Południowa Obwodnica Warszawy ma posiadać dwie jezdnie po trzy pasy ruchu (na moście po cztery pasy ruchu w każdym kierunku). W ramach jej budowy powstanie tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę (na razie zwany roboczo "Południowym"), estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz pięć węzłów: Ursynów Zachodni, Ursynów Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński i Patriotów. Południowa Obwodnica Warszawy została podzielona na trzy odcinki, a za budowę każdego odpowiedzialny jest inny wykonawca.
Południowa obwodnica Warszawy od Puławskiej do wylotówki na Lublin Studio Gazeta
Ostatnio znowu pojawiły się informacje, że czekają nas opóźnienia na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca uwagę, że mamy tu do czynienia nie z opóźnieniami a, "zasadnym wydłużeniem czasu na ukończenie", ponieważ wydłużenie czasu nie jest spowodowane winą jednej ze stron umowy. Przyczyny są obiektywne i niezależne od stron. Jako przykład GDDKiA podaje czynniki zewnętrzne (warunki gruntowo-wodne, warunki atmosferyczne czy odkrycia archeologiczne).
Pomińmy jednak fachowe nazewnictwo. Kierowców obchodzi przecież, kiedy pojadą Południową Obwodnicą Warszawy i będą mogli ominąć korki w centrum stolicy. Co wiemy o nowych terminach?
Budowa mostu nad Wisłą na południowej obwodnicy Warszawy Krzysztof Nalewajko/GDDKiA
Tu sytuacja jest najbardziej niepewna, a wykonawca nie podał jeszcze konkretnego terminu. GDDKiA komentuje sprawę w następujący sposób:
W dalszym ciągu w rozpatrywaniu są roszczenia wykonawcy odnośnie wydłużenia zakończenia prac na zadaniu A (węzeł Puławska – węzeł Przyczółkowa), gdzie trasa przebiegać będzie tunelem przez Ursynów. Po ich rozpatrzeniu będzie możliwe wskazanie daty zakończenia inwestycji.
Powodem opóźnienia są przede wszystkim przepychanki między ratuszem a drogowcami związane z przebudową węzła Puławska. Aktualnie S2 w tym miejscu kończy się agrafką, a kierowcy mogą albo zawrócić i pojechać S2 na zachód, albo włączyć się do ruchu na ulicy Puławskiej w stronę Mokotowa. Wykonawca odcinka A Południowej Obwodnicy Warszawy musi rozebrać zawrotkę i zbudować w tym miejscu pełnoprawny węzeł Puławska, a to będzie się wiązało z ogromnymi utrudnieniami dla kierowców. Ratusz wskazuje, że jeszcze bardziej zakorkuje się nie tylko Puławska (łączy Warszawę z Piasecznem), ale też wiele okolicznych dróg. Początkowe plany firmy Astaldi zakładały, że budowa potrwa do 11 miesięcy. Z kolei władze miasta naciskały, żeby budową węzła zająć się w okresie wakacyjnym (czerwiec-wrzesień). Trwają negocjacje i opracowanie nowego planu, a my wciąż czekamy na konkrety.
Południowa Obwodnica Warszawy pozwoli ominąć centrum miasta i wygodnie przekroczyć Wisłę nowym mostem. To wyjątkowo ważna inwestycja dla kierowców, którzy jeżdżą na wschód - trasą nr 2 w kierunku Białej Podlaskiej (powstaje tu autostrada A2) lub S17 do Lublina. Obwodnica zmniejszy natężenie ruchu w samym mieście na Ursynowie, Mokotowie i w Wawrze, bo kierowcy nie będą już musieli zjeżdżać z S2 na Puławską i przez miasto przebijać się do Mostu Siekierkowskiego.
Postęp prac związanych z budową mostu będącego częścią Południowej Obwodnicy Warszawy GDDKiA