"Ale teraz jest suwak!". No właśnie nie... Pięć najważniejszych wyjątków od jazdy na suwak

Filip Trusz
Jazda na suwak jest obowiązkiem od końca zeszłego roku. I choć minęło już sporo czasu, to na ulicach wciąż widzimy kierowców popełniających błędy. Dlatego dzisiaj przypominamy pięć najważniejszych wyjątków od jazdy na suwak.

"Wyższa szkoła jazdy" to nowy cykl na Moto.pl, w którym będziemy wyjaśniać najbardziej kontrowersyjne przepisy ruchu drogowego. Ale nie tylko. Znajdziecie tu mieszankę tematów z pogranicza kodeksu drogowego, egzaminu na prawo jazdy, dobrych praktyk na drodze oraz przydatnych porad dla kierowców.

Zacznijmy od filmu opublikowanego przez policję. "Ale jest suwak!"

Jazda na suwak to zdecydowanie najgorętszy temat początku tego roku, którym żyła cała zmotoryzowana Polska. O suwaku było bardzo głośno, ale to wcale nie przełożyło się na znajomość przepisów przez kierowców - od 6 grudnia 2019 r. (wtedy suwak stał się obowiązkowy) minęło już sporo czasu, a wystarczy jedna przejażdżka po mieście, żeby dostrzec błędne interpretowanie przepisów oraz wymuszanie pierwszeństwa. I nie trudno oprzeć się wrażeniu, że to nie do końca wina samych kierowców. Przy wprowadzaniu obowiązkowej jazdy na suwak wyraźnie zabrakło szeroko zakrojonej kampanii edukacyjnej. Ruszyła akcja Orlenu #DobryKierowca z Robertem Kubicą, ale dopiero w lutym i nie trwała na tyle długo, by przebić się do świadomości kierowców.

Jazda na suwak, choć z pozoru banalnie prosta, wcale taka nie jest, ponieważ nie zawsze, gdy jeden z pasów zanika, suwak obowiązuje. Najlepszym przykładem nieznajomości przepisu jest poniższe nagranie. Kierowca nie dość, że w niebezpieczny sposób wymusił pierwszeństwo, to jeszcze zaczął się kłócić z poszkodowanym.

Zobacz wideo "Ale jest suwak!" No właśnie nie. Policja pokazuje nagranie kierowcy, który wymusił pierwszeństwo i tłumaczył się jazdą na suwak

Jazda na suwak, czyli co?

Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Wcześniej samochody, które zajmowały kończący się pas, musiały ustąpić pierwszeństwa lub liczyć na miły gest kierowców zajmujących sąsiedni pas. Nowe prawo to zmieniło. Samochody jeżdżą naprzemiennie. Jak jeździć na suwak? Oto oficjalne grafiki, które na swoich stronach opublikowało Ministerstwo Infrastruktury:

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Pięć najważniejszych wyjątków od jazdy na suwak

O jeździe na suwak na Moto.pl wspominaliśmy już kilkukrotnie. Przy okazji jednego z poprzednich materiałów, który Piotr Kozłowski napisał pierwszego dnia, kiedy nowe przepisy weszły w życie, konsultowaliśmy się z policją i ustaliliśmy pięć najważniejszych wyjątków od jazdy na suwak. Dzisiaj dokładnie je wytłumaczymy.

  • Nie masz pierwszeństwa na zanikającym pasie, póki nie dojedziesz do jego końca.
  • Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym.
  • Jazda pasem rozbiegowym ze stacji benzynowej nie oznacza, że masz pierwszeństwo przed samochodami jadącymi sąsiednim pasem.
  • Zapis dotyczący "jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością" dotyczy TYLKO korków, a nie spowolnienia ruchu np. ze 100 do 30 km/h.
  • Na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazda na suwak nie obowiązuje, jeśli tylko jeden z nich jest zakorkowany.

1. Nie masz pierwszeństwa na zanikającym pasie, póki nie dojedziesz do jego końca

To zdecydowanie jedna z najważniejszych i najczęściej ignorowanych zasad. Choćby wystąpiły wszystkie okoliczności sprawiające, że należy stosować jazdę na suwak, to kierowcy jadący zanikającym lub na stałe zablokowanym pasem (np. przez zepsuty samochód) nie mogą jechać na suwak, jeśli nie dojadą do końca pasa. Jadąc w korku pasem zanikającym, zawsze dojeżdżaj do jego końca i dopiero wtedy włączaj kierunkowskaz i staraj się zmienić pas. Pamiętaj też, że mimo przysługującego ci w takich okolicznościach pierwszeństwa, musisz zachować szczególną ostrożność - tego wymagają od ciebie przepisy.

2. Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym

Na pewno znacie taką sytuację - dwa pasy prowadzą prosto, jeden do skrętu w prawo. W godzinach szczytu lewy i środkowy najczęściej są zakorkowane, a prawy - nie. Część kierowców chce to wykorzystać, zjeżdżając ze środkowego na prawy, by na jego końcu wrócić znowu na środkowy. Z takim zachowaniem nie poradzą sobie żadne przepisy, bo to zwykłe cwaniactwo. Warto jednak wiedzieć, że tej sytuacji przepis o jeździe na suwak nie dotyczy, bo pas do skrętu nie jest pasem, który się kończy - jadąc nim, nie masz pierwszeństwa przed samochodem jadącym prosto.

3. Jazda pasem rozbiegowym (np. ze stacji benzynowej) nie oznacza, że masz pierwszeństwo przed samochodami jadącymi sąsiednim pasem

Pas rozbiegowy ułatwia włączanie się do ruchu po wyjeździe ze stacji benzynowej. Korzystając z niego, nie masz pierwszeństwa przed samochodami jadącymi obok - wciąż musisz ustąpić im pierwszeństwa. To szczególnie ważne na autostradach - nie masz pierwszeństwa przed samochodami jadącymi sąsiednimi pasami. Wyjątkiem jest tylko i wyłącznie sytuacja, w której droga jest zakorkowana.

4. Zapis dotyczący "jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością" dotyczy TYLKO korków, a nie spowolnienia ruchu

Musimy pamiętać, że to nadrzędna zasada dotycząca wszystkich sytuacji, bez względu na liczbę pasów i organizację ruchu. Zasada jazdy na suwak obowiązuje tylko i wyłącznie w korkach i to wtedy, kiedy WSZYSTKIE pasy są zakorkowane. To ostatnie zdanie rozwiewa też wątpliwości dotyczące następnego wyjątku od pierwszeństwa.

5. Na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazda na suwak nie obowiązuje, jeśli tylko jeden z nich jest zakorkowany

Stojąc w rzędzie samochodów, chcąc wyjechać z zatoru na drugi pas, musisz ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym pasem obok.