Południowa Obwodnica Warszawy ma posiadać dwie jezdnie po trzy pasy ruchu (na moście po cztery pasy ruchu w każdym kierunku). W ramach jej budowy powstanie tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę (na razie zwany roboczo "Południowym"), estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz pięć węzłów: Ursynów Zachodni, Ursynów Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński i Patriotów. Południowa Obwodnica Warszawy została podzielona na trzy odcinki, a za budowę każdego odpowiedzialny jest inny wykonawca.
Ostatnio pisaliśmy o opóźnieniach na budowie (które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad określała jako "zasadne wydłużenie czasu na ukończenie"), ale dzisiaj mamy znacznie lepsze informacje. Prace idą pełną parą i Południowa Obwodnica Warszawy powinna zostać oddana kierowcom już w przyszłym roku. Niektórymi jej fragmentami pojedziemy jeszcze w 2020 r. Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, powiedział w miniony weekend:
Wszyscy wiemy, jak ważna i wyczekiwana jest ta inwestycja. Kierowcy w tym roku wjadą na dwa z trzech odcinków z nowym mostem na Wiśle, a udrożnienie węzła Lubelska wyprowadzi ruch ze stolicy na wschód do autostrady A2 i w kierunku Lublina na S17. W połowie przyszłego roku planujemy udostępnić odcinek przez Ursynów, a wtedy kierowcy w pełni wykorzystają walory całej, 20-kilometrowej trasy. To nasz cel i będziemy do niego dążyć wspólnie z wykonawcami.
GDDKiA podaje, że zaawansowanie prac na odcinku z mostem (Zadanie B) to już 89 proc. Drogowcy kończą łączyć dwie strony Wisły (ostatnio zabetonowano jeden z dwóch zworników, czyli elementów łączących most zbudowany na podporach nurtowych w całość. Po stronie Wilanowa zbrojony jest drugi zwornik), na wszystkich obiektach odcinka przeprowadzane są próby obciążeniowe oraz prace wykończeniowe. Termin zakończenia robót został przewidziany w październiku 2020 r. Powodem wydłużenia czasu na ukończenie były nieprzewidziane warunki gruntowe w nurcie Wisły.
Trochę dłużej kierowcy poczekają na tunel pod Ursynowem. Tutaj GDDKiA mówi o 81-procentowym zaawansowaniu prac, a przewidywany termin jego oddania to drugi kwartał przyszłego roku. Tunel został przekopany, cała ziemia z jego środka została wywieziona. Systematycznie są zasypywane kolejne segmenty stropu na powierzchni, a nad częścią tunelu wykonano już docelowe zagospodarowanie terenu.
Południowa Obwodnica Warszawy pozwoli ominąć centrum miasta i wygodnie przekroczyć Wisłę nowym mostem. To wyjątkowo ważna inwestycja dla kierowców, którzy jeżdżą na wschód - trasą nr 2 w kierunku Białej Podlaskiej (powstaje tu autostrada A2) lub S17 do Lublina. Obwodnica zmniejszy natężenie ruchu w samym mieście na Ursynowie, Mokotowie i w Wawrze, bo kierowcy nie będą już musieli zjeżdżać z S2 na Puławską i przez miasto przebijać się do Mostu Siekierkowskiego.
Coraz bliższe oddanie Południowej Obwodnicy Warszawy to kolejne dobre informacje dla kierowców, jeżdżących na trasie Warszawa-Lublin. Droga ekspresowa S17 jest już powoli na ukończeniu. W zeszłym miesiącu informowaliśmy o oddaniu w końcu obwodnicy Kołbieli - to miejsce, które do tej pory było wąskim gardłem. Kierowcy mają od lipca do dyspozycji obie jezdnie na obwodnicy Kołbieli w ciągu budowanej drogi S17. Mowa o 8,7-kilometrowym fragmencie, a także 15-kilometrowym odcinku od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska. Więcej dowiesz się w tym miejscu: S17 już otwarta, ale z ograniczeniami. Nowa trasa od Kołbieli do węzła Lubelska