Południowa Obwodnica Warszawy zbliża się do końca prac. Mowa o odcinkach pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska. Fragmenty biegnące przez Wilanów i Wawer są zaawansowane w 90 proc.
Jeszcze w tym tygodniu (24 października) planowane jest wprowadzenie drugiego etapu zmian organizacji ruchu na węźle Puławska. Nie będzie możliwości zjechania z S2 (górą) w ul. Puławską. Kierowcy będą musieli wykorzystać w tym celu drogę sprowadzającą ruch na rondo pod wiaduktami trasy S2.
Do zakończenia prac niezbędne jest zatwierdzenie organizacji ruchu. Na odcinku drogi ekspresowej odpowiada za to GDDKiA, a za ulice miejskie - Ratusz miasta st. Warszawy. Projekt stałej organizacji ruchu dla trasy S2 został już zatwierdzony. Teraz pozostaje czekać na decyzje miasta w sprawie miejskich odcinków.
Zakończenie budowy drogi ekspresowej S2, czyli Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinkach C i B, przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa, oraz ursynowskiego odcinka A (bez tunelu), ma nastąpić do końca 2020 roku.
Nieco gorzej wygląda sytuacja po wschodniej stronie stolicy. GDDKiA poszukuje drugiego wykonawcy, który dokończy projektowanie odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu trasy S17 (pomiędzy węzłami Ząbki i Zakręt). Powtórne postępowanie jest efektem odstąpienia w maju 2020 r. od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą dokumentacji czyli konsorcjum firm, którego liderem był Complex Projekt. Ogłoszenie o zamówieniu trafiło już do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, zatem postępowanie powinno się rozpocząć w najbliższych dniach.
Powodem zerwania przetargu były m.in. zbliżający się termin zakończenia umowy, niskie zaawansowanie procentowe realizacji projektu oraz małe zaangażowanie wykonawcy. Projektant w ciągu 12 miesięcy był zobowiązany opracować elementy koncepcji programowej, w tym wykonać dokumentację geologiczno-inżynierską i hydrogeologiczną, a także uzyskać niezbędne decyzje, np. zatwierdzenie projektu robót geologicznych przez Marszałka Województwa Mazowieckiego. Z tych zadań wywiązał się w 30 proc.
Trasa S17 biegnąca pomiędzy węzłami Drewnica i Lubelska o długości ok. 16,3 km, stanowiąca część Warszawskiego Węzła Drogowego, została podzielona na trzy odcinki:
Trasa będzie posiadała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wybudowanych zostanie pięć węzłów:
Szacowane lata realizacji to 2021-2024. Na trzecim odcinku pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska trwają już prace budowlane. Zgodnie z umową termin zakończenia robót upływa w kwietniu 2021 r. Potrwa to jednak nieco dłużej, bo wykonawca złożył już wniosek o wydłużenie czasu na ukończenie.