Południowa Obwodnica Warszawy coraz bliżej. GDDKiA: w tym roku kierowcy zyskają 15 km

Jak informuje GDDKiA, jeszcze w tym roku kierowcy powinni skorzystać z kolejnego fragmentu trasy S2 stanowiącego Południową Obwodnicę Warszawy. Do końca roku oddane mają zostać odcinki C, B i A trasy S2 na Wawrze, Wilanowie oraz Ursynowie (bez tunelu), a także most na Wiśle.
Zobacz wideo Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada

Wyczekiwana przez kierowców Południowa Obwodnica Warszawy coraz bliżej ukończenia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała właśnie, że kolejnego odcinka trasy S2 o długości 15 km możemy spodziewać się jeszcze w tym roku.

Fragment POW zostanie oddany jeszcze w tym roku

Od początku listopada trwają prace mające na celu połączenie istniejącego już odcinka trasy S2 i wciąż nieoddanym fragmentem POW w węźle Puławska. Intensywne prace trwają również na odcinkach C, B i A, które przebiegają przez tereny Wawra, Wilanowa oraz Ursynowa.

Zdaniem GDDKiA fragmenty te (jednak bez tunelu pod Ursynowem) zostaną oddane do użytku do końca 2020 roku. Sam tunel planowo ma zostać oddany później - w drugim kwartale 2021 roku.

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy (most na Wiśle) - stan na listopad 2020Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy (most na Wiśle) - stan na listopad 2020 fot. GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

Złożono też już wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie wawerskiego odcinka (między węzłami Wał Miedzeszyński i Lubelska). Wydawanie odpowiednich decyzji dla węzłów po obu stronach Wisły jest w toku, a także trwają już odbiory na moście - wymienia GDDKiA.

 

Zaawansowanie prac na różnych odcinkach POW

Poza tym GDDKiA pochwaliła się stopniem zaawansowania prac na różnych odcinkach POW, a także udostępniała zdjęcia z budowy (można zobaczyć je w naszej galerii). I tak w tunelu pod Ursynowem:

  • trwają prace związane z wypełnianiem ścian żelbetowych, budową przejść awaryjnych i chodników. Zaawansowanie budowy stropów łukowych oraz elementów betonowych odwodnienia liniowego GDDKiA określiła na 92 proc.,
  • zachodnia część tunelu (pomiędzy ul. Ledóchowskiej i projektowaną ul. Rzeczypospolitej) zyskała już 90 proc. nawierzchni betonowej,
  • wciąż trwa budowa Centrum Zarządzania Tunelem, które zlokalizowane będzie przy zachodnim portalu, a także stacji wentylatorowych i transformatorowych przy obu portalach,
  • zaawansowanie prac na całym odcinku ursynowskim wyliczono na 88 proc. Na ukończenie tunelu GDDKiA ma czas do końca marca 2021 roku.
 

Niemalże ukończony jest już środkowy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy o długości 6,5 km (z czego 1,5 km to most). Jak wymienia GDDKiA:

  • prace skupiają się głównie przy części nurtowej mostu oraz dwóch kładkach pieszo-rowerowych. Na całym odcinku zaawansowanie prac określono na 93 proc.,
  • na całej długości mostu położona jest już nawierzchnia bitumiczna, jednak wciąż trwa montaż barier energochłonnych i balustrad. Finalizowane jest układanie chodników i instalowanie oświetlenia,
  • pozostałe obiekty środkowego odcinka POW są już gotowe. Trwa jednak sadzenie drzew i krzewów. Zakończenie wszystkich prac ma nastąpić do końca listopada.

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy (Lubelska) - stan na listopad 2020Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy (Lubelska) - stan na listopad 2020 fot. GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

Jak podaje GDDKiA, niemal gotowa jest już trasa S2 w okolicy węzła Patriotów:

  • zaawansowanie robót między węzłami Wał Miedzeszyński i Lubelska wynosi aż 99 proc.,
  • trwają drobne prace wykończeniowe (m.in zabezpieczanie antykorozyjne) w rejonie "wanny szczelnej" na węźle Patriotów,
  • na ul. Patriotów trwa instalacja znaków pionowych (poziome są już gotowe), a finalizowane są prace przy budowie ścieżek pieszo-rowerowych oraz sadzeniu drzew i krzewów. Wszelkie prace mają zakończyć się w grudniu 2020 r.

GDDKiA tłumaczy, że wydłużenie się robót na poszczególnych odcinkach "związane jest z uznaniem przez inwestora (GDDKiA) części zasadnych roszczeń złożonych przez wykonawców poszczególnych odcinków S2". Łączny koszty budowy wymienionych wyżej odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł (1,7 mld zł pokryły dotacje z UE).