Podwarszawskie odcinki S7 coraz bliżej. Adamczyk: będziemy oddawać je od przyszłego roku

GDDKiA pochwaliła się właśnie zaawansowaniem prac na trasie S7. Jak wynika z komunikatu, zaawansowanie prac między Tarczynem a obwodnicą Grójca sięga niemal 90 proc., a na odcinku najbliżej Warszawy przekroczył 30 proc. Środkowy fragment czeka jednak na nowego wykonawcę.
Zobacz wideo Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada

Odcinki trasy szybkiego ruchu S7 położone na południe od (wciąż nieukończonej) Południowej Obwodnicy Warszawy są w budowie już od dłuższego czasu. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła pochwalić się zaawansowaniem prac na poszczególnych fragmentach wyczekiwanej drogi.

Południowy wylot S7 z Warszawy w trakcie budowy - 1.12.2020Południowy wylot S7 z Warszawy w trakcie budowy - 1.12.2020 fot. GDDKiA

GDDKiA: budujemy południowy wylot S7 z Warszawy

Będący właśnie w realizacji odcinek trasy S7 zaczyna się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy, a kończy na (istniejącej już) obwodnicy Grójca. Od stołecznej obwodnicy do węzła Lesznowola składa się z dwóch jezdni po trzy pasy każda, a od węzła Lesznowola do Grójca - wyznaczono po dwa pasy w każdym kierunku.

Łącznie odcinek ten (od Warszawy Lotnisko do Grójca) stanowi południową wylotówkę ze stolicy i ma długość ponad 29 km. Budowany jest odcinkami:

  1. Od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km,
  2. Od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km,
  3. Od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.

Południowy wylot S7 z Warszawy w trakcie budowy - 1.12.2020Południowy wylot S7 z Warszawy w trakcie budowy - 1.12.2020 fot. GDDKiA

Kolejne odcinki S7 będą oddawane od przeszłego roku

Teraz GDDKiA pochwaliła się stanem prac na S7 i opublikowała kilka zdjęć (możecie zobaczyć je w naszej galerii).

Na pierwszym odcinku "prace idą pełną parą", a ich zaawansowanie określa się na 32 proc. Dyrekcja podkreśla, że obecny wykonawca pracuje na tym odcinku dopiero od lutego 2020 r., ponieważ wcześniej GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą. Obecne działania obejmują m.in. budowę nasypów i prace związane z konstrukcją drogi. Rozpoczęto również budowę potrzebnych obiektów przy trasie.

Na drugim (środkowym) odcinku przeprowadzana jest na razie inwentaryzacja już wykonanych prac, po tym, jak GDDKiA musiała odstąpić od umowy z poprzednim wykonawcą. Obecnie dyrekcja zbiera potrzebną dokumentację i przygotowuje się do rozpisania nowego przetargu na dokończenie odcinka.

Południowy wylot S7 z Warszawy w trakcie budowy - 1.12.2020Południowy wylot S7 z Warszawy w trakcie budowy - 1.12.2020 fot. GDDKiA

Prace na trzecim odcinku są na zdecydowanie najbardziej zaawansowanym poziomie. Nawierzchnia na trasie głównej już została ułożona, trwają prace nad budową zbiornika retencyjnego, grodzeniem trasy, montażem barier energochłonnych, ekranów przeciwhałasowych oraz prac wykończeniowych. GDDKiA określa zaawansowanie prac na prawie 90 proc.

Oddania do użytku kierowców pierwszych odcinków budowanego (podwarszawskiego) fragmentu S7 możemy spodziewać się w 2021 roku. W podobnym czasie powinna się zakończyć również budowa podkrakowskich odcinków najdłużej trasy szybkiego ruchu w Polsce.

Droga ekspresowa S7 jest w budowie na wielu odcinkach: na północ od Warszawy, na południe od Warszawy, na północ od Krakowa i na południe od Krakowa. Będziemy po kolei oddawać je do ruchu - już od przyszłego roku

- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk cytowany na stronie GDDKiA.