Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy zmieniającej zasady poboru opłat na autostradach trafił do Sejmu. Kierowcy podróżujący autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od wielu lat czekają na realizację założeń zapisanych w projekcie. Chodzi o usunięcie bramek i elektroniczny pobór opłat za przejazd.
Ustawa MF ma zwiększyć przepustowość i ograniczyć zatory na państwowych autostradach płatnych. Chodzi o przejazd odcinkami Konin-Stryków (99-kilometrowy odcinek autostrady A2) i Bielany Wrocławskie-Sośnica (162-kilometrowy odcinek autostrady A4). Od 1 grudnia 2021 r. na odcinkach tych będzie wprowadzona nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu „free-flow. Innymi słowy - od grudnia z tych odcinków znikną bramki.
Dziś wnosząc opłatę za przejazd autostradami konieczne jest zatrzymanie na Miejscu Poboru Opłat (MPO) i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady. Powoduje to powstawanie zatorów w okresach zwiększonego ruchu.
Zmiany proponowane przez MF to dobra wiadomość i dla kierowców, i dla GDDKiA, bo znacząco zmniejszy się koszt utrzymania zarządzanych przez nią fragmentów autostrad.
Nowy sposób poboru opłaty za przejazd autostradą będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej – e-TOLL. Kierowcy korzystający z płatnych autostrad będą mieli dwie możliwości zapłacenia za przejazd autostradą:
Ważna informacja dla kierowców, którzy będą chcieli skorzystać z pierwszej formy płatności. Zakup e-biletu będzie możliwy zarówno online, jak i w formie wydrukowanego biletu na stacji paliw czy w kiosku. Dzięki temu z systemu będą mogli korzystać wszyscy kierowcy - również ci, którzy np. nie posiadają smartfona.
Ważna informacja dla kierowców, którzy będą chcieli skorzystać z drugiej formy płatności. Przepisy ustawy przewidują ograniczenie zakresu danych niezbędnych do rejestracji pojazdu w systemie e-TOLL. Nie będzie wymagane podanie m.in. numeru VIN pojazdu czy roku produkcji. Zniesiony zostanie też obowiązek aktualizowania w systemie e-TOLL danych o numerach rejestracyjnych przyczep i naczep ciągniętych przez ciągniki siodłowe, co pozwoli na prostszą realizację procesów logistycznych.