Bramki na A2 i A4. Od grudnia szlabany w górę. Za przejazd zapłacimy bez zatrzymywania się

Piotr Kozłowski
Koniec z bramkami na autostradach A2 i A4 zarządzanych przez państwową GDDKiA. Od grudnia szlabany pójdą w górę. Opłatę za przejazd będzie można uiścić, używając aplikacji. Sejm zajmuje się propozycjami Ministerstwa Finansów.

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy zmieniającej zasady poboru opłat na autostradach trafił do Sejmu. Kierowcy podróżujący autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od wielu lat czekają na realizację założeń zapisanych w projekcie. Chodzi o usunięcie bramek i elektroniczny pobór opłat za przejazd.

Bramki na A2 i A4 znikną

Ustawa MF ma zwiększyć przepustowość i ograniczyć zatory na państwowych autostradach płatnych. Chodzi o przejazd odcinkami Konin-Stryków (99-kilometrowy odcinek autostrady A2) i Bielany Wrocławskie-Sośnica (162-kilometrowy odcinek autostrady A4). Od 1 grudnia 2021 r. na odcinkach tych będzie wprowadzona nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu „free-flow. Innymi słowy - od grudnia z tych odcinków znikną bramki.

Dziś wnosząc opłatę za przejazd autostradami konieczne jest zatrzymanie na Miejscu Poboru Opłat (MPO) i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady. Powoduje to powstawanie zatorów w okresach zwiększonego ruchu.

Zmiany proponowane przez MF to dobra wiadomość i dla kierowców, i dla GDDKiA, bo znacząco zmniejszy się koszt utrzymania zarządzanych przez nią fragmentów autostrad.

Zobacz wideo

Jak będziemy płacić za przejazd autostradą? Dwie możliwości

Nowy sposób poboru opłaty za przejazd autostradą będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej – e-TOLL. Kierowcy korzystający z płatnych autostrad będą mieli dwie możliwości zapłacenia za przejazd autostradą:

  1. Zakup elektronicznego biletu autostradowego (e-biletu), który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych.
  2. Na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Kierowca będzie musiał zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić stosowne urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.

Ważna informacja dla kierowców, którzy będą chcieli skorzystać z pierwszej formy płatności. Zakup e-biletu będzie możliwy zarówno online, jak i w formie wydrukowanego biletu na stacji paliw czy w kiosku. Dzięki temu z systemu będą mogli korzystać wszyscy kierowcy - również ci, którzy np. nie posiadają smartfona.

Trzy tiry obok siebie na autostradzie A2TIR wyprzedza TIR-a, wyprzedzającego TIR-a. I trzy pasy zablokowane

Ważna informacja dla kierowców, którzy będą chcieli skorzystać z drugiej formy płatności. Przepisy ustawy przewidują ograniczenie zakresu danych niezbędnych do rejestracji pojazdu w systemie e-TOLL. Nie będzie wymagane podanie m.in. numeru VIN pojazdu czy roku produkcji. Zniesiony zostanie też obowiązek aktualizowania w systemie e-TOLL danych o numerach rejestracyjnych przyczep i naczep ciągniętych przez ciągniki siodłowe, co pozwoli na prostszą realizację procesów logistycznych.