Południowa Obwodnica Warszawy ma posiadać dwie jezdnie po trzy pasy ruchu (na moście po cztery pasy ruchu w każdym kierunku). W ramach jej budowy powstanie tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę (na razie zwany roboczo "Południowym"), estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz pięć węzłów: Ursynów Zachodni, Ursynów Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński i Patriotów. Południowa Obwodnica Warszawy została podzielona na trzy odcinki, a za budowę każdego odpowiedzialny jest inny wykonawca.
Ostatnio znowu pojawiły się informacje, że czekają nas opóźnienia na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca uwagę, że mamy tu do czynienia nie z opóźnieniami a, "zasadnym wydłużeniem czasu na ukończenie", ponieważ wydłużenie czasu nie jest spowodowane winą jednej ze stron umowy. Przyczyny są obiektywne i niezależne od stron. Jako przykład GDDKiA podaje czynniki zewnętrzne (warunki gruntowo-wodne, warunki atmosferyczne czy odkrycia archeologiczne).
Pomińmy jednak fachowe nazewnictwo. Kierowców obchodzi przecież, kiedy pojadą Południową Obwodnicą Warszawy i będą mogli ominąć korki w centrum stolicy. Co wiemy o nowych terminach?
Tu sytuacja jest najbardziej niepewna, a wykonawca nie podał jeszcze konkretnego terminu. GDDKiA komentuje sprawę w następujący sposób:
W dalszym ciągu w rozpatrywaniu są roszczenia wykonawcy odnośnie wydłużenia zakończenia prac na zadaniu A (węzeł Puławska – węzeł Przyczółkowa), gdzie trasa przebiegać będzie tunelem przez Ursynów. Po ich rozpatrzeniu będzie możliwe wskazanie daty zakończenia inwestycji.
Powodem opóźnienia są przede wszystkim przepychanki między ratuszem a drogowcami związane z przebudową węzła Puławska. Aktualnie S2 w tym miejscu kończy się agrafką, a kierowcy mogą albo zawrócić i pojechać S2 na zachód, albo włączyć się do ruchu na ulicy Puławskiej w stronę Mokotowa. Wykonawca odcinka A Południowej Obwodnicy Warszawy musi rozebrać zawrotkę i zbudować w tym miejscu pełnoprawny węzeł Puławska, a to będzie się wiązało z ogromnymi utrudnieniami dla kierowców. Ratusz wskazuje, że jeszcze bardziej zakorkuje się nie tylko Puławska (łączy Warszawę z Piasecznem), ale też wiele okolicznych dróg. Początkowe plany firmy Astaldi zakładały, że budowa potrwa do 11 miesięcy. Z kolei władze miasta naciskały, żeby budową węzła zająć się w okresie wakacyjnym (czerwiec-wrzesień). Trwają negocjacje i opracowanie nowego planu, a my wciąż czekamy na konkrety.
Południowa Obwodnica Warszawy pozwoli ominąć centrum miasta i wygodnie przekroczyć Wisłę nowym mostem. To wyjątkowo ważna inwestycja dla kierowców, którzy jeżdżą na wschód - trasą nr 2 w kierunku Białej Podlaskiej (powstaje tu autostrada A2) lub S17 do Lublina. Obwodnica zmniejszy natężenie ruchu w samym mieście na Ursynowie, Mokotowie i w Wawrze, bo kierowcy nie będą już musieli zjeżdżać z S2 na Puławską i przez miasto przebijać się do Mostu Siekierkowskiego.