Pod Krakowem trzeba rozbudować węzeł. Ale poczekamy na niego ponad pięć lat

Podpisano umowę na rozbudowę węzła na autostradzie A4 pod Krakowem. Kierowcy od dawna narzekają na płynność ruchu w okolicy węzła Kraków Południe, a teraz jest szansa, że coś się zmieni. Tylko nie teraz, a za pięć lat.

Pięć lat - tyle czasu może upłynąć, zanim kierowcy skorzystają z nowego węzła Kraków Południe na autostradzie A4. A będzie to oczekiwanie pełne napięcia, bo od dawna mówi się o potrzebie rozbudowy węzła. Teraz udało się podpisać umowę z wykonawcą.

Będzie nowy węzeł Kraków Południe

Podpisano umowę na dokumentację rozbudowy węzła Kraków Południe. Mowa o miejscu, w którym krzyżuje się autostrada A4 z drogą krajową nr 7. Dokumentację opracuje konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków (partner) oraz MP Infra (partner). Wartość podpisanej umowy to blisko 1,6 mln zł.

Zobacz wideo

Zadanie wykonawcy

Zadaniem wykonawcy będzie uzyskanie decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru nad rozbudową węzła. Do jego obowiązków należy także przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Podczas przetargu na roboty budowlane wykonawca dokumentacji będzie odpowiadał na pytania oferentów, a w trakcie budowy sprawował nad nią nadzór.

Terminy

W umowie przewidziano 47 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie potrzebnych decyzji i pozwoleń do ogłoszenia przetargu. 30 miesięcy po uzyskaniu decyzji ZRID, przeznaczone jest na opracowanie dokumentacji związanej z opisami nieruchomości i gospodarowaniem nieruchomościami, z czego 5 miesięcy to czas na udzielanie odpowiedzi wykonawcom, którzy mogą zadawać pytania w trakcie przetargu na realizację robót. Ostatnim etapem będzie nadzór podczas prowadzenia prac, który został oszacowany na 25 miesięcy.

Prace dokumentacyjne związane z rozbudową węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021 - 2024, a realizacja prac budowlanych - na lata 2025 - 2026.

Ważny węzeł pod Krakowem

Poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe, który łączy autostradę z DK7 możliwa będzie przez zwiększenie przepustowości na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Konieczna jest likwidacja sygnalizacji świetlnej oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględniona jest budowa:

  • estakady,
  • ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską,
  • podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych, oraz przebudowa łącznic.

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i Krakowem. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytu jeden z pasów autostrady jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie). Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska - na miejskim odcinku DK7 na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania ze światłami, co powoduje piętrzenie ruchu. W rezultacie kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na odcinku Zakopianki pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio 40 tys. pojazdów na dobę, zatem w ciągu pięciu lat nastąpił prawie dwukrotny wzrost. Stąd potrzeba gruntownej przebudowy węzła.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.