały umowy na dwa kolejne odcinki autostrady - pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. Pod koniec stycznia tego roku podpisana została umowa na ostatni odcinek autostrady pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów. Planowany termin zakończenia prac przewidziany został latem 2024 r.
W województwie łódzkim i mazowieckim trwa opracowywanie koncepcji poszerzenia autostrady A2 na długości 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Docelowo autostrada A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ - po trzy pasy ruchu. Po zapewnieniu finansowania nastąpi ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji. Przebudowa autostrady potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewidywane jest w drugiej połowie 2025 r.